Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

lordan

Medlem
Hejsan alla!
Jag har ett litet problem med färgstick. Jag har scannat in en massa dia från 40-talet som jag ska printa ut. Innan det så hade jag tänkt att fixa till lite med färgerna. Är det ngn som kan hjälpa mig hur man går till väga i PS angående färgstick på bilderna.
Tack på förhand /Jonas
 
Hej

I levels har du tre pippeter, använd dessa för att få bort sticket.

Dubbelklickar du på en pippet så kan du ställa färgen den skall representera, tex 10,10,10 för svart o klicka o 240, 240, 240 för vit brukar jag använda. Kicka sen på nått du anser skall vara svart o vitt med de två pippeterna.

Har du samma färgstick på alla bilderna kan du skapa ett justeringslager i en bild, fixa det där, sen kopiera det lagret till de andra bilderna genom att släpa lagret från en bild till den andra.

Roine
 
Ursäkta ;) Hade 16-bitarsläge i destinationsfilen och PS 6 stödjer ju ej lagerhantering i mer än 8-bitars färgläge.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.