fotoankan
Aktiv medlem
Har en kamera som ska detektera ett mönster som dyker upp vid skarvning på en plåt och funderar på hur jag ska ljussätta så jag får så bra kontrast på mönstret som möjligt för att kunna detektera mönstret.
Kameran är en NI 1742 med en CCD sensor som har upplösningen 640x480 där pixlarna är på 8bit gråskala (256 gråa nyanser).
Misstänker att färgat ljus och ett färgfilter skulle kunna vara till användning men jag har ingen koll på vad för filter jag ska ha mm.
Ljuset borde väll komma från sidan samtidigt som kameran är rakt uppifrån.
Ska man ha något polariseringsfilter kanske för att ta bort reflexer?
Jag har alltså inte koll på hur man använder sig av filter mm för att få en bild med så hög kontrast som möjligt på själva mönstret för att enkelt kunna detektera mönstret,
Kameran är en NI 1742 med en CCD sensor som har upplösningen 640x480 där pixlarna är på 8bit gråskala (256 gråa nyanser).
Misstänker att färgat ljus och ett färgfilter skulle kunna vara till användning men jag har ingen koll på vad för filter jag ska ha mm.
Ljuset borde väll komma från sidan samtidigt som kameran är rakt uppifrån.
Ska man ha något polariseringsfilter kanske för att ta bort reflexer?
Jag har alltså inte koll på hur man använder sig av filter mm för att få en bild med så hög kontrast som möjligt på själva mönstret för att enkelt kunna detektera mönstret,