Jag har köpt colorvisions spider för att calibrera min skärm.
När jag kört optical enbart har resultatet blivit jättebra. Nu körde jag först PREcal där man gör färgkorrigering också.
Det resulterade i ett litet violett aktigt färgstick i windows bild över "fältet" Undrar nu om någon mer har det färgsticket eller om min skärm blivit helt felinställd. Körde PREcal på min flickväns skärm med och fick samma resultat där. Bilden och fältet jag menar är bifogat. Färgsticket syns dock inte så bra här då jag komprimerat ner kraftigt.
Om jag inte ser fel så är det där en printscreen. Enda chansen för oss andra att kunna se vad du menar är om du fotar området med kameran eftersom inställningarna ligger i grafikkortet, inte i windows.
Jo det har du helt rätt i, men har ingen digitalkamera. Vill bara veta om andra som har samma spider och har kört precal har samma färgstick på den bilden som ligger i windows eller inte.
Jag har ingen lösning, men jag blir så nyfiken - vad är det för program som går in och ändrar färgåtergivningen i Windows? Som jag förstått det krävs det ett färghanterande program för att färgerna ska kunna ändras.
Du har glömt bort en viktig sak. Nämligen att bilden som du har som skrivbord är gjord för att visas på en sRGB-skärm.
De flesta skärmar är INTE sRGB, utan har egna profiler. Din kalibrering skapar dessutom en ny profil för just din skärm.
Om du visar en bild som är sparad för en annan profil än din skärm i ett program som inte hanterar profiler (de flesta!) kommer färgerna bli helt fel.
Du måste öppna bilden (bliss.png) i Photoshop; tilldela den sRGB profilen (EJ konvertera). Först då ser du färgerna rätt eftersom Photoshop du kan emulera sRGB i din skärms profil.
Det är alltså viktigt att tänka på att du kan på en kalibrerad endast se rätt färger i program som kan emulera eller konvertera mellan profiler.
Gå in på http://www.iccview.de/index_eng.htm och ladda upp din profil och jämför med sRGB så ser du att de har inte samma mängd färger (och fördelning)
Jag använder spidern från sidan www.colorvision.com. Med den kan man göra profiler till bildskärmen för att visa rätt färger. Precal som jag nu har problem med kan man även tjustera skärmens grundfärger med och känna av hur dom ligger. När jag gjorde det fick jag färgsticket.
moose skrev: Jag använder spidern från sidan www.colorvision.com. Med den kan man göra profiler till bildskärmen för att visa rätt färger. Precal som jag nu har problem med kan man även tjustera skärmens grundfärger med och känna av hur dom ligger. När jag gjorde det fick jag färgsticket.
Hur ser det ut i Photoshop om du tilldelar sRGB till bliss.bmp?
Problemet är att Windows och de flesta program INTE kan konvertera eller emulera en viss profil i en annan (skärmens).
Därför kommer ENDAST de bilder som är sparade för din skärms profil (som du skapat vid kalibreringen) att kunna visas korrekt i program som saknar stöd för färgprofiler.
En kalibrerad skärm betyder INTE att färgerna i Windows blir korrekta. Kanske är det här som det blivit ett missförstånd. en kalibrerat skärm ser endast till att den profil som hör till skärmen verkligen stämmer överens med skärmens egenskaper.
Man måste fortfarande använda program som kan konvertera/emulera andra profiler i skärmens.
Bilden bliss.bmp är sparad för att visas korrekt i sRGB's färgrymd. För att du ska se färgerna korrekt på din skärm måste programmet du använder emulera sRGB i din skärms profil. Windows kan INTE göra det. Likaså de flesta webläsare.
Dock verkar "Windows Picture and Fax Viewer" ha stöd för viss hantering av ICC-profiler. Iaf för JPEG och TIFF.
Att du får färgstick är inte heller så konstigt då faktiskt bilden är lila-violett i skuggan. (mät i Photoshop).
Hittade ingen bild som hette bliss men öppnade den som heter sommar och visar den jag menar. Färgsticket var kvar i ps även när jag konverterade till srgb men resten vart lite annan färg i photoshop.
Och är det stick i originalbilden så är ju allt som det ska, har bara inte tänkt på det förr utan vart säker på att det vart svart i det mörka i nere vänstra hörnet.
Tackar och bugar för infon, profiler är en jäkla djungel men bra när man skall skriva ut!
Visste att man skall tilldela web bilder srgb profil för att det skall visas "rätt", men i själva verket verkar det ju inte bli så iaf för det mesta haha.
Visste att man skall tilldela web bilder srgb profil för att det skall visas "rätt", men i själva verket verkar det ju inte bli så iaf för det mesta haha.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.