Annons

Få med taggarna vid uppdatering PSE

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf L

Medlem
Hej. Skall byta dator. PSE6/ win XP på gamla, PSE9/ win7 på nya. Flyttar med mig hela USB-disken (löstagbar) (=bilderna ligger kvar). Hur får jag med mig taggarna etc? Har hittat katalogfilen i PSE6 men hittar inte motsvarande i PSE9/ win7. Har ju lagt många timmar på att tagga bilderna och vill inte förlora detta.

Hjälp!
Wolfgang

Det borde gå att lösa på någora olika sätt.

Det enklaste är väl att uppgradera databasen. Gissar att det går att importera alt uppgradera/konvertera den gamla databasen till PSE9. Det har gått i alla program från Adobe jag kommit i kontakt med än så länge.

Alternativ två är lite mer omständigt. Om jag minns rätt så skall det gå att skriva alla taggarna till fil. Exportera eller vad det kan heta. Taggarna skrivs in i jpgfilerna men brevid råfiler som en xmpfil. PES9, PS, LR mfl kan sedan läsa dessa vid import. När detta är gjort så går det att importera allt till ditt nya program.

Det första alternativet är alla gånger att föredra om det fungerar.

Mitt råd generellt sätt är att alltid spara taggarna tillsammans med originalfilerna. Som standard sparas all data i en intern databas. Om något skulle hända med programmet eller en krasch så underlättar det om taggarna också finns tillsammans med filerna. Det finns en funktion i nästan alla program som skriver taggarna till bilderna.

För att ta ett exempel.
Jag använde den första varianten av PSE en gång i tiden. Adobe photoshop Album hette det. Liknar dagens sorterare i PSE. Det var på den tiden då diskar var dyrt så jag lagrade allt på CD skivor. PSA hade en brilliant funktion för detta. PSA arbetar normalt med en lite proxyfil och när originalfilen behövdes så meddelade PSA vilken skiva som skulle sättas i. När jag senare uppdaterade till Lightroom och upptäckte att det fanns en importfunktion för att importera kataloger från PSA så blev jag glad. En stund vill säga. Jag är tvungen att ha alla bilder online. Vem klarar av att ha 100 CD skivor online samtidigt?

Ok ingen ko på isen. Körde vidare med bägge programmen parallelt. När jag sedan bytte till W7 från XP så fungerade tyvärr inte PSA längre. Jo det går om man kör XP virituellt i W7 men Microsoft kommer att lägga ner stödet för XP inom några år och då måste jag tagga om alla 30000 bilder jag har i PSA.. PSA stöder inte skrivning av taggar till bilderna men om det hade funkat så hade jag bara behövt mata in skiva efter skiva för att få tillbaka allt i LR

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto