ANNONS
Annons

Får inte betalt från Tyskland

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag sålde 4 bilder till en tysk tidning och begärde 700sek/bild, dvs 2800:- för alla bilder. Efter ett tag betalde tidningen ut ungefär 1400:- som "honorar" för fyra bilder. Jag har nu skrivit och påpekat att jag fortfarande har en fordran på det återstående beloppet men har ännu inte fått något svar. Förhoppningsvis får jag snart både svar och pengar men vad gör jag annars? Kan jag vända mig till ett svenskt inkassoföretag för att driva in skulden? Skulle det kosta mig något eller tar företaget ut beloppet från gäldenären?

Jag har en skärmdump med mailet jag skrev till tidningen om priset (vilket tidningen måste anses ha accepterat eftersom de därefter publicerade bilderna) men jag har inte mailet kvar. Räcker skärmdumpen som bevis? I annat fall får vi anses inte ha kommit överens om ett pris. Vad gäller då? Kan tidninngen i så fall hävda att man har ett standarhonorar eller avgörs det utifrån vad man typiskt sett betalar för en liknande bild?

Mycket tacksam för svar!

mvh

Johnnie

Bevisningen, vad den än må bestå i är ju ingen som bryr sig om förrän detta kommer till domstol och ärendet rör ju så små pengar att det knappastlär komma dit.

Kommer ärendet ändå till domstol kommer säkert bevisningen att godtas om inte de kan visa att något annat har överenskommits.

Vilket är företaget som inte vill betala?

Kanske finns det något statligt verk du kan fråga om hjälp på? UD? handelskammaren? Exportrådet?

Tim

T-i-m skrev:
Bevisningen, vad den än må bestå i är ju ingen som bryr sig om förrän detta kommer till domstol och ärendet rör ju så små pengar att det knappastlär komma dit.

Kommer ärendet ändå till domstol kommer säkert bevisningen att godtas om inte de kan visa att något annat har överenskommits.

Vilket är företaget som inte vill betala?

Kanske finns det något statligt verk du kan fråga om hjälp på? UD? handelskammaren? Exportrådet?

Tim

Hej!

Bryr sig inte ett inkassoföretag om bevisningen? Jag är lite ringrostig vad gäller juridiken men det tycks mig rimligt att inkassoföretaget vill veta på vilka grunder de ska kräva pengar. Om inte annat ur ett psykologiskt perspektiv lär bevisningen vara effektiv i kontakt med gäldenären. Om bevisningen skulle bedömmas vara undermålig kan detta kanske vara skäl för en oärlig gäldenär att fortsätta hävda att han betalt enligt normal "honorar". Men precis som du skriver tror jag också att skärmdumpen räcker.

(Finns det förresten inte i svensk köprätt en regel som ger säljeraren rätt att i efterhand begära ett inte orimligt högt pris om inget annat har avtalats? Säger man inte att köparen har bevisbördan för att visa att priset är annat än på en faktura.)

Jag vill inte gå ut med tidningens namn förrän jag är helt säker på att de medvetet begår ett avtalsbrott. Jag ska vänta några dagar till och under tiden ta kontakt med ett inkassoföretag. Om de vägrar att betala kommer jag gladeligen att publicera namnet här på sidan i en separat tråd.

med vänliga hälsningar

Johnnie

Edit: Förtydligade svamlet om bevisbördan...

Som psykologiskt verktyg fungerar det väldigt bra det har du nog rätt i, antagligen så bra att de förr eller senare kommer att betala.

När du bestämt dig för vad du skall göra får du väll helt enkelt skriva ett tydligt mail till dem och förkla hur du tänker gå till väga. Med inkassoföretag eller vad du nu kommer på och förklara vilka extrakostnader det innebär.

Svarar de inte på mailet går du vidare. Inkassoföretaget (eller kronofogden) frågar då inte efter bevisning. De vill nog bara ha en summa eller ett underlag (skicka en faktura till tidningen och använd sedan den som underlag till inkassoföretaget).

De tidningen då kan göra är att bestrida kravet hos indrivaren. Om de bestrider kravet är det plötsligt inte längre ett ämne för inkassoföretaget. De jobbar med att driva in pengar från företag som inte betalar i tid, de jobbar inte med att driva in pengar från folk som inte erkänner att de är "skyldiga" det är domstolar som jobbar med det.

Tim
PS jag är ingen jurist så basera inga livsavgörande beslut på ovanstående men jag tror i alla fall att de är ganska nära sanningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar