Annons

Få tillbaka bilder från formaterat CF-Kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
FAN! Ursäkta mitt språk, men har klantat mig och är skitsur på mig själv!

Har precis vart på segelsemester och självklart fotat en hel del!

Ca strax under 1000 bilder blev det på ca 2 veckor!

Skulle ta över de bilderna som låg på minneskortet nu (tankat över ca 500-600 bilder till en DVD redan), car ca 400-500 bilder på minneskortet.

Gjorde som vanligt, dvs stoppar i kortet i minneskortsläsaren, öppnar mapparna (en mapp per 100 bilder som vanligt med canon) men brukar inte ta över mapparna, utan drar över filerna till rätt mapp direkt!

Drar över filerna i första mappen och av nån anledning så tar jag inte de andra.
Går o fixar nånting (kommer ej ihåg vad) och sen ropar farsan att det står ett rådjur på tomtem, ifall jag vill fota!

Coolt, rycker ur minneskortet, stoppar i kameran, hoppar in i menyn för att formatera (gör oftast det när jag tömt kortet), hinner tänka "Tog jag över alla bilder?" "Ja, det gjorde jag nog" innan jag trycker OK!

Fotar rådjuret (blev skitbilder!)

Sen kikar jag igenom bilderna från semestern, och det saknas ca 300-350 bilder!!!
PANIK!
Jag har alltså formaterat kortet med iallafall 1/3 av semestern!!

Så, nu är min fråga, har hört att det finns program som man kan återskapa filer med!
Funkar de även om man formaterat kortet?

Vart får jag tag i programmet?

Alla tips mottages varmt!
(Dock ber jag att inte få några kommentarer om att det var dumt/klantigt/onödigt/slarvigt gjort! För det vet jag ändå!)


/Jocce
ds. Har fotat totalt ca 23000 bilder med denna och förra kameran..var väl tvunget att hända en olycka så småningom :( ds.
 
Jag har gjort liknande saker (raderat en bild där jag ångrade mig direkt efter). Då använde jag programmet PC Inspector Smart Recovery som är gratis (visserligen hette den Convar Smart Recovery när jag laddade ned den en gång i tiden). Programmet är för PC/Windows.

Testade även att formatera ett kort och den hittade bilderna åt mig. Dock är den fasligt långsam.

Hoppas du lyckas få tillbaka åtminstone en del.
 
jag rekommenderar innerligt photorescue. finns en demo så man kan se om det funkar och så pyntar man några hundringar och så har man ett eminent räddningsprogram!
 
Shit vad surt. Hoppas att du inte tog för många bilder på rådjuret för varje bild minskar chansen att få tillbaka alla semesterbilderna. Låter som att de andra har tipsat om bra program för detta. Hoppas verkligen att det löser sig!
 
Hejsan!

Hände också mig när jag satt på ett tåg från Rom, ca 200 foton försvann i ett nafs genom att jag formaterade CF-kortet i misstag. Men då finns det ju ett så bra program som heter "Don't Panic", vilket jag använde och fick tillbaka alla bilder med några undantag och några filer blev skadade, men de flesta foton fick jag tillbaka. Tar inte så värst lång tid och är väldigt pålitligt. Vet inte riktigt om det går att ladda ner någonstans ifrån, men eftersom jag jobbar på en fotobutik så har vi det där. Vi säljer det även där, så du kan ju kolla på fotobutiker i närheten eller på internet.

Charlotta
 
Tack för de snabba svaren!

Använde Vaiosoft recovery manager som finns att ladda ner på http://vaiosoft.com/
och det funkade fin fint, hittade t.om. bilder från innan förra formateringen!


/Jocce
 
Min hårddisk har skitit sig totalt. Och givetvis har jag varit lat och inte jott någon back upp dom senaste två månaderna. Om jag inte kan rädda skiten så försvinner nästan alla mina bilder jag har tagit med min 20d. HJÄLP vad ska jag göra. Kan man hämta alla bilder som har fotats på minneskorten med något program eller funkar det bara under en viss tid??. Hoppas på snabba, lite panik.

//Carl-Philip Karlsson

Varför händer detta alltid mig??????
 
De bilder som ej skrivits över går att rädda från minneskoret.

Jag har programmet RescurePro Från sandisk om du vill prova det..

Det fungerar både på hårddiskar och på minneskort (om den syns som en enhet i windows).

Maila så får du login etc till min FTP
 
aiWa skrev:
Min hårddisk har skitit sig totalt. Och givetvis har jag varit lat och inte jott någon back upp dom senaste två månaderna. Om jag inte kan rädda skiten så försvinner nästan alla mina bilder jag har tagit med min 20d. HJÄLP vad ska jag göra. Kan man hämta alla bilder som har fotats på minneskorten med något program eller funkar det bara under en viss tid??. Hoppas på snabba, lite panik.

//Carl-Philip Karlsson

Varför händer detta alltid mig??????

att få tillbaka alla bilderna från minneskortet kan du glömma (om du inte bara fyllt det en gång...)

för att hitta filer på väck hårddisk kan jag rekommendera EasyRecovery pro, återställde just 50.000 bilder från en pajad maxtor 200gig extern disk. funkar så klart inte om inte disken snurrar, men även diskar med svåra fysiska fel har jag lyft data från

du måste dock ha utrymme på "fräscha" diskar då du så klart inte kan återställa till den skadade disken
 
Ska försöka koppla in den till min andra dator så att jag kan föra över filerna. När jag försökte i dag så ville datorn formatera disken. Men brosa sa att det var jag som hade kopplat fel. Ska tydligen koppla in disken på cd enehetens kablar och ställa in disken på master. Hoppas att det funkar.

//Carl-Philip Karlsson
 
Jocce skrev:
Tack för de snabba svaren!

Använde Vaiosoft recovery manager som finns att ladda ner på http://vaiosoft.com/
och det funkade fin fint, hittade t.om. bilder från innan förra formateringen!


/Jocce

Men se upp!! den hittar bara bilder om man formaterar i kameran... testade attformateri i datorn (via kortläsare) då hittade den inget!
 
jolsson skrev:
Men se upp!! den hittar bara bilder om man formaterar i kameran... testade attformateri i datorn (via kortläsare) då hittade den inget!
Tydligen inte... jag tog bilder igän, och wola!! dom bilder som blivit formaterade flera gånger var där!!
 
maxzomborszki skrev:
Jag har gjort liknande saker (raderat en bild där jag ångrade mig direkt efter). Då använde jag programmet PC Inspector Smart Recovery som är gratis (visserligen hette den Convar Smart Recovery när jag laddade ned den en gång i tiden). Programmet är för PC/Windows.

Testade även att formatera ett kort och den hittade bilderna åt mig. Dock är den fasligt långsam.

Hoppas du lyckas få tillbaka åtminstone en del.

Tack för all hjälp man kan hitta i detta forumet! Vi råkade formattera ett kort med 300 semesterbilder. De håller just nu på att återskapas med ovanstående programvara. En efter en, sakta men säkert!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.