Annons

Fågelmat

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej Hej.

Jag har turen att bo högst uppe i ett hus , med en liten avsats utanför mitt fönster.
Detta gör att jag har ett perfekt läge för att kunna plåta fåglar (vilket jag aldrig gjort, men någon gång skall vara den första), då mitt fönster är 2 meter bort.Vem vet, kanske en pelikan eller något annat kul kommer :)

Men hur lockar jag dit fåglarna bäst ?
Räcker det med att slänga ut lite bröd,
eller skall jag springa ner på Willy´s och handla fågelfrö?

Nån som vet vad som bäst lockar till sig fåglar ?

Niklas, helt utan vingar

Det bästa är nog solrosfrön och nötter. Fåglar är ganska kräsna av sig! Du kan också sätta upp talg (fett) för att locka till dig hackspettar. Lycka till! /Tom

Grannarna under kanske inte blir lika glada som fåglarna, fågelmatning sprider rätt mycke skal och skit omkring sig. Bättre att sätta den vid en buske eller liknande.

F.G. skrev:
Grannarna under kanske inte blir lika glada som fåglarna, fågelmatning sprider rätt mycke skal och skit omkring sig. Bättre att sätta den vid en buske eller liknande.

Har inga grannar under eller ovanför mig vid detta fönstret.Bara en rabatt 20 meter nedanför.

cocosfett (sånt man använder när man gör ischoklad) blandat med frön är mumma för fåglarna.
Smält fettet, blanda i frön och häll upp i lämplig form (kokosnöt är både praktiskt och fåglarna blir inte så misstäksamma), låt stelna och bjud fåglarna på festmåltid :)

Läste att ngn fågelexpert tipsade om att blanda frön och rent osaltat smör. Vet nte om jag fattade rätt, men logiskt sett borde det ju inte vara så dumt, det är ju fett de behöver när det är kallt...

-Catherine- skrev:
cocosfett (sånt man använder när man gör ischoklad) blandat med frön är mumma för fåglarna.
Smält fettet, blanda i frön och häll upp i lämplig form (kokosnöt är både praktiskt och fåglarna blir inte så misstäksamma), låt stelna och bjud fåglarna på festmåltid :)

Även ekorrar gillar den här blandningen:

Bilagor

• kokos.jpg
    kokos.jpg
    46.2 KB · Visningar: 366
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar