Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

elisalund

Medlem
Hej!

Fågelfotografering - behöver råd om telezoom och fjärrutlösare.
Jag kommer att ha kameran på stativ ute och sitta inne i mitt hus (som är mitt gömsle) med dator eller Iphone och fjärrutlösare.
Har Nikon D7100.
Skall komplettera med en FX autofokustelezoom brännvidd upp till 600 mm, riktigt skarp och med snabb autofokus. Tips och råd? Kostnadsspann upp till ca 15 000 kr, om för lite ange gärna var jag hamnar.
Fjärrutlösare - vad behöver jag här? Från endast avtryckningsfunktion till även exponeringskompensation mm. Tips och råd?

Elisabeth

Senast ändrad:
För de pengarna är nog Sigma sport bäst men om 500 mm räcker är Nikons egna 200-500 minst lika bra och lite billigare. Tamron 150-600 och sigma Contemporary är bra men ligger lite under de andra. Några andra "moderna"objektiv för de pengarna finns nog inte.

Hade du tänkt förfokusera på en viss punkt där fåglarna tros landa? Annars blir det väl svårt att fokusera tänker jag. Beskriv gärna hur du tänk den tekniska lösningen med dator/Iphone.

Håller helt med inlägget ovan och hade jag inte för ett år sedan köpt Tamronet så hade jag idag köpt Nikon 200-500 med 2000:- rabatt på Cyberphoto i denna helgen, ett otroligt bra pris om det nu var 12995:- eller liknade.

Till min D7100 så skaffade jag wifi dongle och med appen så kan du styra fokus och ta kort, detta är säkert det smidigaste. Med kabel såkan du styra kameran med Controlmynikon, här kan du också ställa tid, bländare, exp kompensation mm. Controlmynikon är gratis, så den kan du ladda hem och leka med, riktigt kul. Man kan ju också styra via LR men vet inte vilka inställningar du kan påverka.

Dock ser jag två problem, hur styr du riktningen och zoom? Det finns motorstyrda stativ har jag sett men vad dessa kostar vet jag inte, men zoom kan man nog glömma.

En liten fråga. Är det för att slippa fota genom rutan som du vill ha kameran ute?

Annars håller jag med tidigare kommentarer.
Nikon zoom är prisvärd. Men styra zoomen kan du inte. Och motorstativ är också dyrt.
Vill du styra kameran mer så kolla om CamRanger, eller liknande har stöd för din kamera. (http://camranger.com/wildlife/)

Sedan undrar jag.
Om du ändå ska ställa kameran ute, varför inte använda normal optik eller vidvinkel och ställa den närmare fåglarna? En tanke bara.

Annars lycka till!

PS. denna verka kul: http://camranger.com/camranger-pan-tilt/ DS.

Ja det är nog en bättre ide' med vidvinkel för fjärrstryrning, det kan bli fräckt om det är i närheten av fåglarna ute och att du använder tele om du vill fota från huset eller ute utan fjärrstyrning.

Annars går nog allting, bara att det väldigt komplext och dyrt. Jag byggde för länge sedan ett undervattenshus till en systemkamera där jag hade en oring som gick runt objektivet till ett hjul så jag kunde skruva på objektivet, här skulle man kunna istället sätta en stegmotor för att kunna zooma. Kanske kan man titta på de motorstativ som astrofotograferna använder. Men troligen enklast att köpa ett kamouflagenät från Jula för 200:- och sätta sig ute :). Eller så kanske man kan styra zoom på en Nikon kompakt med deras App?

Fjärrstyrning av D7100

En liten fråga. Är det för att slippa fota genom rutan som du vill ha kameran ute?

Annars håller jag med tidigare kommentarer.
Nikon zoom är prisvärd. Men styra zoomen kan du inte. Och motorstativ är också dyrt.
Vill du styra kameran mer så kolla om CamRanger, eller liknande har stöd för din kamera. (http://camranger.com/wildlife/)

Sedan undrar jag.
Om du ändå ska ställa kameran ute, varför inte använda normal optik eller vidvinkel och ställa den närmare fåglarna? En tanke bara.

Annars lycka till!

PS. denna verka kul: http://camranger.com/camranger-pan-tilt/ DS.

Tack för era svar Djungle, Pdahlen och Kiboko!
Efter era kommentarer och egen sökning på internet och Cyberphoto (tack för tips!) så är valet av Nikon AF-S 200-500/5,6E ED VR klart, tack för förslaget!
Att fotografera genom fönster - det är ju många som lyckas med det med bra skärpa. När jag till nöds gör det (med mitt väldigt gamla Tamron spegeltele 350 mm/5,6) så går det inte alls, inte ens 90 grader genom vanligt planglas i fönster med kopplade bågar och glaset i skugga. Finns ingen skärpa alls, jag menar hur långt ifrån skärpa som helst. Kanske en effekt av spegeltele..? Men det objektivet är över huvud taget inte aktuellt att använda ändå, så jag kan ju alltid prova med det nya jag köper.
Det är flera olika fotograferingssituationer jag har i åtanke där fjärrstyrning är aktuellt; dels bofotografering (bl a spillkråka i en asp högt upp 10 m från huset), dels sjöfågel som efter islossningen kurtiserar utanför huset där jag kan ställa stativet 30 m från huset. Behovet är att på minst 30 m avstånd remote kunna utlösa avtryckaren för att ta bilder inom det område dit jag i förväg riktat objektivet och med förinställd zoom, gärna remote val av fokuspunkt, och om det dessutom skulle finnas möjlighet att påverka exponeringen så vore det toppen. Tack för tips om wifi-dongle och Camranger. Men här blir det svårt... Har googlat på dessa båda och blir bara mer och mer snurrig. Camranger är dyrare men verkar kunna mer av det jag är ute efter, uppfattar jag det rätt?

Att fotografera genom fönster tycker inte jag heller blir bra. Men att sitta vid öppet fönster eller dörr och fotografera ut i trädgården har jag gjort med bra resultat.

Grattis till 200-500 köpet, nu ångrar man sig att man högg på tamronet när den kom ut och man tänkte att har inte Nikon gjort ett prisvärt liknade bra tele på 30 år så kommer det att ta minst 30 år till innan det kommer, men så var det ju inte. Ingen trodde väl heller att det skulle komma en D500 så de har verkligen överraskat. Vad jag har läst så är det riktigt bra.

Köp du Nikons dongle Wu-1a om du har en smartphone eller surfplatta och ladda hem Nikons app till den, då kan du ta bilder från distans, vet inte om den klarar 30m det kan du kolla. Den är enklet att hantera och du kan välja fokuspunkt och ta bilder och sedan föra över bilderna till plattan. Manualen finns på nätet.

Håller själv på med ett liknande projekt fast jag fotograferar mårdar. Kör i och för sig Canon och använder Canons egna program och med en 30 m aktiv USB-kabel och kan ändra det mesta i inställningsväg. Antar att det finns något liknande till Nikon.
Mvh Mattias

Håller själv på med ett liknande projekt fast jag fotograferar mårdar. Kör i och för sig Canon och använder Canons egna program och med en 30 m aktiv USB-kabel och kan ändra det mesta i inställningsväg. Antar att det finns något liknande till Nikon.
Mvh Mattias

Hej Mattias, Djungle, Pdahlen och Kiboko!

Jisses, det var en okristligt lång USB-kabel du har Mattias :) !!!
WU-1 klarar 66 feet och Camranger anges klara avståndet 150 feet så det får avgöra, det blir Camranger. Så får man väl se sen om man får till allt runtomkring med firmware, uppdateringar mm mm...
Har suttit inne nu vid datorn hela denna fantastiskt fina vårdag med trumpetande tranor gäckande utanför. Men snart är den frustrationen förhoppningsvis över! Tack snälla för er hjälp!!!

inte funderat på ett enmans(kvinna) gömsle (portabel) att sitta i?

Hej Cango!

Jo,fördelen med traditionellt gömsle på vald plats är ju att man kommer åt kameran fysiskt och kan rikta den dit man vill, och inte minst naturupplevelsen och närvaron :) Men det innebär ju också att man är synlig för fåglarna när man går dit och medför därför oftast en tålamodsprövande väntan. Fördelen med huset som gömsle är att jag kan göra annat medan jag väntar och s a s fånga tillfället i flykten. Så det måste ju prövas!

Elisabeth

Hej Cango!

Jo,fördelen med traditionellt gömsle på vald plats är ju att man kommer åt kameran fysiskt och kan rikta den dit man vill, och inte minst naturupplevelsen och närvaron :) Men det innebär ju också att man är synlig för fåglarna när man går dit och medför därför oftast en tålamodsprövande väntan. Fördelen med huset som gömsle är att jag kan göra annat medan jag väntar och s a s fånga tillfället i flykten. Så det måste ju prövas!

Elisabeth

Jag har ett tips som garanterat fungerar. Fåglar och andra djur reagerar på ögon näsa mun. Detta är farligt för dem. Sätt dig med en säck eller något över huvudet nära objektet så fattar fåglarna inte att du är ett hot. Detta har jag testat uppe i Norrland och fåglarna äter ur handen på mig. Lite tålamod är allt som krävs.

Lycka till!

Jag tänker att det tipset med något över huvudet inte fungerar om man går, om än försiktigt, men om det fungerar. Hur bra ska maskeringen för huvudet vara, räcker det med en hatt med myggnät över ansiktet?

Skulle myggnät funka om jag sitter still?

Tack till er som har hjälpte mig i utbudsdjungeln!

Tänkte ge lite feed back.

Nikon 200-500/5,6 är inhandlad och jag är sååå nöjd! Äntligen skärpa. Och VR, så fantastiskt!
Med 7100 blir det en rejält bra brännvidd :)

Och CamRanger - rena trolleriet! Hur enkelt som helst att installera med tillhörande app. Utmärkt gränssnitt och självinstruktivt, precis som det ska vara. Lätt som en plätt att justera exponeringsinställningarna på Iphone 30 m från kameran och bara peka var man vill ha skärpan och trycka av. Ett rent under!

Bifogar ett foto från första testturen med nya objektivet, handhållet, 1/1000, 500 mm, F7.1, ISO 200.

Tack igen alla!

Elisabeth

Bilagor

• DSC_2745_till fotosidan.jpg
    DSC_2745_till fotosidan.jpg
    74.8 KB · Visningar: 90
Jag tänker att det tipset med något över huvudet inte fungerar om man går, om än försiktigt, men om det fungerar. Hur bra ska maskeringen för huvudet vara, räcker det med en hatt med myggnät över ansiktet?

Skulle myggnät funka om jag sitter still?

Något som jag upplever fungerar bra vid smygande fotografering är en ghillie-suit. Finns i lite olika prisklasser och i varierande kvalitet

https://www.theghilliesuits.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar