Annons

Fågeldatabas eller bok

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har ganska nyligen börjat att skåda och fotografera fågel. Jag ställs som alla nybörjare vad där det för fågel. Jag har köpt en rad böcker "Prismas Stora Fågelbok", "Fåglarna i Sverige", Vilken fågel? Ullman. Finns det någon hemsida/bok som listar de olika arterna biotoper bak i ett register. Ett litet häfte som jag har från asköviken gör så. Vilka fåglar finns i lövskog, vilka finns i gransskog, strandängar, sjö, vass etc. Gärna med register över landskap.

Ett tag vad jag inne på att göra så över "Fåglarna i Sverige" gå igenom varje art. Skriva end i ett excelark, antal, förekomst, biotop, län, tidpunkt i sverige. Sedan när man kommer hem med en bild kunna sotera fram, Jönköpings Län, Oktober, Lövskog, Få en lista på fåglar, gå igenom vad kan det vara.

Finns det redan? Någon bok? "Fåglarna : alla Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält (Inbunden)" Har denna bok detta register?
Finns det någon fågeldatabas på nätet?

Från en nybörjare.
Johan

Jag har ganska nyligen börjat att skåda och fotografera fågel. Jag ställs som alla nybörjare vad där det för fågel. Jag har köpt en rad böcker "Prismas Stora Fågelbok", "Fåglarna i Sverige", Vilken fågel? Ullman. Finns det någon hemsida/bok som listar de olika arterna biotoper bak i ett register. Ett litet häfte som jag har från asköviken gör så. Vilka fåglar finns i lövskog, vilka finns i gransskog, strandängar, sjö, vass etc. Gärna med register över landskap.

Ett tag vad jag inne på att göra så över "Fåglarna i Sverige" gå igenom varje art. Skriva end i ett excelark, antal, förekomst, biotop, län, tidpunkt i sverige. Sedan när man kommer hem med en bild kunna sotera fram, Jönköpings Län, Oktober, Lövskog, Få en lista på fåglar, gå igenom vad kan det vara.

Finns det redan? Någon bok? "Fåglarna : alla Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält (Inbunden)" Har denna bok detta register?
Finns det någon fågeldatabas på nätet?

Från en nybörjare.
Johan

Kanske det här? http://www.fageln.se/

Största databasen för svenska fåglar borde väl vara Artportalen: http://www.artportalen.se/birds/default.asp

Angående bok så är nog den mest använda "Fågelguiden : europas och medelhavsområdets fåglar i fält" av Killian Mullarney, Lars Svensson, Dan Zetterström (som för övrigt är en mindre variant av "Fåglarna : alla Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält")

Själv använder jag Enar fd Liran som databas http://www.liran.se/ dels för att hålla koll på mina fångster men även då det är bra att söka på fågelarter i databasen när man är dålig på arter som jag är, bara fylla i de uppgifter Du har så letar databasen fram möjliga arter med bilder och info som underlättar artbestämning.

Dessutom kan Du föra logg över var, när och vad Du fotar för arter som hjälper vid kommadne fotoexpeditioner.

Tror ni missuppfattar mig lite. Men det finns ingen möjlighet att lista fåglar efter deras biotoper. Självklart kan fåglar finnas på flera ställen. Men under häckning exemplvis finns de ju troligtvis i en typ av biotop.

Hur får jag en lista efter alla fåglar som finns i exempelvis blandskog? Eller alla typiska sjöfåglar? Eller alla fåglar som finns i vassen.

Jag letar fortfarande efter en bok som strukturerar fåglar efter biotoper i ett register där bak. Om jag vill baka en efterrätt tittar jag där bak i boken över vilka efterätter som finns. Jag går ju inte till bokstavregistret i boken. Som i den nya boken "Fåglarna i Sverige" kunde de inte gjort en rad register där bak som kan slå på olika saker och inte bara namn? Släkte? Familj?

Jag har akvarieböcker hemma som är bättre än alla fågelböcker jag sätt. Jag vet att okej fisken är från Afrika, Den kommer från Malawi sjön, och den lever över en sandbotten. Får fram en lista över troliga fiskar i den biotopen. Jämför min bild och hittar arten. Jag sätter mig ju inte och börja fundera är detta en ciklid. Jo det är de nog. Går igenom alla de 1000 arter som finns och gissar denna måste det vara. Nej det är någon en tetra. Går igenom alla dessa arter det kan nog vara den.

Gissningsvis tror jag inte en så "stram" uppdelning funkar för fåglar men det är som sagt en gissning. :)

Finns en hel del duktiga skådare här på fotosidan, de kan nog ge dig ett bättre svar.

Tror ni missuppfattar mig lite. Men det finns ingen möjlighet att lista fåglar efter deras biotoper. Självklart kan fåglar finnas på flera ställen. Men under häckning exemplvis finns de ju troligtvis i en typ av biotop.

Hur får jag en lista efter alla fåglar som finns i exempelvis blandskog? Eller alla typiska sjöfåglar? Eller alla fåglar som finns i vassen.

Jag letar fortfarande efter en bok som strukturerar fåglar efter biotoper i ett register där bak. Om jag vill baka en efterrätt tittar jag där bak i boken över vilka efterätter som finns. Jag går ju inte till bokstavregistret i boken. Som i den nya boken "Fåglarna i Sverige" kunde de inte gjort en rad register där bak som kan slå på olika saker och inte bara namn? Släkte? Familj?

Jag har akvarieböcker hemma som är bättre än alla fågelböcker jag sätt. Jag vet att okej fisken är från Afrika, Den kommer från Malawi sjön, och den lever över en sandbotten. Får fram en lista över troliga fiskar i den biotopen. Jämför min bild och hittar arten. Jag sätter mig ju inte och börja fundera är detta en ciklid. Jo det är de nog. Går igenom alla de 1000 arter som finns och gissar denna måste det vara. Nej det är någon en tetra. Går igenom alla dessa arter det kan nog vara den.

Ja men kolla in länken i inlägg #2 i tråden, där finns ett formulär du kan fylla i sökkriterier i och så får du förslag på fåglar med bild och läte. Är det inte det du vill ha?

Tack jag som kollade dumt. Helt otroligt bra. Tänk om den nya boken Fåglarna i Sverige - antal och förekomst http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9188124002 hade haft sin data med på DVD eller på en hemsida då hade jag varit lyrisk. Man kunde söka på ett effektivt sätt och inte sitta slå in en bok. Måste ju vara bra för alla forskare, fotografer etc som vill använda datan.

Det är som hur jag som nybörjare kan blanda ihop en Bergfinks hane med Svarthackad Buskskvätta. Jag menar hur stor är troligheten att jag fotografat något som det finns 4 par av i landet.

Det finns en bra fågeldatabas som heter NatureGate. Det är en finsk webbsajt där man kan filtrera på kriterier såsom habitat, storlek, färg osv. Det som är bra att det finns en svensk version. Och det som också är bra är att det finns telefonappar också! Men de är inte på svenska.

http://www.luontoportti.com/suomi/sv/linnut/

Själv använder jag Enar fd Liran som databas http://www.liran.se/ dels för att hålla koll på mina fångster men även då det är bra att söka på fågelarter i databasen när man är dålig på arter som jag är, bara fylla i de uppgifter Du har så letar databasen fram möjliga arter med bilder och info som underlättar artbestämning.

Dessutom kan Du föra logg över var, när och vad Du fotar för arter som hjälper vid kommadne fotoexpeditioner.

Rekomenderar också Enar har den både som fångstjournal för mitt fiske och artbestämning av fågel som jag är dålig på, perfekt att kunna fylla i vissa detaljer och så få upp bilder på möjliga kandidater och sedan logga det Du fotat och var med bilder och data.

Jan som gjort programmet är dessutom en mycket trevlig person som ger utmärkt service om man har frågor om programmet och dess finesser, så bara ladda ner http://www.liran.se/demo_index_enar.htm och köra på, värt varenda krona det kostar.

Appen "kviddevitt"

Jag kan tipsa om en mobilapp som är väldigt bra tycker jag!
Den kostar 22 kr, men det är väl investerade pengar,
Där kan man söka på biotoper, fågelfamiljer mm mm den innehåller 255 arter och uppdateras ganska ofta,
Du kan lyssna på ljud,titta på bilder och läsa kort fakta om varje art, vill man veta mer så är det länkar till wikipedia,
Sök på kviddevitt.

(3 st av mina bilder finns med i appen ;)
Mvh Daniel Bylemark

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar