ANNONS
Annons

Fågelfoto med D7000, nybörjarfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Har haft min D7000 i ett halvår snart och har hittills nästan enbart fotat landskap/arkitektur och annat stillastående med en fokuspunkt. Var ute på promenad igår och testade lite fågelfoto som jag knappt gjort tidigare. Använde mitt nya begagnade Tokina 50-135 2.8 AT-X pro.

Iallafall, lite nyfiken på vad som är rekommenderade inställningar. Det var solsken, körde läge A och bländare 2.8 för det mesta, vilket gjorde att slutartiden låg på mellan 4000-8000 och auto-ISO runt 100-200. Testade lite olika, det fungerade rätt bra med fokuseringen när jag körde på AF-C, 39 punkter och auto-läge på fokuspunkter. Märkte dock att det var problem att hitta fokus ett antal gånger när det var just en grå fågelart mot molnen men det kanske är förståeligt? När det var vita måsar och liknande satt fokuset nästan varje gång.

Undrar lite över om det är bättre att använda 3d-fokuspunkter eller låta den stå på auto? Focus tracking, är det lämpligt att ha den på nivå 3 om fåglarna för det mesta flyger sidledes som när man står längs med ett vattendrag?

En annan fråga, märkte ju att bufferten fylldes rätt snabbt. Kör just nu med jpeg fine + raw L i 14-bitar. Kom på i efterhand att man nog kan gå ner på 12 bitar men är det något annat man kan göra för att bättra på, är det värt att skaffa ett batterigrepp för jag hört att det ska bättra på men är det någon märkbar skillnad?

Vet ej hur jag lägger in bilder i ett inlägg men la upp några exempelbilder i albumet Nordirland.
 
Som jag förstår det löser inte batterigreppet på Nikon D7000 att det blir snabbare bilder.

En kamera som skall ha riktigt bra buffert är annars Nikon D500. Kostar en slant att uppgradera dock.
 
Flygande fåglar

Undvik auto-iso och automatlägen-exponeringen kommer då att variera beroende på bakgrunden. Kör M-läge och mät upp mot blå norrhimmel eller grå sten. Iso 400 vid bra ljus och minst 1250-1600/s, bländare efter det. 3D-lägen brukar inte funka bra. Kör AF-lägen med så få punkter som möjligt. (Olika med olika modeller). Med d500 kör jag minsta antal punkter i dynamiskt läge (25 p). eller bara en mittpunkt. Ibland grupperat läge men det fungerar ibland mindre bra och ibland bättre). Bländare 2,8 kan ge för kort skärpedjup vid fågelfoto när det är en flock. brukar förtedra 6,7-8 för att kunna täcka upp skärpan på flera fåglar om det är en flock. När det gäller bufferten få du byta kamera eller fota i enbart jpg och ställa ner kontrasten i kameran för att sedan kunna öka den om det behövs. (med lägsta kontrast i jpg har du alltid möjlighet att öka den i efterhand men det går inte att göra tvärtom. Med högre kontrast är det kört om du använder jpg.)
Det var mina råd men andra har säkert andra uppfattningar. Prova dig fram och se vad som fungerar för dig! Lycka till!
 
Jag har gått igenom samma sak, började för 2,5 år sedan ungefär och har lärt av andra och testat mig fram lite vad som funkar bra för mig.

Mina ödmjuka tips för fågelfoto är:

Så mycket som möjligt i manuell kontroll. Vill du ha något i Auto så kör slutartidsprio. Kör du bländarprio som jag ser många gör ute i markerna får du lätt kortare slutartider än optimalt på t ex rörliga objekt.

Kolla bilderna ofta så att du inte bränner ut högdagrar på t ex ljusa objekt. Sänk ISO eller om du som jag kör auto-ISO, exponeringskompensera. Jag upplever att jag ofta får underexponera 1/3-2/3 vid soligt väder.
På flygande fågel, överexponera 1 - 1 2/3 steg.

Kör autofokus med helst bara en punkt. Jag kör AI Servo som det heter på Canon-språk, följande autofokus. Med bara en punkt kan du fokusera på ansiktet på fågeln om det är närhåll, annars blir det lätt så att autofokusen klipper en vingspets på förbiflygande fågel t ex.

Kör RAW-format med Jpeg som backup. Det kan rädda bilder.

Det tycker jag funkar bra för mig, men du märker själv med tiden vad som funkar bäst för dig själv.

Mvh

Daniel
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar