Annons

Fåglars beteende

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Två frågor till våra ornitologer:

1. Hur stort område rör sig småfåglar i? Om man sett en fågel på ett ställe(Steglits i mitt fall), kan man vara säker på att den uppehåller sig inom ett visst område, där man kan se den igen om man bara väntar?

2. Kan man skrämma mamma o pappa fågel så pass så dom överger sitt bo och sina ungar? (avd. smyga runt i buskarna för att komma nära och få bra bilder) Det vore ju mindre bra om man säger...

/H

1. Så här i häckningstid är det nog ganska troligt att steglitsen är ganska stationär. Vintertid drar de oftast runt i flock och då är det nog värre.

2. Känner du dig osäker om du är så nära så du kanske stör fåglarna anser iaf jag att du bör välja det säkra före det osäkra. Det skall nog mycket till för att de skall lämna sitt bo men det är ju helt klart en onödig störning som stressar fåglarna. Detta är något som jag sett en del fotografer/fågelskådare? visa rätt stor brist på respekt av.

Jag får smyga en bit i taget när dom inte är hemma och sitta gömd när dom kommer hem. Drar dom i gång varningsläten så backar jag. Sunt förnuft tror jag är bra.

Anledningen till frågan är ett Hackspettbo som ligger c:a 1m över marken nära en stig i en glänta. Riktigt bra ur fotosynpunkt.

säkert inga problem

Eftersom ungen verkar vara väldigt stor och förmodligen kommer att lämna boet om några dagar är det nog ingen risk att du spolierar något i detta läget!

Grattis till en häftig hackebild! Men det var en ruggigt giftgrön bakgrund!

Re: säkert inga problem

Tonyeagle skrev:
Eftersom ungen verkar vara väldigt stor och förmodligen kommer att lämna boet om några dagar är det nog ingen risk att du spolierar något i detta läget!

Grattis till en häftig hackebild! Men det var en ruggigt giftgrön bakgrund!

Tack!

Jo dels så är det en massa småekar runtom, dels så blir det lite skumma kontraster och färger efter att jag kalibrerat min skärm. Får nog ta och konvertera till sRGB innan jag laddar upp till nätet. Eller spara för webb eller nåt.

/H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar