Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få vit bakgrund på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Calevan

Medlem
hej!

Jag har en nybörjare på att ta kort, men har för tillfället lånat lite bra kamerautrustning och tänkte därför försöka ta lite bilder jag länge velat ta.

Det jag vill ta kort på är några priser och jag vill ha en vit bakgrund till det hela. Här är en bild som visar ett första försök (helt oredigerat och med skräp på objektivet): http://217.28.195.189/hattrick/DSC_3361_2.jpg

Så, hur ska jag göra för att få de vita papprena i bakgrunden att se vita ut? ställa in vitbalansen på något sätt? Hur får jag bort skarven så att bakgrunden ser kontinuerlig ut?

Andra tips och idéer?

tack!

/red: la till en länk till bilden
 
Senast ändrad:
Calevan skrev:
Det där ser snyggt ut! Vad använder du för bakgrund? Har du ändrat vitbalansen i kameran?

här finns en större bild om det är lättare att se:
http://217.28.195.189/hattrick/DSC_3361.JPG

Ja, bilden har en korrekt vitbalansering mot neutral yta, ett gråkort jag har. Bör balanseras innan fotografering om JPEG är bildformatet. Det blir ett helvete annars.

Bakgrunden är ett vitt A2 papper köpt i pappershandeln. Ljuskällan är en mitt fall en ljuskälla, som vid tillfället var en 500W bygglampa. Det går med vad som helst. Ljuset är diffuserat genom antigen tvättkorgen Jäll eller två lager av smörpapper. En reflekterande yta i form av ett vitt pappersark lättar upp ljuset. Vill man kan man även lysa underifrån för att göra det helt skuggfritt.

Ljusmätning mot objektet.
 
Skarven i pappret får du bort genom att böja pappret och välja en bländare som lägger skärpan endast på objektet i hela dess omfattning men inte längre. Då bör det som finns bortom objektet bli oskarpt och kombineras detta sedan med det böjda pappret blir det sannolikt bra, samt med en belysning som även lyser upp bakgrunden kommer denna bli vit. Ljusstyrkan avtar med kvadraten av avståndet.
 
Senast ändrad:
Har försökt lite mer nu. har en lampa som lyser på bakgrunden och en som jag försöker sätta på föremålet. Har satt bakgrundsbildens vithet i min vitbalans. har överexponerat ett steg. verkar inte som vitskalan på de två papprena är exakt samma...

någon som har några tips på hur jag ska få det bättre?

tack!
 

Bilagor

  • dscn1992 (wince).jpg
    dscn1992 (wince).jpg
    9.2 KB · Visningar: 8,195
Calevan skrev:
Har försökt lite mer nu. har en lampa som lyser på bakgrunden och en som jag försöker sätta på föremålet. Har satt bakgrundsbildens vithet i min vitbalans. har överexponerat ett steg. verkar inte som vitskalan på de två papprena är exakt samma...

någon som har några tips på hur jag ska få det bättre?

tack!

vill du vara lat så kör en dubbelexponering.
 
Det enklaste är nog att du monterar din bakgrund på ett sätt så att du kan belysa den bakifrån. Ett tips är att lägga allt på en glasskiva som du kan komma åt underifrån. Annars är det relativt svårt att få mer ljus på bakgrunden än din pokal eftersom det är lite klurigt att se till att ljuset bara faller på bakgrunden och inte pokalen också.

Eftersom bakgrunden är alltid längre bort än pokalen (och ljus försvagas när det färdas fram genom luft) så kommer det alltid att falla mindre ljus på bakgrunden än pokalen, och det är ju precis tvärtom du vill ha det. Så det är rätt kört att försöka få en helt vit bakgrund på det sättet.

Pröva med att ta ett relativt tunt papper som du sedan blåser på med ljus bakifrån och underifrån så kommer bakgrunden att bli helt vit.

Du måste givetvis ha belysning på din pokal samtidigt framifrån.
 
Jag brukar lägga prylen på papper. Sedan blixtra snett upp i taket, ibland med något framför blixten som sprider ljuset så att en liten del går mer rakt på.

Ett exempel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.