Annons

Fånig skuggram i CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man får bort den otroligt tramsiga "skuggramen" i PS CS5? Jag håller på att bli knäpp, då den gör att man inte tydligt ser exakt vid vilken pixel bildkanten slutar:-( Har grävt som en tokig i inställningarna och på nätet, utan framgång.

Det är alltså sättet som bilderna visas på, när man arbetar med dem. Inte nån effekt, även om det man finner i forumet när man söker, är folk som vill ha just denna effekt i sina färdiga bilder. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Skuggram väck

Under Edit/preferences/Interface kan man ta bort skuggramen runt bilden i CS5. Om jag nu förstod din fråga rätt.

Hans

"Edit/preferences/Interface" existerar inte:-/

Tillägg: Hittade det! Under Photoshop/preferences/interface:) Tackar!

Och när vi ändå håller på, hur i halva friden får man beskärningsverktyget att inte vara låst vid 3:2-förhållande? Jag blir tokig på sånt här. Varför ändra något som var intuitivt i CS4 till något som man måste gräva i tusen menyer för att hitta? :-(

Och när vi ändå håller på, hur i halva friden får man beskärningsverktyget att inte vara låst vid 3:2-förhållande? Jag blir tokig på sånt här. Varför ändra något som var intuitivt i CS4 till något som man måste gräva i tusen menyer för att hitta? :-(

Har inte märkt några svårigheter att "frigöra" beskärningsverktygets sidförhållande. Jag bara klickar knappen märkt rensa innan jag beskär om jag inte vill använda ett förinställt sidförhållande. Jag har inte ens sett att det skulle vara någon skillnad mot CS3 eller CS4.

Har inte märkt några svårigheter att "frigöra" beskärningsverktygets sidförhållande. Jag bara klickar knappen märkt rensa innan jag beskär om jag inte vill använda ett förinställt sidförhållande. Jag har inte ens sett att det skulle vara någon skillnad mot CS3 eller CS4.
Någon sådan knapp har jag bestämt inte. Den är väl gömd förstås. Undrar var. Som om de flesta inte skulle vilja bestämma själva hur de ska beskära. Märkligt.

Tillägg: Jag är visst dum i huvudet. Knappen fanns där hela tiden och hade det egendomliga namnet "clear", som jag inte kopplade alls till beskärningsverktygets funktion:)

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto