Jag hoppas på att ni duktiga kan ge lite tips på hur man skall gå till väga för att fånga bra fågelbilder.
Bor idag i skåne och vill fånga alla dessa rovfåglar som bara flyger förbi, men det går sådär.
Mitt bästa tips är nog att helt enkelt vara ute så mycket som möjligt. Dels ökar naturligtvis sannolikheten att man ser något ju mer man är ute, men framför allt så lär man sig vad man ska titta (och lyssna) efter och var man ska leta. Rovfåglar sitter ofta och spanar efter byten i träd eller på stolpar eller liknande. Eller så sitter de på marken och tittar (eller äter). Dock kan det vara svårare att upptäcka än flygande fågel - men å andra sidan har man mer tid på sig när de sitter stilla.
Naturligtivis bör man visa lämplig hänsyn så man inte stör för mycket. speciellt inte om man kommer traskande mitt i en måltid..
Bilderna jag ta blir oftast väldigt mörka eller suddiga eller så måste jag höja ISO men då plir det så mycket brus i bilden. Det är ju tyvärr för sällan som fåglarna är riktigt nära och det jag skulle vilja ha av er är konkreta tips på kamera inställningar eller annat man sakll tänka på.
Har inte provat en 70-200/4 men den sägs vara skarp nog på full öppning så kör F4 och öka iso tills du får tillräckliga bländartider (minst 1/200, gärna snabbare, 1/500 kanske?)
Som andra har nämnt, öva på kråkor, måsar, ankor och småfåglar tills tekniken sitter (och gärna efter det, man ska inte underskatta "vanliga" fåglar som motiv, tvärtom..)
Mörk fågel mot ljus himmel kan vara svårt för kamerans exponeringsautomatik. Är man säker på att pricka rätt kan spotmätning funka, annars kan det lättaste vara att exponera manuellt (provskjut mot träd eller liknande i samma ljus som fågeln sannolikt kommer att vara i för att ställa in det). Jag har ibland en "fågel mot himmel i halvtaskigt ljus" inställd på en av C1-2-3 förinställningarna så det är lätt att komma åt.
På flygande fågel (dvs. när du panorerar) bör IS:en stå i läge 2. Träna på att panorera så det blir mjukt och fint. Ta för vana att följa fåglar i sökaren även om det inte är uppenbara motiv, det är bra övning..
Tänk på var du har solen (om den ens är framme) jämfört med fåglarna så sidan mot dig blir belyst, annars blir det mörkt vad du än gör. Nu på vintern står ju solen lämpligt lågt hela tiden den är framme, men annars är morgon/kväll att föredra.
Visst har ni tips på platser som man bör besöka så uppskattas det.
Fyledalen är ju ett klassiskt "gladområde". Runt kristianstad, speciellt vid kusten, finns en hel del havsörn (fast det är svårt att komma nära). Annars brukar man kunna hitta ormvråkar och glador kring torup/hyby/häckeberga.