Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgstick sv/v digitalutskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

jesperh

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av digitalutskrifter av sv/v bilder?

Häromdagen beställde jag ett antal sv/v digitalutskrifter från en av de mer (som jag tror) seriösa fotobutikerna i Stockholm. När jag hämtade bilderna hade de ett tydligt gulstick och när jag påpekade det antydde expediten att så länge inte felet är så stort att exempelvis "snön på fotot ser brun ut" kan man inte förvänta sig något bättre resultat för 4 kr per kopia (10x15 cm). Ville man ha ett "perfekt resultat" skulle man vara tvungen att betala 200-300 kr per utskrift enligt honom! Han menade att "fotografering innehåller så många variabler att man får räkna med att resultatet på kopiorna alltid blir varierande". Eftersom jag är rätt färsk på digitala utskrifter (och foto i övrigt) undrar jag: Kan han verkligen ha rätt?

Bilderna var svartvita/monokroma från början och sedan omsparade som RGB (inskannade med diaskanner) så den gula färgen borde inte finnas med i filen i alla fall. Jag är inte ute efter ett "perfekt resultat", bara ett acceptabelt.

/Jesper

Jag upplever att bilder sparade som gråskala inte får färgsticket när jag nyttjar Colormailer. Antar att de kan känna av om bilden är i gråskala och kör rätt belysning med lasern på pappret.

Det bör vara mycket enklare för ett digitallabb att framställa neutrala kopior än för ett analog labb.

Vid analog kopiering från svartvit film på färgpapper skulle jag aldrig ha mage att begära neutrala kopior om jag inte hade betalat för en manuell kopia. Då krävs det individuell filtrering för varje film.

Men med digital kopiering tycker jag att man bör kunna begära neutrala kopior. De har mycket färre variabler att spela med. En fil som från början varit R=G=B och sen konverterad till labbets profil är en absolut referens. Då återstår bara utskjutningsbiten. Där kan ljuskällor och framkallningsprocessen variera men det måste man ju kunna begära att de håller örnkoll på med testremsor.

Har alla digitallab en profil? Jag försökte fråga expediten om de hade någon profil som man skulle använda men han kunde inte svara på det.
Hur går det till att konvertera till en profil? Gör man det i photoshop?

/Jesper

När jag beställde bilder från colormailer sist beställde jag bland annat en svartvit bild i två olika storlekar. I 10x15 blev det perfekt. Men 20x30 hade tydligt färgstick. Visst är det märkligt?

Jag skulle tro att det har med kalibering av deras maskiner att göra.

Dom svartvita jag hade inne till fuji kom ut perfekt, det är ju busenkelt för dom att få det rätt då det är samma korrigering på alla.

Dock vill dom flesta ha den svart/vita filen sparad som RGB för dett det ska funka med laserexponeringen.(tror inte dom använder laser igentligen, men nåt ljus är det säkert).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar