Annons

Fågelskådare och fågelfotografer...

Produkter
(logga in för att koppla)

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Detta eviga tjabb om skådare och fotografer som jag sett/läst på många ställen...

Jag, i alla fall, är minst lika mycket skådare som fotograf, jag skådar med tuben på några horisontankor i hopp om något sällsynt samtidigt som jag krälar i leran efter ett gäng helt vanliga kärror att fota.

Många av fågelskådarna jag känner fotograferar också, och inte digiscoping för att dokumenterar arter, utan riktigt fotografering med systemkamera och teleobjektiv, och de är riktigt duktiga.

Själv har jag alltså svårt att förstå detta med "Fågelskådare" och "Fågelfotografer". Vart går egentligen gränsen?

Jag har också läst om några som känner att fågelskådare säger till dem, skäller på dem, det har jag aldrig upplevt. Är jag och skådare på en plats där kanske några är jag inte känner, säger jag bara: "Har ni sett allt i den där viken? Är det okej om jag kravlar bort och fotar där lite?" Har aldrig nånsin upplevt ett nej...

Kanske det kan bli en liten diskution...

Skådare

Jag skådar gärna fågel, det är ett lugn över att skåda. Fotograferar fågel gör jag sällan det finns så många bra fågelfotografer och jag är inte en av dem.
Är jag ute för att skåda så tar det all tid att titta i tuben så det får bli så.

/Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar