Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få mönster på bakgrund/modell

Produkter
(logga in för att koppla)

Qarro86

Ny medlem
Jag skulle vilja få mönster på bakgrunden/modellen genom att ha ett ett tunt tyg med mönster framför, eller en tidningshållare, papperskorg eller dylikt.

Men lyckas inte få mönstret att komma på bakgrunden modellen?

Någon som vet hur man gör sånt?
Och som förstår vad/hur jag menar?

För att få skarpa skuggor måste föremålet som ska ge skuggorna vara väldigt nära modellen. Alternativet är at ha tex en dia projektor och ha mönster på diorna, så man har möjloghet att bestämma fokus på det man projicerar. Finns också strålkastare med den funktionen, sk gobos.

Med en ficklampa och ett valfritt föremål kan du ge skuggor på en vägg. Då förstår du lättare förhållande mellan avstånden från ljus, föremål och modell/vägg.

Ljus långt ifrån föremålet som ska ge skugga, och föremålet nära modell, för skarpaste skuggor.

Använd inte paraplyer eller softbox utan en ren, liten ljusskälla.

Okey, så det ska vara ett rent ljus som lyser igenom föremålet alltså?

De som var mitt problem alltså att jag använde en blixt?

Nej blixt är bra. Alla ljuskällor som är små är bra för detta. Därför är inte paraply eller softbox nåt för detta.

Föremålet får inte vara genomskinligt heller förståss, då de inte ger några skuggor.

Okey, men man behöver alltså ingen lampa tänd som lyser på mönstret konstant?
Utan går med bara en blixt som slår av emot de jag vill skapa mönster av?

Javisst. men tänk på att det som ska ge skuggor måste vara nära det som skuggan faller på.
Det är ju bara att pröva och hålla föremålet 1 dm från bakgrunden, ta en bild, hålla den en halv meter ifrån och ta en bild för arr se hur stor skillnaden blir.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar