Annons

Fågelfoto i Västra Götaland?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Hej alla fågelfotografer!

Jag var i min barndom ofta ute med pappa och tittade på fåglar med kikare och fågelbok. Men det är sådär 35-40 år sedan... Nu är jag själv en mogen man och skulle vilja ta upp detta igen på äldre da'r fast med kamera istället för kikare. Jag har fotat landskap i många år men har nu skaffat ett EF 300/4L IS med extender 1,4X till min EOS30D och har tänkt att börja ge mig ut i naturen och pröva fågelfoto.

Jag bor i Alingsås och skulle behöva tips på bra platser att åka till, gärna inte alltför otillgängliga. Kamoflage och -kläder är inte inköpta så om detta är ett krav så försvårar det lite... ;-) Jag har tillgång till bil och vill gärna hålla mig inom säg 1 timmes bilresa om möjligt. Och säg inte "Hornborgasjön", den känner jag till! ;-)

Sen tar jag gärna emot andra tips. Ett hyfsat enbensstativ har jag och det är ju som sagt IS i objektivet. Jag har läst de andra trådarna jag hittar med anknytning till ämnet men om någon har något konkret tips till mig tas det tacksamt emot. Sen är jag också ute efter en bra men inte alltför dyr fågelbok. Det behöver inte vara pocketformat eftersom jag har tänkt att använda den hemma för att identifiera vad som finns på bilderna. Tips någon?

/Per

Jag tycker Fågelguiden av Mullarney, Svensson och Zetterström är den bästa allroundfågelboken. Det är dock ganska små illustrationer (men mycket bra!) - den finns i kaffebordformat betitlad "Fåglarna", men den verkar vara utgången.
Ett annat alternativ är Lars Jonssons Fåglar i Europa som har bra illustrationer, men inte alltid så konsekvent i beskrivning och upplägg som ovanstående.

Övriga böcker som jag sett vanligt förekommande i handeln är inte felaktiga eller rent dåliga, men ofta saknas bra illustrationer på dräktvarianter och arturvalet är inkonsekvent. Därför förespråkar jag starkt alternativen ovan.

Om man vill se var fåglarna finns just nu föredrar jag att söka på artportalen då den täcker in ett större område än vad kustobsar gör.

Eftersom Du bör i Alingsås så förmodar jag att du redan känner till Nolhagvikens naturreservat, Brobackaområdet och våtmarken i Gräfsnäs. Om inte, så är detta bra fågellokaler i närområdet som kan vara bra att börja vid. Sedan finns det fler platser i närheten, dock inte lika stora. Morgonen är bäst för då är det mest fåglar i farten och inte så mycket folk i närheten som stör fåglarna.

Som Tomas så tycker även jag att Fågelguiden är den bästa fågelboken som alla har glädje av, såväl nybörjaren som den mycket mer erfarne skådaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar