ANNONS
Annons

Fästa stativet på kameraryggsäcken?

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Jag har en Lowepro Computrekker. På denna finns lite små snören med snabbfästen som jag antar är till för att kunna spänna fast ett stativ med. Frågan är bara hur är det tänkt att man ska placera stativet, det stod inget om detta i instruktionsboken. Antar att man antingnen ska ha det fastspänt under ryggsäcken i horisontell riktning, eller utanpå/vid sidan i vertikal riktning. Någon som vet hur det är tänkt och kan berätta, eller kanske rent av illustrera med en bild? :)
 
Nej, det hänger inte och dinglar. Du ska ha ner benen i den utfällbara fickan åxå. :)
 
En omgång med duschen och ditt bästa schampoo? :)

Eller du menar så att den inte blir svettig? :)
 
Något förebyggande tänkte jag väl främst :). Testade med stativet och det ökade på vikten rätt rejält. Antar att ryggen kommer bli extra svettig framöver. Det finns ju "vanliga" ryggsäckar som har någon slags luftkanal mellan rygg och ryggsäck. Nåja, vill man ha med allt på fototuren får man väl lida lite.
 
Det finns väl lite "fluff" som ska skapa lite ventilation där. Annars borde man ju kunna fästa lite extra skumgummi av något slag på varje sida om ryggraden sas.
 
Gick med min på ryggen en hel dag på Zoo i Köpenhamn och det blev ingen fukt på ryggen. dock var temperaturen runt 15 grader.

Jörgen
 
Men handen på hjärtat: Brukar ni bära stativet så? Jag tycker alltid känns som om det inte alls skulle hålla, även om jag egentligen inte har några belägg för det.
 
Varför skulle det inte hålla?

För egen del beror det på. Ibland är det smidigare att ha stativet i sin egen väska, så det är olika.
 
Jag hade mitt stativ hängade i fickan/flärpen i väskan nästan hela tiden och jag kan inte se/känna något som helst som inte är som det ska, mitt stativ väger ca 1,5kg

Jörgen
 
Kanske jag skall testa det mer. Om det inte håller och snörena går sönder (det är väl ungefär det som kan hända?) så blir resultatet ju inte annorlunda än nu: Att bära på annat vis. Och funkar det bättre än jag tror det skall göra - jamen, då är det ju toppen.
 
Bibi skrev:
Kanske jag skall testa det mer. Om det inte håller och snörena går sönder (det är väl ungefär det som kan hända?) så blir resultatet ju inte annorlunda än nu: Att bära på annat vis. Och funkar det bättre än jag tror det skall göra - jamen, då är det ju toppen.

Jag har Mini Trekker AW och den har ju samma stativfäste. Jag förstår inte varför det inte skulle hålla? Tyngden från stativet ligger ju i den rejäla fickan, gummibanden (det finns två på min väska) hindrar ju bara stativet från att vicka utåt från väskan, det är ju inte så det hänger i dom direkt..

/Malin
 
Bossebarrskog skrev:
Gick med min på ryggen en hel dag på Zoo i Köpenhamn och det blev ingen fukt på ryggen. dock var temperaturen runt 15 grader.

Jörgen

Kommer inte ens runt en liten pyttesjö i 10+ grader utan att bli fuktig under ryggan. Det är väldigt olika från person till person hur kroppen reagerar.
 
Midhrafn skrev:
Kommer inte ens runt en liten pyttesjö i 10+ grader utan att bli fuktig under ryggan.

Samma här! Man får göra det bästa av det, dvs ha på sig en tajtare underställströja av syntetmaterial så att svetten inte blir så kall.

MVH


Johnnie
 
Minitrekker Classic saknar stativfästet, men har i stället två fästen under botten för spännremmar. Där kan du spänna fast stativet på tvären.

Det stativfäste du länkade till kräver att väskan har ett SlipLock fäste långt ner på sidan. Så det fungerar nog bara med de stora ryggsäckarna.

/Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.