ANNONS
Annons

Färgskillnader, kameran eller skärmen? (Canon 50D)

Produkter
(logga in för att koppla)

LinaW

Avslutat medlemskap
(moderator får flytta om den ligger fel, är ny här så vet inte riktigt var sakerna hör hemma)

Tog lite testbilder nyss med min nya Canon 50D, och var impad över hur skarpa (och fina) färger det blev på bilderna. Lägger in bilderna på datorn, öppnar dom i camera raw och blir helt tyst. Bilderna ser INTE ALLS ut som på displayen på kameran. Färgerna är grymt mycket mattare. Jag har inte kalibrerat/profilerat min skärm exakt, men när jag la in bilderna från min förra 400D så tyckte jag det stämde bra med färgerna mellan kamerans display och datorskärmen.
Kan det vara så att displayen på kameran visar fel? Eller är det mer troligtvis min datorskärm? Det kanske är mest troligt. Annars blir jag grymt besviken på kameran.. Jag tycker liksom inte att den bör "ljuga" så. Eller kan den göra det?

Tacksam för svar.

//Lina

Detta är normalt ifall du använder dig av RAW-formatet. Ställ in JPEG och testa lite bilder, då bör det bli mera likt det du förväntar dig.

RAW betyder just rå - kameran har bara gjort en grundbearbetning av den digitala bilden. Du måste själv ändra kontrast, färgmättnad etc. samt lägga på skärpa när det gäller digitala bilder. Vid användning av ett JPEG-format gör kameran en standardbearbetning av RAW-filen, så att du får en mera "färdig" bild. Den är också komprimerad (tar mycket mindre plats), men därmed tappas förstås också information, man kan därför inte förändra en JPEG-fil lika mycket som en RAW-fil.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar..

Slänger in en bild för att visa (nu är ju inte min mobil världens bästa på det här med färger heller men det syns ju hur det är), hoppas jag gör rätt nu haha.

http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=106880&stc=1&d=1278183261

Skärmen till vänster och kameran till höger. Fotot är inte arbetad något alls på bilden utan är direkt från kameran.

Det är alltså normalt... ?

(och ja, jag fotar i RAW)

Senast ändrad:
Med största sannolikhet har detta att göra med att du inte kalibrerat/profilerat din dator.

Sedan så ser ju en obehandlad RAW-fil matt utan innan du gjort justeringar på den.
(Kör du Jpeg så gör ju kameran dessa justeringar åt dig).

Som jag skrev i en liknande tråd nyligen så beror det också lite på vilket program du öppnar bilderna i. Använder du Canons egna DPP så visas bilderna med de JPG-inställningar du har gjort i kameran. Sen kan du förstås bearbeta bilderna och ändra som du vill. Vissa program känner inte av inställningarna från kameran och då visas bilderna kanske lite grå och tråkiga innan du gjort nåt med dem.

Du bör ju också tänka på att det du tittar på i kamerans LCD är en grymt överskärpt och övermättad taskig 640x480 LCD-bild, menad att kunna användas/ses i fullt soljus....

Förminska din bild till 640x426, öka kontrast och skärpning tills du skäms, och titta sedan på den på datorskärmen igen. Då kommer den vara ganska lik det du ser på kamerans LCD! :)

(moderator får flytta om den ligger fel, är ny här så vet inte riktigt var sakerna hör hemma)

Tog lite testbilder nyss med min nya Canon 50D, och var impad över hur skarpa (och fina) färger det blev på bilderna. Lägger in bilderna på datorn, öppnar dom i camera raw och blir helt tyst. Bilderna ser INTE ALLS ut som på displayen på kameran. Färgerna är grymt mycket mattare. Jag har inte kalibrerat/profilerat min skärm exakt, men när jag la in bilderna från min förra 400D så tyckte jag det stämde bra med färgerna mellan kamerans display och datorskärmen.
Kan det vara så att displayen på kameran visar fel? Eller är det mer troligtvis min datorskärm? Det kanske är mest troligt. Annars blir jag grymt besviken på kameran.. Jag tycker liksom inte att den bör "ljuga" så. Eller kan den göra det?

Tacksam för svar.

//Lina

Även om du fått ett svar om detta redan ska jag upprepa det, kort:

RAW innebär att du inte har en färdig bild.

JPG innebär att du har en färdig bild.

När du tar in en RAW-bild så tolkas den av det program du använder. Det är därför utseendet skiljer sig. Varje RAW-program gör sin egen tolkning.

En JPG-bild tolkas inte utan ser likadan ut i alla program.

Sedan kan det givetvis också vara så att din datorskärm inte är kalibrerad och då blir det även skillnad på en JPG-bild i din kamera respektive på datorns skärm.

Tack för bra svar, jag förstår nu! =) bra att lära sig nåt nytt. Ska fixa min skärm också, så jag är säker på att den visar rätt.

[
Tog lite testbilder nyss med min nya Canon 50D, och var impad över hur skarpa (och fina) färger det blev på bilderna. Lägger in bilderna på datorn, öppnar dom i camera raw och blir helt tyst. Bilderna ser INTE ALLS ut som på displayen på kameran. Färgerna är grymt mycket mattare.

Hej
Du har inte varit inne i kameran och ändrat inställningar för hur JPEG skall behandlas?
Du kan ändra rätt mycket hur JPEG sparas i menyn
Dock som andra redan påpekat så är RAW formatet ej komprimerat eller ändrat.
Ändra inställningen i kameran till att ta både RAW och JPEG samtidigt (tar mycket större plats) och jämför sedan dessa så kan du se skillnaden.
Ta ut en bild som du tycker om och behandla den som du vill ha den och spara.
Ta dessa 3 bilder med dig till kompisar och titta på deras skärmar så kommer du att se skillnaden.
Men det är viktigt att kallibrera skärmen speciellt om du vill skaffa förstoringar eller papperskopior.
Håller själv på med att kallibrera min skärm men tyvärr så blir det nog en ny skärm istället
Fungerar inte att använda min Hoye pro .
Bilderna ser kanon ut på skärmen ( enligt min smak) men på 2 olika ställen för framkallning så blev dom mattare och mörkare så tyvärr så får jag nog skaffa en ny skärm.
Lycka till för kameran är kanon
Mats

Tacksam för svar.

//Lina

Att Du ser bilderna olika beror på att i kameran så renderas / räknas din visningsbild upp på ett sätt och efter de inställningar du har gjort internt i kameran.
När du sedan ser dom i datorn så beräknar Camera Raw bilderna utifrån de inställningar du har valt i Camera raw.

Några tips vad det gäller Canon, välj i Camera raw och kontrastkurva "strong contrast" istället för medium och spara som default.
Sedan kan du testa dig fram vad det gäller profiler och vilken du föredrar, själv arbetar jag uteslutande i camera neutral tillsammans med 5dmk2
I övrigt så kan du med alla parametrar framkalla din bild efter dina egna önskemål

Vill du se din bild i ett rawprogram som läser de inställningar du har gjort i kameran så kan du använda Canons DPP som "framkallar" din bild efter kamerans inställningar om du väljer det alternativet i DPP.

All visuell bildhantering och korrigeringar underlättas givetvis om du har en skärm som är bra och optimalt inställd och ännu hellre profilerad/kalibrerad efter ca 5000- 6500K färgtemperatur samt att du visar bilderna i ett dämpat omgivningsljus som har samma färgtemperatur som din skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar