Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inga förblixtar SB900, D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyan

Aktiv medlem
Håller på att lära mig att fota med en riktig blixt.

En D-60 med en SB900 i skon.
Har läst manualen att när det står TTL på blixen är den i i-TTL läge.


Problem 1:
I i-TTL så ska den avfyra "en omärklig serie förblixtar", men jag får bara en blixt.
Har provat att ändra mätningen och testa lite olika program men lyckats inte få dessa förblixtar att fungera. Har läst båda manualerna och följer dem men utan resultat.

Problem 2:
Vad fotar man med för program med en separat blixt. Normalt (läs utan blixt) gillar jag bländar och slutarprioritet. Men tycker att M funkar bäst med blixten. På slutarpriritet så låser sig bländaren på största. Och på bländarprioritet så är det 1/60, orubbligt förutom om man vinklar om kameran till annat ljus.
Och dessa siffror har jag inte lyckats rubba med inställningar. Inte ens med kamerans exponeringskompensation. Ibland blir den närliggande bakgrunden lite mörk. Då vill jag rikta om blixten så ljuset blir diffusare, max kraft och sprida ut det, men stort ljusinsläpp och lite längre slutartid. Men har inte kommit på ett bra sätt att jobba med kameran för att få den vilja det jag vill.

Vet ni någon bra sida att lära sig grunderna med att använda blixt så tipsa gärna. Jag vet oftast hur jag vill ha ljuset men har lite svårare att förstår man inställningarna innebär och hur den är tänkt att man ska använda.

Har gogglat och läst båda böckerna av Scott Kelby men inte lärt inställningarna och vad de är tänkt att använda till. A, GN, RPT, TTL och vad de nu heter.

Har inte lyckats få en bild med repeterande blixt heller. Funkar jättebra när jag trycker på testknappen, men när jag tar en bild med lång slutare blir det också bara en blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.