Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få tillbaka CR2-filerna som ikoner i ställer för tumnaglar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis uppgraderat datorn till Windows 10 (jag vet, sent om sider...) och stör mig på att alla raw-filer numera syns som tumnaglar likt Jpg-filerna gör. Jobbar som IT-tekniker sedan drygt 10 år och behärskar det mesta i Windows annars, men hittar ingen lösning.
Att få det åt andra hållet finns massor att hitta på nätet/Youtube, men att få "tillbaka" filerna som rena CR2-ikoner...?

Har du "Raw image extention" (kan heta "raw bildtillägg" också) installerat kanske det funkar att avinstallera den?
Det är vad jag fick installera för att få thumbnails att synas.

Hej. Jag har heller inte uppgraderat till Win10 än utan kör fortfarande win7. I Win7 måste man associera ett program till en filtyp för att det ska visas som ikon med en "bild" av vilket filtyp filen är.. kan lösningen ligga i något liknande i Win10 ? Högerklickar man på en fil i utforskaren och väljer "ÖPPNA MED" så kan man välja vilket program som ska öppna en viss filtyp.. bockar man ur "ÖPPNA ALLTID MED" så brukar man vara tillbaka till ruta ETT så att säga och filtypen är inte längre associerad till ett visst program.

Win10 har tydligen lärt sig tyda vissa rawfiler, var inne och tittade på mitt och NEF filer från D750 och D500 visades som tumnaglar, däremot inte filer från Z6II

Sök i Microsoft store efter RAW- bildtillägg, de använder jag för att se mina cr3 filer så de borde fungera för cr2 oxå.