Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få tillbaka CR2-filerna som ikoner i ställer för tumnaglar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis uppgraderat datorn till Windows 10 (jag vet, sent om sider...) och stör mig på att alla raw-filer numera syns som tumnaglar likt Jpg-filerna gör. Jobbar som IT-tekniker sedan drygt 10 år och behärskar det mesta i Windows annars, men hittar ingen lösning.
Att få det åt andra hållet finns massor att hitta på nätet/Youtube, men att få "tillbaka" filerna som rena CR2-ikoner...?

Har du "Raw image extention" (kan heta "raw bildtillägg" också) installerat kanske det funkar att avinstallera den?
Det är vad jag fick installera för att få thumbnails att synas.

Hej. Jag har heller inte uppgraderat till Win10 än utan kör fortfarande win7. I Win7 måste man associera ett program till en filtyp för att det ska visas som ikon med en "bild" av vilket filtyp filen är.. kan lösningen ligga i något liknande i Win10 ? Högerklickar man på en fil i utforskaren och väljer "ÖPPNA MED" så kan man välja vilket program som ska öppna en viss filtyp.. bockar man ur "ÖPPNA ALLTID MED" så brukar man vara tillbaka till ruta ETT så att säga och filtypen är inte längre associerad till ett visst program.

Win10 har tydligen lärt sig tyda vissa rawfiler, var inne och tittade på mitt och NEF filer från D750 och D500 visades som tumnaglar, däremot inte filer från Z6II

Sök i Microsoft store efter RAW- bildtillägg, de använder jag för att se mina cr3 filer så de borde fungera för cr2 oxå.

Utan att sitta vid datorn nu tror jag det är en inställning du gör på mappen. Den kan vara inställd för bilder eller andra saker. Just bild-inställningen gör att ikonerna blir tumnaglar istället.

Prova med att:
- högerklicka på mappen
- välj Egenskaper
- välj fliken Anpassa
- gör ett val i ”Optimera den här mappen för”
- ok

Klicka på fliken "Visa", och ikonen "Alternativ" i Utforskaren. Under fliken "Visning" i dialogen som dyker upp, klicka för "Visa alltid ikoner, aldrig miniatyrer", och klicka OK. Fast då försvinner tumnaglarna för samtliga bildfilstyper och ersätts av generiska ikoner, möjligen sådana som är associerade till ett visst bildbehandlingsprogram. Ändringen gäller dessutom för alla mappar på datorn. Hur man undantar en enda filyp (.cr2) vet jag inte dock.
Jag gissar att detta val ger en snabbare uppdatering av mappinnehåll, särskilt i mappar med många och stora bildfiler.
Det går lätt att återställa tumnagelvisningen genom att klicka bort valet om man ångrar sig.

Jag förstår inget av detta mer än jag själv nu fick flera bilder som slutar på CR2 och de kan jag inte se i datorn när jag fört över dem från kameran!? HJÄLP! Vad är nu detta?
Jag fotade precis som vanligt idag och 11 bilder blev som vanligt jpg men 15 bilder blev CR2!?????? Och de är över 20 MB stora?
VAD HÄNDE NU? :(
Tillägg:
Jag hittade felet, jag har på något vis kommit åt att ställa om till RAW på kameran! Nu har jag ställt tillbaka och nu blir det jpg bilder men hur ska jag kunna öppna dessa CR2 bilder som jag nu har?
(Till saken hör också att jag testade tre olika minnsekort och när jag satte in de andra två så sa kameran "fel på minneskort" fast det inte är något fel på dem och de funkar i gamla Ixus!? Nu spökar det verkligen.)

Senast ändrad:
Du har nog råkat ändra filformat i kameran till att spara bilderna som raw i stället för jpeg.
Men få inte panik, med Canon DPP (som antagligen följde med på cd-skivan som följde med kameran alternativt går att hämta på nätet) så kan du konvertera CR2 till jpg.
Raw (alltså filerna som heter CR2) har bättre upplösning typ 12-14 bitars upplösning per färg på varje pixel medan jpg bara har 8 bitar. Så därför fotar avancerade fotografer allt i raw och justerar ljus / kontrast / färgmättnad i något lämpligt bildbehandlingsprogram (DPP är ju helt gratis för Canon-ägare :p ) innan man slutligen gör om bilden till jpg.
En annan fördel med raw är att man slipper fundera på vitbalans när man fotar, det fixar man i efterhand.. Men som du redan noterat så tar raw / CR2 mycket mer plats på minneskortet, det är den stora nackdelen.
Windows 10 klarar att visa CR2-filer både i i utforskaren och bildvisning.
Till Windows 7 kan man köpa en plugin så fungerar det där också. Minns inte vad den hette eller kostade, jag kan leta upp det om du vill veta..

Senast ändrad:
Prova att formatera minneskorten i nya kameran. Bör finnas under någon meny..
Men då raderas förstås alla bilder som finns på korten.

Tips om hur man hämtar programmet Digital Photo Professional (DPP) från nätet, börja läs 1/3 ner på sidan:

Senast ändrad:
Du har nog råkat ändra filformat i kameran till att spara bilderna som raw i stället för jpeg.
Men få inte panik, med Canon DPP (som antagligen följde med på cd-skivan som följde med kameran alternativt går att hämta på nätet) så kan du konvertera CR2 till jpg.
Raw (alltså filerna som heter CR2) har bättre upplösning typ 12-14 bitars upplösning per färg på varje pixel medan jpg bara har 8 bitar. Så därför fotar avancerade fotografer allt i raw och justerar ljus / kontrast / färgmättnad i något lämpligt bildbehandlingsprogram (DPP är ju helt gratis för Canon-ägare :p ) innan man slutligen gör om bilden till jpg.
En annan fördel med raw är att man slipper fundera på vitbalans när man fotar, det fixar man i efterhand.. Men som du redan noterat så tar raw / CR2 mycket mer plats på minneskortet, det är den stora nackdelen.
Windows 10 klarar att visa CR2-filer både i i utforskaren och bildvisning.
Till Windows 7 kan man köpa en plugin så fungerar det där också. Minns inte vad den hette eller kostade, jag kan leta upp det om du vill veta..
Ja nu blev jag trött, det blev för avancerat, får se i morgon om jag orkar med detta. Vet inte om jag fick med någon cd skiva med DPP? Vad det nu är för något? Jag kollar i morgon. Tur att jag inte var på någon långresa och fotade allt i RAW!
Mvh Eva
Tillägg: Skratt nu inte men jag kunde inte låta bli så jag hämtade hem detta DDP. Skrev ju fel serienummer tre ggr för det var så många små siffror överallt. Bara det liksom.
Jaja jag fick upp DDP och lyckades få dit bilderna och då kunde jag se dem också. MEN då kom jag till nästa krångel....fattade inte sån här teknisk engelska så jag fattade inte var jag skulle göra om bilderna till jpg!? Så nä jag printscreenade dem alla och sparade på mitt skrivbord och vips så hade jag jpg bilderna. Men sen fick jag klippa och kapa i mitt Fotogalleriet som jag använder som redigerings program (ja det gamla Windows Essentials från 2012 eller vad det är ifrån) Och nu vet jag att ni skrattar........:) Godnatt!

Senast ändrad:
Ja nu blev jag trött, det blev för avancerat, får se i morgon om jag orkar med detta. Vet inte om jag fick med någon cd skiva med DPP? Vad det nu är för något? Jag kollar i morgon. Tur att jag inte var på någon långresa och fotade allt i RAW!
Mvh Eva
Tillägg: Skratt nu inte men jag kunde inte låta bli så jag hämtade hem detta DDP. Skrev ju fel serienummer tre ggr för det var så många små siffror överallt. Bara det liksom.
Jaja jag fick upp DDP och lyckades få dit bilderna och då kunde jag se dem också. MEN då kom jag till nästa krångel....fattade inte sån här teknisk engelska så jag fattade inte var jag skulle göra om bilderna till jpg!? Så nä jag printscreenade dem alla och sparade på mitt skrivbord och vips så hade jag jpg bilderna. Men sen fick jag klippa och kapa i mitt Fotogalleriet som jag använder som redigerings program (ja det gamla Windows Essentials från 2012 eller vad det är ifrån) Och nu vet jag att ni skrattar........:) Godnatt!

Nja, skrattar inte men ler och ser framför mig. Kampen. Kul Att läsa

Men det är så här som de flesta har lärt sig en gång. I varierande grad naturligtvis om man är helt själv med problemet och inte tar vägen via en handbok. Men.. det du lär på detta sätt kommer att sitta

Tack, roligt att det gläder någon, mitt fumlande. :) Jag har lite svårt att läsa mig till såna här saker. Tråcklar bara in mig och det snurrar. Så nä jag försöker själv så gott jag kan och tar det helt stopp så frågar jag och får hjälp som jag nu fick här, vilket var guld värt. :)

Du ska inte göra printscreen utan "export picture" eller vad det nu heter i dpp. Länge sen jag använde det, har glömt😋
Se det positivt, du håller på att lära dig nya saker.
I princip är det samma arbetssätt oavsett om man använder dpp, DxO Photolab eller Lightroom. Bara detaljer som skiljer..☺
Och där passar man på att beskära, justera och sen bestämma vilken storlek och upplösning man vill ha på den slutliga bilden innan man sparar till jpeg

Senast ändrad:
Du ska inte göra printscreen utan "export picture" eller vad det nu heter i dpp. Länge sen jag använde det, har glömt😋
Se det positivt, du håller på att lära dig nya saker.
I princip är det samma arbetssätt oavsett om man använder dpp, DxO Photolab eller Lightroom. Bara detaljer som skiljer..☺
Och där passar man på att beskära, justera och sen bestämma vilken storlek och upplösning man vill ha på den slutliga bilden innan man sparar till jpeg
Jag hittade inget Export picture men däremot Save och då kunde den spara i jpg. Men hittade ett eklare sätt som jag fick tips om: https://www.freeconvert.com/
Där var det betydligt enklare att konvertera från DP2 till jpg. Men stort tack, jag kommer säkert fråga knasiga frågor igen. :)

I DPP heter det File/Batch process...
Där kan man lägga in ett antal bilder, som omvandlas till jpeg, byter storlek eller vad man nu vill. När man sen släpper igång kommandot tuggar det igenom alla bilderna man angett i följd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar