Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bort grönstick i glasögon

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Har fått ett grönstick i ett par glasögon som jag inte får bort. Någon som några tips vad jag kan göra åt det? Någon som vet varför det uppstår? Har använt en 150 cm octabox till vänster om det hjälper.

Edit: Ser att bilden ser lite oskarp ut, det är den till viss del men har förstorat kraftigt så det ser lite värre ut än vad det är.

Untitled-1.jpg

Min gissning med ledning av mina egna glasögon, är att det är en svag reflex. Om du har tillgång till glasögonen så kan du hålla dem i olika vinklar mot en ljuskälla för att se hur reflexerna blir. Mina ger just grönaaktiga, men förstås inte så kraftiga, reflexer i vinklar där antireflexbehandlingen är effektiv.

Har fått ett grönstick i ett par glasögon som jag inte får bort. Någon som några tips vad jag kan göra åt det? Någon som vet varför det uppstår? Har använt en 150 cm octabox till vänster om det hjälper.

Edit: Ser att bilden ser lite oskarp ut, det är den till viss del men har förstorat kraftigt så det ser lite värre ut än vad det är.

Visa bilaga 136917

i photoshop kan du välja färgersättnings penseln finns i verktygen då klickar du bara på färgen bredvid där du tycker det ser bra ut o målar över det gröna bara. se exempel

Bilagor

• Untitled-1ny.jpg
    Untitled-1ny.jpg
    77.2 KB · Visningar: 709
sedan så får du ta bort blänket från blixten även på ramarna till glasögonen. sorry skulle skrivit allt i samma inlägg:(

Hehe, det kunde du ha gjort. Och kan faktiskt fortfarande, men före kl 22:42.

Det är bara att trycka på "Redigera"-knappen under första inlägget, och sedan skriva eller klistra in de båda senare inläggen (dessa två kan du sedan radera bort).

Kan det vara så att du har lysrör som allmänbelysning?
Jag tycker det ser ut som det gröna är mest där skalmarna skuggar blixtljuset?
Vad har du för slutartid?

Det gröna i glaset kommer sig troligen av att "glaset" med största sannolikhet är plast. Plast har en coating (kopparbaserad) som ska skydda mot repor och reflexer. Det var bättre förr när glas var glas (säger jag som själv har plast)

hade gjort ett justeringslager Nyans/mättnad > Färga för att sedan använda masken och välja var effekten ska appliceras.

/

Det gröna i glaset kommer sig troligen av att "glaset" med största sannolikhet är plast. Plast har en coating (kopparbaserad) som ska skydda mot repor och reflexer. Det var bättre förr när glas var glas (säger jag som själv har plast)

hade gjort ett justeringslager Nyans/mättnad > Färga för att sedan använda masken och välja var effekten ska appliceras.

/

Tack för tipset!

ett tips för framtiden när du fotar folk med glasögon är att dels kolla noga när du sätter ljuset o checka av bilden ifall något blänk uppstår o det finns några sätt att fixa till det om gör det. Antingen flytta blixtarna en aning eller be kunden ändra vinkeln på glasögonen en liten justering kan ta bort blänket sedan så kan du även ta en bild utan glasögonen o sedan klippa in den i photoshop på en bild där glasögonen sitter på om du har problem med blänk/färger etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar