Advertisement

Annons

Fågelfoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag hoppas på att ni duktiga kan ge lite tips på hur man skall gå till väga för att fånga bra fågelbilder.
Bor idag i skåne och vill fånga alla dessa rovfåglar som bara flyger förbi, men det går sådär.
Bilderna jag ta blir oftast väldigt mörka eller suddiga eller så måste jag höja ISO men då plir det så mycket brus i bilden.

Det är ju tyvärr för sällan som fåglarna är riktigt nära och det jag skulle vilja ha av er är konkreta tips på kamera inställningar eller annat man sakll tänka på.
Visst har ni tips på platser som man bör besöka så uppskattas det.

Utrustningen som jag har idag är en Canon 40D och en 70-200/4 IS glugg.

Du skriver att du bor i Skåne, vilket är ett av de absolut bästa landskapen, om inte det bästa för fåglar i Sverige. Du har nästan oändliga möjligheter till att få bra fågelbilder...MEN att plåta rovfåglar är inte det lättaste, speciellt med ett, i sammanhangen, så pass kort objektiv som ett 70-200.

För att du inte ska ledsna på fåglarna så tycker jag du ska byta taktik och börja fånga andra fåglar först; kanske vid ett fågelbord, i en hamn eller i en av stadens parker. För att få lite längre brännvidd kanske du kan spara ihop till en extender eller rent av ett 300/4. När du fått lite kött på benen så kan du ge dig på mer svåra motiv, men du ska veta att rovfåglar är bland det svåraste en fågelfotograf kan plåta om du inte har möjligheten att sitta under längre tid i ett gömsle vid en åtel (och det funkar heller inte alltid). Lär dig även rovfåglarnas beteende, lär dig hur fåglar utnyttjar landskap och vind och använd sedan detta till din fördel. Skåne är ett av de rovfågeltätaste landskapen i Sverige så du kommer att få möjligheter...kanske inte nu, men längre fram.

// Daniel

Du skriver att du bor i Skåne, vilket är ett av de absolut bästa landskapen, om inte det bästa för fåglar i Sverige. Du har nästan oändliga möjligheter till att få bra fågelbilder...MEN att plåta rovfåglar är inte det lättaste, speciellt med ett, i sammanhangen, så pass kort objektiv som ett 70-200.

För att du inte ska ledsna på fåglarna så tycker jag du ska byta taktik och börja fånga andra fåglar först; kanske vid ett fågelbord, i en hamn eller i en av stadens parker. För att få lite längre brännvidd kanske du kan spara ihop till en extender eller rent av ett 300/4. När du fått lite kött på benen så kan du ge dig på mer svåra motiv, men du ska veta att rovfåglar är bland det svåraste en fågelfotograf kan plåta om du inte har möjligheten att sitta under längre tid i ett gömsle vid en åtel (och det funkar heller inte alltid). Lär dig även rovfåglarnas beteende, lär dig hur fåglar utnyttjar landskap och vind och använd sedan detta till din fördel. Skåne är ett av de rovfågeltätaste landskapen i Sverige så du kommer att få möjligheter...kanske inte nu, men längre fram.

// Daniel

Tack för dina tips. Förstår att det är nog den rätta vägen att gå för att förbättra sin kunskap om fågel foto.
Extender ligger i planen för att köpas just för att öka brännviden en aning, tills plånboken blivit lite tjockare.

Att skåne är fågel fotonas mecka i Sverige kan jag förstå. Passerade en lite by på östkusten i skåne och såg att massa fåglar lyfte från en dunge så jag stannade till. Fåglarna kom närmare och närmare tillslut så var dom ovanför mig och då såg jag att det var ca 20-30 glador som svävade runt, och det ville man ju inget hällre än kunna dokumentera.
Fick även tips idag där det alltid funnits ett Havsörns par som häckar, det vill man ju också ha på bild.

Men får som du säger jobba med dom "enklare" fåglarna till och börja med och öka brännviden.

/sebbe

Rovfåglar är otroligt vaksamma och därmed en svår utmaning att fotografera. Jag håller med Birdman, börja med lite enklare motiv först. T.ex. måsar och trutar vid kusten, änderna i någon damm i närheten eller storkarna i Flyinge. Det går att göra intressanta bilder även med "enklare" fåglar som motiv.

Hm, utanför huset där jag jobbar sitter det björktrastar i ett träd med nån sorts bär. Trädet är knappt 3 meter högt. Om man smyger fram, och står still en stund brukar de inte flyga iväg. Då kan man fota fåglar från två-tre meters håll. Då blir det rätt bra till och med med en instegskamera med kitobjektiv. Har man 200 mm objektiv blir det riktigt nära så man till och med måste backa lite. Och sen har jag märkt att man skall akta sig för att ha himmel med på bilderna om det skall bli riktigt fint. Med himmel på bilderna blir kontrasterna mellan ljus himmel och lite mörkare fågel så stark att grenarna blir tredubbla i RGB, och fåglen får rödgröna konturer även med hyggliga objektiv.

Nu har jag aldrig fotat rovfåglar, men om jag skulle göra det skulle jag nog försöka hitta ett ställe där jag kan gömma mig och sen vänta tills en fågel sätter sig på nära håll. Kanske man kan försöka mata fåglarna?

Daniel har helt rätt.

Börja med att fota lättillgängliga fåglar vid t.ex. fågelbord.
Måsar och duvor är jättebra att öva "örnfoto" på.

Då lär Du Dig snart vilka inställningar som fungerar innan Du ger Dig på de svårare motiven.

Lycka till

/Peter

Kul att du vill börja fotografera fåglar!
Som många skriver i tråden så är det viktigt att man börjar med enklare fåglar som vid fågelbordet eller en hamn, att lära sig hitta fågel på "flykt" i sökaren kräver lite erfarenhet så träna o träna.
När jag började fota fåglar var jag FÖR inspirerad och gick direkt på rovfåglar, i ett år försökte jag på ormvråkar och glador och falkar men fick inte riktigt till det.

Så några råd till dig är:
Fota enkelt för att lyckas med lite bilder annars tappar man intresset.

Tänk på att fågel på flykt kräver högre slutartider, hellre en lite brusigare med skärpa, än en oskarp bild!
EX 1/1250-1/2500

Fota fågel mot himmel kräver oftast att man överexponerar några steg.

Vintertid är ljuset oftast dåligt så fota vid fågelbordet eller i en hamn.

Kolla på www.svalan.se vart dom ser fåglar i ditt område.

Spara till ett 400/5,6 som jag tycker är ett bra objektiv för ditt ändamål. (se tråden 400/5,6 och Omar:s inlägg och bilder. mkt duktig fotograf med sitt 400/5,6!)

Köp filmen Photoshop för naturfotografer samt perfekt skärpa från www.moderskeppet.se
dessa filmer hjälper dig mycket.

Kolla på andras fågelbilder.

Lycka till!

... med ett, i sammanhangen, så pass kort objektiv som ett 70-200.

...För att få lite längre brännvidd kanske du kan spara ihop till en extender eller rent av ett 300/4....l

Heh, är det inte så att den bästa brännvidden för en fågelfotograf är just 100mm längre än det längsta man har? ;-)

Heh, är det inte så att den bästa brännvidden för en fågelfotograf är just 100mm längre än det längsta man har? ;-)

Hehe, nja det vet jag inte om jag vill hålla med om. 200mm går absolut att plåta fåglar med, men man får planera sitt plåtande på ett helt annat sätt och inte räkna med att komma hem med bilden med stort B varje gång man är ute. Det beror också på vad man vill ha för bilder, rena artporträtt eller fåglar i miljö...eller kanske något mellanting.

// Daniel

Jag hoppas på att ni duktiga kan ge lite tips på hur man skall gå till väga för att fånga bra fågelbilder.
Bor idag i skåne och vill fånga alla dessa rovfåglar som bara flyger förbi, men det går sådär.

Mitt bästa tips är nog att helt enkelt vara ute så mycket som möjligt. Dels ökar naturligtvis sannolikheten att man ser något ju mer man är ute, men framför allt så lär man sig vad man ska titta (och lyssna) efter och var man ska leta. Rovfåglar sitter ofta och spanar efter byten i träd eller på stolpar eller liknande. Eller så sitter de på marken och tittar (eller äter). Dock kan det vara svårare att upptäcka än flygande fågel - men å andra sidan har man mer tid på sig när de sitter stilla.
Naturligtivis bör man visa lämplig hänsyn så man inte stör för mycket. speciellt inte om man kommer traskande mitt i en måltid..

Bilderna jag ta blir oftast väldigt mörka eller suddiga eller så måste jag höja ISO men då plir det så mycket brus i bilden. Det är ju tyvärr för sällan som fåglarna är riktigt nära och det jag skulle vilja ha av er är konkreta tips på kamera inställningar eller annat man sakll tänka på.

Har inte provat en 70-200/4 men den sägs vara skarp nog på full öppning så kör F4 och öka iso tills du får tillräckliga bländartider (minst 1/200, gärna snabbare, 1/500 kanske?)

Som andra har nämnt, öva på kråkor, måsar, ankor och småfåglar tills tekniken sitter (och gärna efter det, man ska inte underskatta "vanliga" fåglar som motiv, tvärtom..)

Mörk fågel mot ljus himmel kan vara svårt för kamerans exponeringsautomatik. Är man säker på att pricka rätt kan spotmätning funka, annars kan det lättaste vara att exponera manuellt (provskjut mot träd eller liknande i samma ljus som fågeln sannolikt kommer att vara i för att ställa in det). Jag har ibland en "fågel mot himmel i halvtaskigt ljus" inställd på en av C1-2-3 förinställningarna så det är lätt att komma åt.

På flygande fågel (dvs. när du panorerar) bör IS:en stå i läge 2. Träna på att panorera så det blir mjukt och fint. Ta för vana att följa fåglar i sökaren även om det inte är uppenbara motiv, det är bra övning..

Tänk på var du har solen (om den ens är framme) jämfört med fåglarna så sidan mot dig blir belyst, annars blir det mörkt vad du än gör. Nu på vintern står ju solen lämpligt lågt hela tiden den är framme, men annars är morgon/kväll att föredra.

Visst har ni tips på platser som man bör besöka så uppskattas det.

Fyledalen är ju ett klassiskt "gladområde". Runt kristianstad, speciellt vid kusten, finns en hel del havsörn (fast det är svårt att komma nära). Annars brukar man kunna hitta ormvråkar och glador kring torup/hyby/häckeberga.

Trevligt med nya fågelfotografer. Jag har bara fotat fåglar i ett halvår, och är väl inte jättebra. Något jag tycker är ganska viktigt är att kolla på de bättres bilder, men inte jämföra. Kör ditt eget race istället!

Nu lite av-topic. Om någon är intresserad av att fotografera havsörn, och bor i närheten av Karlshamn, Blekinge, så såg jag 14 (ja 14!) stycken i Matvik (som ligger en bit utanför Karlshamn). Jag har bara 70-300mm och otålighet. Om man kommer inom 100m blir de ju skiträdda och flyger iväg. Mycket mäktig synd dock!

Lycka till med fågelfotandet!

Du kan plåta fåglar med vad du vill, men längre objektiv är naturligtvis roligare. Jag fotade ju nyligt fåglar med mitt 100mm macro och bilderna jag fick blev nog bättre än om jag hade använt telet.
Så visst går det bara man är villig att experimentera och att chansa så kan man fånga bra bilder även med helt fel objektiv. :)

/ Magnus

Tack för alla tips!
Jag skall ut i helgen och plåta tänkte ja. Har ett ställe där gladorna är som galna och kan komma så nära som 10-15 meter från bilen och hoppas väl då på att mitt 70-200 kan prestera så jag blir lite nöjd.
Skulle det vara så att det finns någon mer som gillar fotografera fåglar och har lust, tvekar jag inte på en dagsutflykt för att hjälpa varan eller du kanske e duktig och kan hjälpa mig ;)

/sebbe

Hm, kanske jag borde också satsa på lite lättare bilder. Men det är så spännande att fotografera ormvråkar. Jag har inte fått någon "superb" bild ännu, men det går see tydligt att det är en ormvråk i alla fall. Tyvärr är de bilderna rakt underifrån oftast. De gångerna fågeln har suttit still har det varit i såklart det högsta och mest oåtkomliga trädet.

Någon som kan ge lite tips nu på vintertid? Det känns som om intresset har blivit riktigt kyligt just nu. Och allt jag kan tänka på är när våren kommer tillbaka så jag kan gå ut i skogen igen.

Köp ett 400mm, kör AV 5,6 och kräma på med så mycket ISO kameran klarar utan att det blir för mycket brus. Sen är det bara att sikta och trycka av. Lär dig exponeringskompensera blå/vit himmel snabbt som attan dessutom.

Hej,

Jag har fotat fåglar i ungefär 2 och ett halvt år nu och bor också i Skåne (Lund). Under den tiden har jag fotat väldigt mycket fågel, men har ändå bara fått ett fåtal rovfågelsbilder jag är nöjd med. Att ta de bara mot himmeln blir ju sällan bra, så jag vill ha något annat, helst mark, men i alla fall något träd mm. http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2246384&target=
och denna är tagen på 135mm, det är ju i för sig inte en närbild på tornfalken, men ändå: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2137720&target=

Det är många tillfällen man vill ha mer än 200mm, men man klara sig ändå hyfsat bra, i alla fall om man vill ha med en del miljö. Jag köpte ett 300/2.8 och extendrar för runt fyra månader sedan och trodde att jag oftast skulle använda 1,4x extendern, men har märkt att jag nästan alltid fotar med det rent, alltså utan extendrar på 300mm. Jag har själv även ett 70-200, men även om jag inte tar jättemycket fågelbilder med det så funkar det ändå ganska ofta, t.ex. matade jag skrattmåsar i Malmö för ett par månader sedan och tog jag många bilder på 70mm, men det är ju inte riktigt samma sak, här är ett par av dem:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2228470&target=
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2227046&target=
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2228454&target=

mvh,

Sander

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar