Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelhistoria/fråga för intresserade.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Denna hackspett har terroriserat knipholkarna en tid med att förstöra äggen..
I denna holk har knipan gett upp.
Och hacke äter dom gamla äggen.
Den är inne i holken och sover en hel del.
I dag höll den på att missa holken när den kom och skulle in.
När den sovit en stund väckte jag den och fotade.
Den ser inte frisk ut runt ögonen. Och är allmänt smutsig. Ser likadan ut på båda sidor.
Och det är väl förmodligen för att den har någon sjukdom som den också varit så aggressiv för att komma åt äggen.
Kanske är det någon fågelkännare som kan ge en gissning på vad felet hos hackspetten är.
Mvh/-Anders

Bilagor

• hacke2.jpg
    hacke2.jpg
    30.1 KB · Visningar: 326
Hackspettens (Större hackspett) intresse för holkar och dess innehåll är helt naturligt. Detta kan dock minimeras genom att fästa en några cm bred plåt runt öppningen (blir rätt tufft för Hacke att ge sig på plåten...). Observera att hålet i plåten måste vara några mm större i diameter än hålet i själva holken. Detta för att inte riskera att "holkägaren" gör sig illa/fastnar vid in- och utpassage. När det gäller större holkar med större ingångshål (typ knip- och uggleholkar), så lär tyvärr naturen få ha sin gång.

Beträffande utseendet/allmäntillståndet hos din Hacke, så behöver han (honan saknar den röda nackfläcken) inte vara sjuk. Tycker den ser lite allmänt skitig ut bara.

Oscar

Om du ser ögonen så är dom så små, nästan stängda. Och så är det hela tiden med den här. Och samma på båda sidor.
Ögonen på en hackspett ska ju vara stora och runda.
Mvh/-Anders

Okej, jag trodde den satt å slaggade. Men är det som du säger, så kan det mycket väl röra sig om någon sjukdom. Infektion, parasit mm mm. Det är dock inte sjukdomen som har föranlett Hacke att leva rövare i holken.

Oscar

nog ser den sjuk ut,

är ingen expert på fågelsjukdomar men här finns mer info om en sjukdom som heter MG vilket det skulle kunna vara (dock verkar den bara angripa vissa finkar vilket talar emot):

http://members.aol.com/FinchMG/Index.htm

Fågelsjukdomar sprids inte sällan vid fågelbord/matning och där är ju större hackspett ofta gäst.

Skicka din fråga/bild till Sveriges Ornitologiska Förening också dom vet säkert mer och är säkert också intresserade om rapporter om "nya mystiska fågelsjukdomar", deras e-post:

[email protected]

Ska genast ta och skicka till ornitologerna.
Tack för reaktionerna på mitt inlägg.
Jag får väl höra av mig här om jag får svar.
Mvh/-Anders

Stackars Hacke! (Kanske nåt man drar på sig i knipholkar?) Gissar att det snart är en ex-hacke vi ser. En som har 'kicked the bucket', 'gone to meet it's maker', 'is pushing up the daisies', osv...
Bara av allmänt intresse (jag lider ej av samma symptom)- du meddelar väl diagnosen ? :)
/Gitte

-Svaret kom fort från sof.

Hej!
Svårt för oss att svara på. Jag tycker du ska maila bilden till en veterinär eller något liknande.
Det ser ut som en inflamation av något slag men kan oxå vara något angrepp av kvalster eller parasiter. Från SOF

-Har läst lite om det där MG.
Det verkar passa in bra tycker jag.
Och den slänger också mycket ,med huvudet och gnider sig mot sig själv eller holköppningen eller någon kvist.
Nåja..vi får se..just nu är han inte i holken.
Och jag tror på Gitte när det gäller alla dom där fraserna.
Möjligen har han blivit misstänksam och tror att jag ska ”medicinera” honom.
Huruvida ”doktor” Anders gör i detta svåra fall kommer dock att stå i stjärnorna.
Tack igen för intresset.
Mvh/-Anders

ANNONS