Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

färgtemp skillnader i dynax 7d och camera raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkpd

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag har märkt en liten underlig sak med min dynax 7d och/eller camera raw i photoshop cs2.
Låt säga att jag ställer in färgtempen till 5500 (på kameran) och då jag sedan läser in bilderna i camera raw så är inte tempen på 5500 utan oftast en lägre siffra, ex 5200.

Någon annan som har stött på samma problem eller har en aning vad det kan handla om?

Tack på förhand

Om du väljer "as shot" i camera raw borde det väl bli samma.
Du kör inte med auto wb i camera raw?

js1 skrev:
Om du väljer "as shot" i camera raw borde det väl bli samma.
Jo, jag tycker ju det, men det blir inte så..det är det som är det märkliga..
Nja, ibland kör jag med auto, men för de mesta ställer jag in själv, antigen med att ta vitbalans prover (pipetten) eller genom att välja en färgtemp.

fast nu när jag tänker på det så är auto-settings förbockat i min camera raw... tror du att den ställer till det med "as shot" läget?

Olika leverantörer/program använder olika metoder för att bestämma färgtemperaturen och då får vi sådana här problem .
CaptureOne och Photoshop diffar närmare 1000 grader för mig men det är fortfarande samma bild som jag ser, och den ser likadan ut i båda fallen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto