Annons

Få så hög kontrast som möjligt på konturer

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoankan

Aktiv medlem
Har en kamera som ska detektera ett mönster som dyker upp vid skarvning på en plåt och funderar på hur jag ska ljussätta så jag får så bra kontrast på mönstret som möjligt för att kunna detektera mönstret.

Kameran är en NI 1742 med en CCD sensor som har upplösningen 640x480 där pixlarna är på 8bit gråskala (256 gråa nyanser).

Misstänker att färgat ljus och ett färgfilter skulle kunna vara till användning men jag har ingen koll på vad för filter jag ska ha mm.

Ljuset borde väll komma från sidan samtidigt som kameran är rakt uppifrån.

Ska man ha något polariseringsfilter kanske för att ta bort reflexer?

Jag har alltså inte koll på hur man använder sig av filter mm för att få en bild med så hög kontrast som möjligt på själva mönstret för att enkelt kunna detektera mönstret,

Bilagor

• plat_liten.jpg
    plat_liten.jpg
    16.7 KB · Visningar: 462
Lite basinfo.

Ljussättning:
Sidljus eller släpljus kan användas till att göra mönster tydliga FÖRUTSATT att det finns 3-dimensionella strukturer i motivet. Har du ett helt platt eller blankt objekt utan sprickor eller skarvar så hjälper det dig inte alls. Finns det fördjupningar, och om det är dessa som du vill synliggöra så sker detta genom de skuggor som uppstår på samma sida som ljuskällan befinner sig. Ifall det finns reliefer (upphöjningar) så hamnar ju skuggorna på motsatt sida mot ljuskällan. Släpljuseffekten påverkas inte nämnvärt av ifall du använder färgfilter.

Färgfilter/färgat ljus:
Det är ingen principiell skillnad på ifall du använder färgfilter eller färgat ljus, förutom att spektralkurvan kan se lite olika ut. Grundprincipen är att ett filter med samma färg som en viss motivfärg kommer att göra denna ljusare, medan ett komplementfärgat filter kommer att göra sagda motivfärg mörkare.
Ex 1: En röd motivfärg kommer att avbildas ljusare eller helt vit (beroende på rödfiltrets "styrka"), medan en blå motivfärg kommer att avbildas mörkare eller helt svart.
Ex 2: Har du en blå motivfärg som du vill avbilda ljusare, så väljer du alltså ett blåfilter. I detta fall kommer då röda färger i motivet att avbildas mörkare eller helt svart.

Polarisationsfilter:
Dessa har ingen effekt vid reflexer i metall, utan bara vid reflexer i t.ex. vatten eller glasrutor. Metallreflexer minimerar man genom att ändra vinkeln mellan ljuskälla och kamera.

Senast ändrad:
Tack för ett utfyllande svar...
Har dock fortfarande några frågor.

Jag förstår det där med släpljus, men hur nära måste man ha det och vad för typ av ljus?
Tänkte använda lysdioder eftersom man slipper flimmer då. Men hur ska jag placera dem? Vill belysa alla konturerna lika mycket och funderar på om man ska ha flera dioder brevid varandra som är riktade snett mot. Tänkte i så fall använda dioder med lite belysnings vinkel.

Ang färgfilter så var jag inne på att använda det i första hand för att ta bort övriga ljuskällor i rummet, för att på så vis själv kunna bestämma var ljuset ska komma ifrån.
Hur ska jag göra med filter och ljus då? Tänkte använda IR eller röda lysdioder av starkare typ.

Ang plåten så bifogade jag en bild på plåten i första inlägget, där man kan se strukturen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar