Annons

Fågelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

McRill

Aktiv medlem
Postar frågan här oxo. Ställde den i "fel" forum första gången

Fågelfoto

Efter några års uppehåll funderar jag på att börja fota fåglar igen.

På min tid använde jag Tokina 400/5.6 , som då ansågs vara "bäst" av pirat objektiven.

Vad köper man idag, om man inte vill lägga ut en förmögenhet på orginal.

Hur väl fungerar zoomar typ xx-400.

Budget är upp till 4000:-
 
Du kan få mitt Sigma 120-300/2,8 för 15000:-
Då kan du hänga på converters 1,4 eller 2,0 utan problem. Kolla in annons här på FS om du är intesserad!

MVH
Stefan
 
Tack för erbjudandet. Undrar om det går att få in i min budget på 4000:- , hmmmm, tror inte det.
 
4000 är inte många pengar för ett kvalitetsobjektiv som ägnar sig för fågelfoto.

Jag rekommenderar ett beggat Sigma 400 f/5,6 APO Macro.. Det kan man hitta för 2-3kkr i bra skick.

Har du tålamod så är ju ett Canon 300 f/4L USM (non IS) ett otroligt fint objektiv! Men då måste du nog räkna med att plussa på din budget med ett par tusen kronor.

MVH Niclas,
 
Tack för svaret Niklas.

Verkar svårt att hitta det Sigmat begat. Däremot såg jag ett Tokina 400 AT-X SD /5,6 AF. Skulle det motsvara Sigmat ?

Anders

PS Jag har Nikon så Canon 300/4 blir nog inte så bra,kanske menade Du Nikons 300. DS
 
Haha, *ler stort*

Anders sägers sig ha en budget på 4000:- och blir direkt erbjuden ett nästan 4x så dyrt objektiv.
 
För 4 tusen kronor och teleobjektiv så tycker jag du ska ta en titt på manuella objektiv.
Visst finns det 70-300 zoomar men dom håller inte samma klass om t.ex en Sigma 400 f5.6 manuellt (finns för övrigt ett till salu här på FS).
Men om du är beroende av AF så faller ju det konceptet.
Då kan eventuellt en Nikon 80-200 f2.8 med 1.4x telekonverter kanske passa plånboken lite bättre.

Mvh

/Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.