ANNONS
Annons

Få veta mer om fotoyrket, för att veta om det är något för mej.

Produkter
(logga in för att koppla)

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Hej

Jag är nyfiken på vad det betyder att arbeta som fotograf. Det känns ju lite som ett drömyrke, men när jag började tänka efter kom jag på att jag egentligen inte vet något om hur det kan vara att jobba. Och därmed inte heller om det kan vara något som kan passa mej.

Jag har försökt hitta lite info, men böckerna på biblioteket de är alla inriktade på hobbyämnet, eller sen handlar det om några superkändisar och det känns så avlägset att det inte kan ge mej någon bild alls om jobbet/yrket. (samma funderingar har jag inom konstnärsyrket – måleri och teckning.)

Jag har läst lite om eget företag, och tycker det låter spännande och kanske något för mej, men det underlättar inte för mej att veta hur fotoyrket är (eller konstnärsyrket).

Egentligen vet jag för lite om alla typerna av fotoyrket för att kunna säga om det kan vara något för mej eller inte. Men utifrån det lilla jag vet, är det speciellt bröllopsfotograf /festfotograf och vanliga porträttbilder som lockar – och sen naturfoton.

Har ni något tips på hur jag ska få veta mer om de yrkena.

Hur ser en arbetsdag/arbetsvecka ut?

Vad krävs för att kunna jobba med det, alltså leva på den inkomsten?

Tacksam för alla svar
Med vänliga hälsningar
Liisa

Hej!

Kan bara tala för mig själv, som är frilansfotograf och tar alla typer av uppdrag samt jobbar mot bildbyrå samt säljer mina fotoprodukter i en hantverksbutik.
Jag har eget företag vilket innebär att ibland känns det som om man är precis allt annat än fotograf..jag raggar mina egna jobb, jag är min egen reklamman, jag gör min egen hemsida, jag skriver offerter, jag skriver fakturor, påminnelsefakturor, bokföringen, kundsamtal, mailar, mailar och mailar igen, tjatar på leverantörer som inte levererar i tid, levererar själv, gör prislistor mm.mm.

Jag sätter mig vid datorn kl. 8 på vardagarna och sitter där till 17. Jobbar ofta på kvällarna också och praktiskt taget alltid på helgerna. Då har jag ändå inte fullt av betalda jobb hela tiden, men det är ALLTID något som måste göras, alltid något man ligger efter med. Har haft en helt "fri" lördag på ett år!

Det blir ett sätt att leva, men glamoröst är det inte direkt :)

Stort tack för ditt svar

Intressant att läsa, men det skapar även nya och fler frågor. Vill veta mer. Vill du berätta så jätte gärna! Hur länge har du jobbat så här? Om det är länge hur har saker förändras med tiden. Du har en snygg hemsida, har du gjort den själv?

Konkurrensen hur upplevs den. Jo jag har hört att det är hårt, men sen inget mer! Vad betyder det egentligen tycker jag är svårt att få kläm på.

Jag funderar på om jag skulle försöka jobba med både foto och traditionell konst (målning – teckning och kanske något mer) tillsammans, inom samma företag. Vad tror du om det? Gör det saken lättare eller svårare? Är ungefär lika intresserad av båda, kanske lite mer på konstsidan, men den känns ändå nästan som svårare ändå, tråtts intresse.

Vet du om någon bra blogg om ämnet Foto som yrke – småföretag m.m. Eller något annat där jag kunde fortsätta läsa.

Håller annars på och läser igenom allt som står på det här forumet, det är ganska mycket intressant, men det är ändå många frågor obesvarade.

Hej Liisa,
Det bästa sättet att lära sig om yrket är att själv få prova på det, och inte att läsa sig till det. Jag skulle rekommendera dig att ringa/maila runt till några yrkesfotografer där du bor och erbjuda dig att hoppa in som fotoassistent vid tillfälle.

Du bör inte räkna med att få något betalt, utan se det som gratis praktik/utbildning. Jag har haft förmånen att få göra detta och det har varit väldigt givande. Har inte följt med på speciellt många jobb, men ändå lärt mig otroligt mycket mer än vad jag hade kunnat göra genom att läsa i böcker, forum osv.

Lycka till!

Tack för förslaget

Jag har hört att vissa har gjort så, och jo det låter intressant. Men jag har tänkt/känt/tyckt att jag har för lite grundläggande kunskaper och det är väll lite det jag har hållit på med att försöka skaffa mej den sista tiden. Sen har jag väll också tänkt att det är inte troligt att någon vill hjälpa mej, inte ens om jag jobbar gratis. Man har ju hört så mycket om den hårda konkurrensen men i och för sig så skadar det kanske inte att försöka och fråga i alla fall.

Re: Tack för förslaget

aliceiunderlandet skrev:
Jag har hört att vissa har gjort så, och jo det låter intressant. Men jag har tänkt/känt/tyckt att jag har för lite grundläggande kunskaper och det är väll lite det jag har hållit på med att försöka skaffa mej den sista tiden. Sen har jag väll också tänkt att det är inte troligt att någon vill hjälpa mej, inte ens om jag jobbar gratis. Man har ju hört så mycket om den hårda konkurrensen men i och för sig så skadar det kanske inte att försöka och fråga i alla fall.

Grundläggande kunskaper kan du jättesnabbt läsa dig till här på FS till exempel. Att någon inte skulle vilja hjälpa dig låter konstigt, det är ju trots allt du som ska hjälpa den du jobbar med. Du behöver inga förkunskaper för att hjälpa till att rodda, bära saker, montera upp stativ etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar