Annons

Få bort rödstick efter cokin-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har några graduerade gråfilter från Cokin som ger ett väldigt rödstick i bilderna (jag vet, det är billig skit, men jag har inte råd med bättre för tillfället). Fotade mycket med dem på en resa nyss och då funkade det jättebra att använda vitbalansverktyget i ACR.
Men nu var jag vid havet igår och fotade och det var molnig himmel och det blev väldigt rött och det funkar inte att använda vitbalansverktyget.
Så jag undrar hur man gör för att få bort det röda i PS? Tror inte jag har nån bok där det står, har inte hittat nåt här på FS och minns inte vad mina lärare sa...
Jag har försökt att dra ner det röda i Saturation (funkar inte), testat Colour Balance, Channel Mixer och lite till, men det är svårt när man inte vet hur man ska göra. Det röda är ju bara i halva bilden också.
 
Öppna bilden i camera raw först (vet inte vilken cs du har, men utgår ifrån 3an till 5an) välger HSL/grayscale (vill minnas att det är fjärde fliken från vänster. Där kommer du åt hue saturation och luminosity på bra många toner. Med det får du en hel del bort.

I själva PS kan du gå in i antingen selective color, välja nyanserna med color range eller med replace color om det är riktigt åt fanders.

Med curves kan du också jobba bort en hel del rött.

Här är några lösningar jag kan slänga i luften utan att ha sett bilden.
 
Tack så jättemycket! Ska testa detta. Tar och lägger in en bild lite senare idag så kan man se hur det ser ut också.
Jag använder ibland både vanligt gråfilter och ett graduerat samtidigt om det är ljust ute och jag vill ha långa tider och de är båda ganska starka, så då blir det riktigt illa.
 
Ja, så märkte jag att du påpeka att det bara är på halva bilden, så kom ihåg att maska områden du vill påverka. Camera raw gradient verktyget eller adjustment brush kan då fungera bra. I ps gör du en layer mask.
 
Här kommer ett skräckexempel på hur det såg ut i förrgår. Och sen ett annat skräckexempel på hur det ser ut när man försöker fixa till det utan att veta hur man gör och till sist tappar tålamodet;) Ganska hemskt! Jag tror jag testade allt som finns, men eftersom jag inte vet exakt hur jag ska göra så blir det ju inte bra. Totalt överbarbetat och helkonstiga färger och jag vet inte vad.
Vill bara kunna ta bort det röda enbart och sen kunna sitta och fixa till bilden som jag vill ha den.
Har inte hunnit testa de tipsen jag fick ännu dock, så det ska jag göra (CS4 har jag förresten). Men nu ser du hur det ser ut iaf.

Hade egentligen behövt en bok om enbart färghantering i PS. Nån som vet om det finns en sån?
 

Bilagor

  • _DSC5533.jpg
    _DSC5533.jpg
    12.9 KB · Visningar: 110
  • _DSC5533d.jpg
    _DSC5533d.jpg
    24.6 KB · Visningar: 138
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.