Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte igång blixtarna!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej,

Jag har köpt ett kit med blixtrar, Godox 250w.
Jag har kopplat in allt som det ska men fortfarande får jag inte det till att funka.
(Jag har en Nikon D80)

Jag tror att det är några inställningar på kameran som jag ställt in fel.
Jag har blixtrarna och kameran inställda på samma kanal och har varit inne på kommandoläge och ändrat osv.

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att det ska funka?

Om jag har fattat informationen om Godox rätt, så har de inte ett skvatt med kommandoläget att göra, utan man triggar dem endera med kabel eller med en blixt, och kameran får inte skicka förblixtar.

Inställningen gör man manuellt, och om man använder kamerans inbyggda för att lösa ut, får den inte ge någon förblixt, för i så fall kommer inte ljuset från studioblixtarna när slutaren går och blixten från kameran stryps till nästan ingenting.

Så man ställer in Godox-blixtarna manuellt, efter vilken belysning man vill ha. De har inställbart modelleringsljus, vilket är mycket bra. Så ställer man kamerans bländare efter effekten, endera genom att använda ledtalet eller mäta ljuset/provexponera. Slutartiden bör stå på längre tid än kortaste synktid, så om kameran har 1/200 som kortaste synktid ställer man på 1/160 eller 1/125, för att blixtarna tänder med en viss fördröjning. För utlösningen kan man använda en liten blixt monterad på kameran, eller kamerans inbyggda om det går att stänga av förblixten. Man kan klämma fast en bit kartong eller något annat lämpligt, som man vinklar uppåt, i kamerans märkesskylt där blixten fälls ner, så att man slipper direktljus från den inbyggda.

Det går också att trigga dem med en IR-tändare.

Om jag har fattat informationen om Godox rätt, så har de inte ett skvatt med kommandoläget att göra, utan man triggar dem endera med kabel eller med en blixt, och kameran får inte skicka förblixtar.

Inställningen gör man manuellt, och om man använder kamerans inbyggda för att lösa ut, får den inte ge någon förblixt, för i så fall kommer inte ljuset från studioblixtarna när slutaren går och blixten från kameran stryps till nästan ingenting.

Så man ställer in Godox-blixtarna manuellt, efter vilken belysning man vill ha. De har inställbart modelleringsljus, vilket är mycket bra. Så ställer man kamerans bländare efter effekten, endera genom att använda ledtalet eller mäta ljuset/provexponera. Slutartiden bör stå på längre tid än kortaste synktid, så om kameran har 1/200 som kortaste synktid ställer man på 1/160 eller 1/125, för att blixtarna tänder med en viss fördröjning. För utlösningen kan man använda en liten blixt monterad på kameran, eller kamerans inbyggda om det går att stänga av förblixten. Man kan klämma fast en bit kartong eller något annat lämpligt, som man vinklar uppåt, i kamerans märkesskylt där blixten fälls ner, så att man slipper direktljus från den inbyggda.

---->

Tack för informationen! Ska ta och testa med manuellt istället! =)
Hur ställer man in så det inte kommer någon förblixt? Helt ny på det här som du kanske märker!

Om man inte använder TTL, utan ställer blixten manuellt, brukar det inte komma förblixt. En del kameror går det att minska blixtstyrkan på, och man kan minska så mycket det går, för att slippa ljus från kamerans blixt. Jag vet inte hur din kamera funkar, på min går det inte alls att slippa förblixt, så jag måste använda en tändare, en separat blixt eller kabel för studioblixtar.

Kolla i Godox-blixtarnas bruksanvisning om det går att koppla slaven så att den funkar med förblixt. Vanligen behöver man använda ännu längre slutartid när det finns en sån inställning och man använder den. Troligen går det inte att använda dem med förblixt.

---->

Tack för informationen! Ska ta och testa med manuellt istället! =)
Hur ställer man in så det inte kommer någon förblixt? Helt ny på det här som du kanske märker!

Det fungerade dessvärre inte! Blir tokig! Har en kompis som har samma blixtrar och han skrev samma sak. Provade med 1/160 och f6 och manuellt men händer ingenting!

Om du inte får kamerans blixt att tända manuellt, måste du endera använda kabeln eller en separat blixt för att tända dem, eller en IR-tändare som sätts i kamerans blixtsko och kamerablixten avstängd.

Och studioblixtarna ska vara inställda på att slavtända när man kör utan kabel och tänder med tändare eller lös blixt.

Om man har flera studioblixtar kan man ha kabel till en av dem och de andra på slav.

Det kan behövas en adapter till tillbehörsskon för att koppla blixtkabeln.
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/53112

Senast ändrad:
Kameran i manuellt exponeringsläge, M
vitbalans Blixt
bländare 8
exponeringstid 1/125 sec

Nu ska du få inbyggda blixten att köra i manuellt läge
(då ger den ingen förblixt)

In i menyerna (pennan) menyalternativ 22
välj M manuell och prova med 1/8 effekt.

fäll upp den inbyggda blixten.
sätt på studioblixtarna.

prova att fotografera.
Om inte studioblixtarna blixtrar är det någon inställning på dem som inte är rätt!
---

När det funkar är det dags för pappslöjd, Du vill inte ha med
inbyggda blixtens ljus (du får ett stick i ögonen på modellen och om bakgrunden är för nära
får du en skugga (om än svag)

Klipp till en pappbit som på bilden, montera på kameran!
eventuellt måste man ändra på effekten på inbyggda blixten för att det ska funka,
pappbiten stoppar mycket ljus så det blir bara det som studsar på den som ger sig ut i rummet
och är det mörka väggar/tak eller dina studioblixtar står tokigt till så kan det hända att du måste dra på mer än 1/8 del.

sen kör du!

Bilagor

• IMG_6195.jpg
    IMG_6195.jpg
    118.5 KB · Visningar: 236
  • IMG_6196.jpg
    IMG_6196.jpg
    111.1 KB · Visningar: 232
  • IMG_6197.jpg
    IMG_6197.jpg
    107.6 KB · Visningar: 235
Kameran i manuellt exponeringsläge, M
vitbalans Blixt
bländare 8
exponeringstid 1/125 sec

Nu ska du få inbyggda blixten att köra i manuellt läge
(då ger den ingen förblixt)

In i menyerna (pennan) menyalternativ 22
välj M manuell och prova med 1/8 effekt.

fäll upp den inbyggda blixten.
sätt på studioblixtarna.

prova att fotografera.
Om inte studioblixtarna blixtrar är det någon inställning på dem som inte är rätt!
---

När det funkar är det dags för pappslöjd, Du vill inte ha med
inbyggda blixtens ljus (du får ett stick i ögonen på modellen och om bakgrunden är för nära
får du en skugga (om än svag)

Klipp till en pappbit som på bilden, montera på kameran!
eventuellt måste man ändra på effekten på inbyggda blixten för att det ska funka,
pappbiten stoppar mycket ljus så det blir bara det som studsar på den som ger sig ut i rummet
och är det mörka väggar/tak eller dina studioblixtar står tokigt till så kan det hända att du måste dra på mer än 1/8 del.

sen kör du!

Tack snälla för din hjälp! Jag har dock redan fått igång det men jag vet inte hur man tar bort tråden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar