Annons

Få bort EXIF data efteråt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Som topic lyder.

Har en del bilder som ska delas med sig av i digitalt format där jag inte vill all EXIF data skall synas..

Trodde det skulle lösa sig genom att spara ner dom i ngt skumt format i photoshop o sen "konvertera tillbaka dom", Men icke då, all EXIF e fortfarande där =/


Ngn som vet hur man fixxar detta på enklaste sätt? Ngt litet progg kanske?

/Tobbe
 
pja, det har jag faktiskt ingen aning om. :eek:O
spara för webben i bästa kvalité och sen om till tif?
nej, jag vet inte.
nån annan som har koll?
 
Tobbe.T skrev:
Ngn som vet hur man fixxar detta på enklaste sätt? Ngt litet progg kanske?
Har faktiskt funderat lite på att skriva en artikel om bland annat detta då jag grävde rätt mycket innan jag hittade rätt. Får se om jag får tummen ur. Det tog ju ett bra tag med den förra artikeln...

Själv använder jag jpegtran. Finns även färdig Windowsbinär (långt ner på sidan) om man inte vill kompilera själv. Fungerar också mycket fint underunix-liknande system. Flaggan "-copy" gör det du vill. Exempelvis:

jpegtran -copy none *.jpg

Tar bort i princip allt som inte är bilddata (kommentarer, tumnaglar, exif-info, etc).

Även jhead är bra, men lämnar ibland kvar lite saker som jag vill slänga (dock är den värd att ha bara för sin
"autorot-feature" tillsammans med jpegtran).

Ytterligare ett bra program är exiv2 som även kan kopiera tillbaka exif-data.

När det gäller TIFF skulle jag välja ImageMagick. Flaggorna "+profile" och "-strip" kan göra det du vill. Med JPEG är det inte smart då man kodar om JPEG-filen till skillnad från jpegtran som gör sk "transcoding" och därmed inte rör bilddatat. När det gäller TIFF-filer som är okomprimerade eller komprimerade med förlustfri komprimering är detta inte ett problem. De flesta programmen i ImageMagick-sviten klarar av dessa två flaggor, tex convert.

PS. Alla dessa program är har endast kommandoradsgränssnitt. Jag tycker personligen det är en fördel för denna typ av arbete, men det är en smaksak. Men nu är ni varnade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.