Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få kritik av folk som "inte kan" foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jo, är lite sugen på att få kritik/kommentarer på mina bilder av "vanligt folk", dvs folk som inte är lika inbitna fotografer som vi är här på fotosidan och andra liknande sidor!

Förstår att det blir svårt att hitta nån hemsida/forum som är inriktat på just detta, men ni kanske kan tipsa om andra forum etc som har en Foto avdelning?

/Jocce

Kritiken du får är ju till för att du ska förbättra dig.
Om du bara får bra kommentarer kommer aldrig dina bilder bli bättre om du inte får neg kritik.

Mvh Markus

Jocce skrev:
Jo, är lite sugen på att få kritik/kommentarer på mina bilder av "vanligt folk", dvs folk som inte är lika inbitna fotografer som vi är här på fotosidan och andra liknande sidor!

Förstår att det blir svårt att hitta nån hemsida/forum som är inriktat på just detta, men ni kanske kan tipsa om andra forum etc som har en Foto avdelning?

/Jocce

Jag kan förstå vad du är ute efter (tror jag). Dom här kommentarerna man får från folk som innleder meningnen med "jag kan ju inget om foto, men jag vet vad jag tycker om/inte tycker om...".
Jag kan hålla med att det är mycket värt med sådana kommentarer eftersom det är dom som ju är vår egentliga kundkrets. Det är sällan man som fotograf anlitar en annan fotograf eftersom man kan göra jobbet själv, undantaget är väll bröllop om man själv är involverad.

Men för att återgå till din fråga så vet jag tyvärr inget bra forum på nätet. Ett alternativ hade ju kunnat vara att trycka upp några stycken liknande bilder i lite större format och gå ut på stan en helg och ställa frågan "Vilken bild tycker du bäst om och varför". Kan kanske ge en del.

Greven - Som blev lite sugen själv

De bästa finns ofta i en omgivning, kompisar, släkt osv..

Det är viktigt att man testar sina bilder mot en mindre bildvan publik. Jag gör det ofta själv, väldigt ofta.

Minst sagt utvecklande!!

Mvh Niclas,

Digi skrev:
Kritiken du får är ju till för att du ska förbättra dig.
Om du bara får bra kommentarer kommer aldrig dina bilder bli bättre om du inte får neg kritik.

Mvh Markus

Jo, och det är just kritik jag är ute efter!
Visst uppskattar jag posetiva kommentarer, men är i första hand ute efter kritik!

Men en "van" fotograf ser ofta bilden på ett helt annat sätt än vad en "vanlig" människa gör!

Därför får man en helt annan sorts kommentarer av dessa människor!

/Jocce

Niclasfoto skrev:
De bästa finns ofta i en omgivning, kompisar, släkt osv..

Det är viktigt att man testar sina bilder mot en mindre bildvan publik. Jag gör det ofta själv, väldigt ofta.

Minst sagt utvecklande!!

Mvh Niclas,

Jodå, använder mina vänner, släkt, familj etc, men vill gärna ha lite annat folk ibland också!

/Jocce

Förstår absolut vad du är ute efter. Kunniga fotografer kollar på saker som komposition, formspråk, exponering, skärpedjup etc. etc. Jag har bilder som jag fått bra kritik på här, men som möts av kommentarer som "Men, det är ju bara skog. Det är väl inget att fota" eller liknande. Icke fotokunniga har en tendens att föredra mer traditionella "vykortsbilder" med blå himmel och klatschiga färger. Enligt mina erfarenheter alltså.

Intressant frågeställning.

Delvis för att "de som kan foto" är ett mycket abstrakt begrepp.

För att få kommentarer här på FS så krävs det nog att man ger mycket kommentarer själv. Sen kommer artiga retur-kommentarer.

För att få mer riktade kommentarer eller svar på olika frågeställningar som man har om sina bilder så bör man ställa frågor själv. Man kan be om synpunkter på t.ex: "funkar det på den och den målgruppen? Förmedlar bilden en viss känsla? etc..."

Det finns så många olika medlemmar och så mycket olika tyckande/kunnande så gruppen "de som kan foto" existerar knappast som enhetlig grupp.

Det enklaste svaret på trådfrågan kanske trots allt är: Sök upp målgruppen eller representater för målgruppen dvs. de som du vill nå med dina bilder. Be dom om synpunkter på dina bilder.

"Vanliga människor" har mycket olika smak och intressen. Med rätta frågeställningar och önskemål så bör du kunna få en hel del hjälp här på FS i första hand. I alla fall när det gäller kritik på ditt fotografiska uttryck och kunnande.

Jocce skrev:
Jodå, använder mina vänner, släkt, familj etc, men vill gärna ha lite annat folk ibland också!

/Jocce
Jag tror att man behöver känna personen om det är foto-ointresserade för att man ska kunna få ut så ärliga kommentarer som möjligt. Tror det kan vara svårt att få okända ointresserade att både lägga energi och ärlighet på bild alltså.

Tycker själv allmänhetens kommentarer är väldigt värdefulla, och mest om de kommer från de som törs rata och motivera varför. Jag hängde upp en målning häromdagen som blivit väl mottagen bland konstnärer/bildintresserade, men när syrran kom in igår fick jag en ratande kommentar som var så stark i orden att jag inte ens törs skriva dem här;) Den kommentaren är oerhört värdefull just för att den ändå motiverades. Skulle främmande klara det tro? Många bildintresserade som tyckt kanske känner/tänker och analyserar tekniken, medan vänner i allmänhet kanske uppfattar usch eller bra vid första blicken och då slutar analysen där? Och första tanken är inte att förkasta heller..

Senast ändrad:
Och en annan grupp som oftast är väldigt ärliga och kul att få kommentarer av är ju barn. Oftast behöver man inte ens fråga något utan bara ha bilden framme och säga att man gjort den, sen kommer orden och reaktionen spontant:) Barn brukar vara "experter" på att se saker i bilder man själv inte lägger märke till.

Jag känner igen mig som är nybörjare.

När jag började ville jag ha så skarpa bilder som möjligt, men nu kan jag se tjusningen i softade bilder eller suddiga bilder.

Jag var inne på kritiksidan och funderade över en del bilder "HUR kan dom gilla DEN" medan andra som jag tyckte föll mig riktigt i smaken fick tips på förbättringar ;)

ANNONS