Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få jobb på tidning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fruckan

Aktiv medlem
Tjenare alla!!

Jag och en kompis diskuterade ang att få jobb på en nyhetstidning. Och han sa att det kan gå att gå dit med en pärm med bilder som man tagit och fråga. Och om dom nu gillar bilderna så kunde man få lite uppdrag. Kan man göra på detta viset?

//En som inte fatter nö ;)
 
Testa. Det beror nog helt på vem som anställer på just den tidningen och vad de har för rutiner, men det låter ju rimligt att du kan få jobb ifall redaktionen gillar ditt arbete.
 
Jo man tycker ju det. Men det är ju om dom säger hmm tja, bra bilder allihopa. Men vad har du för utbildning???


DOHH säger jag då på äkta homervis ;)
 
Fruckan skrev:
Jo man tycker ju det. Men det är ju om dom säger hmm tja, bra bilder allihopa. Men vad har du för utbildning???


DOHH säger jag då på äkta homervis ;)
Då säger jag Yhooo! på äkta homervis eftersom utbildning är ganska sekundärt när man söker jobb som pressplåtis. Att ha gått utbildningar ligger dig givetvis inte i fatet, men man tittar nog mest på erfarenhet, referenser och vad du kan visa upp.
 
Utbildning har inte så stor betydelse när det inte gäller jobb som det krävs utbildning som tex läkare lärare mm. Är man duktig på att plåta spelar det mindre roll vad man gått för utbildning. Ialla fall när man frilansar. En bra bild är en bra bild oavsätt utbildning
 
Tackar för svaren. Jo det är klart att om man kan ta bra bilder så bryr dom sig nog inte i utbildningar. Tänkte lite på efterarbetet bara. Hur mycket gör man som fotograf själv? Tar man bara bilderna och låter någon annan sköta resten eller är man med och klipper och justerar?

// En som har fått en sten lättad från sina axlar =)
 
lagus skrev:
Utbildning har inte så stor betydelse när det inte gäller jobb som det krävs utbildning som tex läkare lärare mm.

Möjligt, men det gäller att ta den där speciellt bra bilden fem till sju dagar i veckan.
Menar du även att det förgäves att plugga på biskopsarnö till fotojournalist, om utbildning inte är värt något inom fotografyrket?

Ilkka
 
Calle S skrev:
På Biskopsarnö har man väl ganska mycket praktik, vilket gör att man får in en fot på tidningarna.
Visst har man det, men grunderna till fotojournalist läggs väl ändå på Biskops, eller?
Men i mitt tycke bör man ändå ha någon slags fotografisk utbildning, a och b kurs i foto från typ gymnasiet.
Kan ha fel, men har haft många praktikanter genom åren som haft nada koll på fotograferandet. Det har kommit och visat bilder, men har inte haft tillräckliga kunskaper i mörkrum eller studio eller på utrustning. Typ plåtat allt på A-läget, blixt rakt på osv.
Men visst har det även funnit pärlor, som gått vidare och arbetar idag som etablerade reklam, press eller modefotografer.
Ilkka
 
Finland skrev:
Visst har man det, men grunderna till fotojournalist läggs väl ändå på Biskops, eller?
Men i mitt tycke bör man ändå ha någon slags fotografisk utbildning, a och b kurs i foto från typ gymnasiet.
Kan ha fel, men har haft många praktikanter genom åren som haft nada koll på fotograferandet. Det har kommit och visat bilder, men har inte haft tillräckliga kunskaper i mörkrum eller studio eller på utrustning. Typ plåtat allt på A-läget, blixt rakt på osv.
Men visst har det även funnit pärlor, som gått vidare och arbetar idag som etablerade reklam, press eller modefotografer.
Ilkka

Jo men nu idag så använder väl inte många tidningar mörkrum längre? Och studio är väl oxå rätt sällan man använder vid en tidning? Eller har jag fel?

Jag vill mest plåta nyhetsbilder, sport och kanske lite natur =)

Och det är klart att man ska ju kunna kameran utan och innantill, det förstår jag.

En bra fotograf anser jag vara en som kan åka iväg på tex en tävling, knäppa 5 bilder och åka därifrån och veta att den perfekta bilden finns där.

En mindre bra fotograf tar hundra bilder och sen får välja den som är skarpast och bäst..

Bara min syn på det..
 
Finland skrev:
Visst har man det, men grunderna till fotojournalist läggs väl ändå på Biskops, eller?
Men i mitt tycke bör man ändå ha någon slags fotografisk utbildning, a och b kurs i foto från typ gymnasiet.
Jo kanske det. Men jag har sett praktikanter från Biskopsarnö som varit...mindre bra när de haft sin praktik på tidning, samtidigt de som varit fantastiska.
Det är väl som med allt annat, talang som gäller. Och de talangfulla tar till sig av utbildningen medan andra inte kan det.
 
Finland skrev:
Menar du även att det förgäves att plugga på biskopsarnö till fotojournalist, om utbildning inte är värt något inom fotografyrket?

Ilkka

Givetvis inte. Men om man ska frilansa som pressfotograf vid sidan om kanske man inte alltid tittar först och främst vilken utbildning man har utan vilken typ av bilder man kan leverera.
 
Uppdrag kan man få om man har bra bilder och att få vik kan gå. Fasta jobb finns nästan inte.

På mindre orter kan tidningen behöva någon som är villig att jobba helger och kvällar.

Vilken nytta man har av fotoutbildningar beror mycket på en själv. Om man ger järnet under utbildningen och jobbar hårt med sina bilder tillsammans med duktiga lärare kan man utvecklas lång och bli intressant för tidningarna. Men man är inte automatiskt intressantare för att man gått en utbildning. Kan man inte ta bra bilder spelar det ingen roll hur fin utbildning man gått.

Se alltså utbildning som ett sätt att utveckla dig själv. Du får tid och resurser, men får göra jobbet själv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.