Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få ner ett lowprofile grafikkort i fullsize låda

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Tänkte testa Quadro/Firepro kort men de enda jag sett i vettig "test-prisklass" är low-profile kort. Dvs plåten baktill är för liten för att passa i min ordinarie full-size burk.

Finns det nån adapter/riser för detta eller måste jag helt sonika böja upp toppfästet/böjen på plåten så man kan trycka ner kortet? Är rädd att ta i så man skevar till kretsarna

Hoppas jag är tillräckligt tydlig.

Några förslag?

Jag köpte en gång ett Intel gigabitnätverkskort i low profile.
På det kortet kunde man skruva bort plåten och jag körde helt enkelt helt utan plåt.

Kanske är möjligt också på ett sådan kort? Vill man vara säker på att kortet sitter kan man skaffa en annan plåt och anpassa efter kortet.

Jag köpte en gång ett Intel gigabitnätverkskort i low profile.
På det kortet kunde man skruva bort plåten och jag körde helt enkelt helt utan plåt.

Kanske är möjligt också på ett sådan kort? Vill man vara säker på att kortet sitter kan man skaffa en annan plåt och anpassa efter kortet.

Ahhh... där har du en poäng. Jag kikade lite närmare och hittade två skruvar som verkar vara till plåten! Skall testa det. tack för tipset

Ingen bra idé egentligen, att skruva loss hela I/O-plåten på kortet.
Det är till för att hålla kortet stadigt i chassit då annars böjs PCI-Ex pinsen i sockeln och kortet kan gå sönder pga dess vikt.

Gå bara till närmaste lokal datoraffär och fråga om de har en I/O-plåt till ett gammalt grafikkort som du kan använda dig utav så bör det fungera. Ta med dig grafikkortet för säkerhets skull så ni kan jämföra mellan olika tillverkare.

Det skulle förvåna mig om ett Quadro/Firepro-kort kommer med bara en lowprofile-plåt. Jag har nätverkskort, SATA3-kontroller och USB3-kort i low profile och bägge kom med bakplåt för bägge storlekarna. Krävs en stjärnskruvmejsel och lite skruvande på två skruvar för att byta, vilket jag inte behövde eftersom bägge kom med fullsize bakplåten på.

ATI V2770 kommer med stora plåten på och low profile plåten med enligt ATI själva, V3900 verkar leveras tvärt om dvs lilla plåten på och stora med.

http://www.amd.com/uk/products/workstation/graphics/ati-firepro-3d/v3900/Pages/v3900.aspx#4
Retail Package Contents
AMD FirePro™ V3900 professional graphics card
Quick Start Reference Guide
One DisplayPort™ to DVI (single link passive) adapter
Full-Height PCI mounting bracket

/Karl

OK, skall kolla med Webhallen som det gäller i detta fall. Det står dock utryckligen att det är ett lowprofile kort så jag vet inte om dom skickar med extraplåt.

Alternativt kan jag kanske ta en plåt från något gammalt fullsize kort. Kanske det kan passa någorlunda...

OK, skall kolla med Webhallen som det gäller i detta fall. Det står dock utryckligen att det är ett lowprofile kort så jag vet inte om dom skickar med extraplåt.

Alternativt kan jag kanske ta en plåt från något gammalt fullsize kort. Kanske det kan passa någorlunda...

Tänk på att du behöver en plåt som passar skärmanslutningskontakterna. Du skall ha en väldig tur om det skall passa med en slumpvis hittad plåt.

Kolla med webhallen och köp ett kort som har fullsize-plåt.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto