Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fåga ang filter och stepringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Fråga ang filter och stepringar

Hej,

Har fyra stycken gluggar med 67, 77 och 82mm filtergängor, fungerar det att köpa ett 82mm polarisationsfilter och ett gråfilter plus några stepringar som passar dom övriga gluggarna?

Dvs, kommer det att fungera bra med ett 82mm filter plus två stepringar (82 --> 77 --> 67mm) ner till 67mm filtergänga?

Vänligen
Conny

Senast ändrad:
Det är det mest ekonomiskt fördelsaktigaste sättet ja.

tillägg: om du har en väldigt vida vinklar kan 3 ringar vinjettera, så kanske bättre att gå från 82 direkt till den minsta.

Det skall inte vara något problem. Det enda jag kan se är att det alltid är en fördel att filtret sitter så nära frontlinsen som möjligt, ju längre bort ju sämre optiska prestanda och dessutom påverkar eventuell skit på filtret mer. Med två stepringar på varandra hamnar ju filtret en bit från frontlinsen.

/FW

Det skall inte vara något problem. Det enda jag kan se är att det alltid är en fördel att filtret sitter så nära frontlinsen som möjligt, ju längre bort ju sämre optiska prestanda och dessutom påverkar eventuell skit på filtret mer. Med två stepringar på varandra hamnar ju filtret en bit från frontlinsen.

/FW

Tack för svar, jag var lite inne på det. Har jag glasögonen nära ögonen så syns inte smutsen så tydligt, tar jag ut dom en bit så syns allt - blir det månne samma effekt med flera stepringar och ett filter?

Har dessvärre inte hittat någon stepring som fixar 82mm --> 67mm direkt, ska leta vidare...

Vänligen
Conny

Jag har också kikat men kunde inte hitta någon. Problemet med filter en bit från frontlinsen blir väldigt tydligt vi stor bländare. Har många gånger ute vid kusten när det blåser kommit hem med alla bilder oanvändbara pga saltstänk och droppar på filtret.

Vad gäller polarisationsfilter kan du fundera på om du kommer att använda det till alla objektiv eller om det mest blir använt på ett. För min del blir det nästan bara använt på normal/vidvinkel.

Har du tittat på Cokins filtersystem? Polarisationsfilter blir ju inte så bra men med gråfilter och det filtret jag använder mest, graduerat gråfilter, funkar det kanon. En filterhållare med anpassningsringar som klarar upp till 82mm och så filter. Cokins gråfilter är kända för litet färgstick men det går ju att justera i datorn. Vill man ha bättre filter kan man skaffa högklassiga filter från andra tillverkare som passar i Cokins hållare.

Med graduerat gråfilter är det nästan en förutsättning tyucker jag att använda fyrkantiga filter i hållare då du kan skjuta filtret upp och ner för att anpassa övergången mellan grått och klart, du kan också snurra filterhållaren.

Detta är den senaste bilden jag tog med graduerat för att få teckning i stenarna och samtidigt en maffig himmel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1887374.htm

Utan graduerat gråfilter får du antingen utfrätt himmel och bra teckning i förgrunden eller fin himmel och helt igensotat i förgrunden.

/Frode

Jag har också kikat men kunde inte hitta någon. Problemet med filter en bit från frontlinsen blir väldigt tydligt vi stor bländare. Har många gånger ute vid kusten när det blåser kommit hem med alla bilder oanvändbara pga saltstänk och droppar på filtret.

Vad gäller polarisationsfilter kan du fundera på om du kommer att använda det till alla objektiv eller om det mest blir använt på ett. För min del blir det nästan bara använt på normal/vidvinkel.

Har du tittat på Cokins filtersystem? Polarisationsfilter blir ju inte så bra men med gråfilter och det filtret jag använder mest, graduerat gråfilter, funkar det kanon. En filterhållare med anpassningsringar som klarar upp till 82mm och så filter. Cokins gråfilter är kända för litet färgstick men det går ju att justera i datorn. Vill man ha bättre filter kan man skaffa högklassiga filter från andra tillverkare som passar i Cokins hållare.

Med graduerat gråfilter är det nästan en förutsättning tyucker jag att använda fyrkantiga filter i hållare då du kan skjuta filtret upp och ner för att anpassa övergången mellan grått och klart, du kan också snurra filterhållaren.

Detta är den senaste bilden jag tog med graduerat för att få teckning i stenarna och samtidigt en maffig himmel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1887374.htm

Utan graduerat gråfilter får du antingen utfrätt himmel och bra teckning i förgrunden eller fin himmel och helt igensotat i förgrunden.

/Frode

Hej Frode och tack för ditt utförliga svar,

Cokin filtren verkar vara svaret på min fråga, det verkar räcka med en filterhållare och anpassningsringar till gluggarna. Sen är det en smaksak om vilka filter som ska införskaffat, det graduerade verkar helt klart intressant.

Funderat en del på tonade filter, men det har kännts knepigt när dom runda filtren redan har en bestämd höjd på toningen - tänk om jag inte vill ha den exakt där?

Du skriver om färgstick som kan uppträda, på vilket sätt framträder dessa och är det vanligt för just Cokins produkter?

Tack igen :eek:)

Conny

Ja, Cokins gråfilter, även de graduerade är kända för ett violettaktigt färgstick. Jag besvärades inte av det men andra... Nu har jag köpt ett bättre filter i glas som alltså passar i Cokins filterhållare.

Jag tycker inte man skall oroa sig för mycket då det är ganska enkelt att justera i efterhand, särskilt om man fotar i RAW.

/FW

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto