Annons

Färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)

ide.amreta

Avslutat medlemskap
Hej.
Har en Canon PowerShot G5X. På bildinformationen för jag uppgift om att kameran har
Färgrymd RGB och Färgprofil sRGB IEC61966-2.1. Vad står dessa uppgifter för och framför allt sRGB har jag hört att bildfärgen är avsedd för bildvisning digitalt.

På den fotokurs jag gått uppmanades jag att ändra/ta bort (s) då färgen inte blir komplett. Har också fått rådet att ändra till Adobe.

Tacksam om ni kan förklara hur det förhåller sig och om det påverkar färgen på en tryckt bild.
(Det finns inga inställningar i kameran där jag kan ändra)

Mvh
Margareta S
 
Hej.
Har en Canon PowerShot G5X. På bildinformationen för jag uppgift om att kameran har
Färgrymd RGB och Färgprofil sRGB IEC61966-2.1. Vad står dessa uppgifter för och framför allt sRGB har jag hört att bildfärgen är avsedd för bildvisning digitalt.

På den fotokurs jag gått uppmanades jag att ändra/ta bort (s) då färgen inte blir komplett. Har också fått rådet att ändra till Adobe.

Tacksam om ni kan förklara hur det förhåller sig och om det påverkar färgen på en tryckt bild.
(Det finns inga inställningar i kameran där jag kan ändra)

Mvh
Margareta S

Jag tycker rådet på fotokursen är lite märkligt. Som det är nu så fotograferar du nog i JPG. Det är ett "färdigt" format som ger bra bilder direkt ur kameran. Om du är nöjd med detta, ja då skall du sannolikt hålla dig till sRGB. Det är den absolut vanligaste färgrymden och den är den som vanligen används vid visning på webben.

På systemkameror brukar man kunna välja sRGB eller AdobeRGB men jag är inte säker på att du kan göra detta på din kamera. Jag har lillebror, G7X, och där kan jag inte se att det valet finns.

När du säger "tryckt" bild, menar du då en utskriven bild eller faktiskt en tryckt bild i en bok? Vilket som, det går utmärkt att använda sig av en sRGB bild även för utskrift.

För ett proffs kan skillnaderna mellan färgrymderna vara stora och viktiga men om du är fotoamatör så skulle jag säga att skillnaderna är relativt små. De varierar också med motivet och dess färger.

MEN - om du verkligen vill ha ut maximalt av din kamera - då skall du göra som de flesta fotoentusiaster gör, nämligen ställa över din kamera att fotografera i RAW-format. Då kan du i efterhand bestämma vilken färgrymd du skall använda, sRGB för bilder på webben och i e-post, Adobe RGB för bilder som du skickar till ett lab för tryck.
 
Tack för ett uttömmande svar. Jag har hittills fotat med JPG, men håller på att gå över till RAW. Förmodar att den "ändring" du nämner finns i PhotoshopCC där man behandlar RAW-formaten.

Varm tack för hjälpen och ha en bra kväll.

Margareta Sundström
 
Tack för ett uttömmande svar. Jag har hittills fotat med JPG, men håller på att gå över till RAW. Förmodar att den "ändring" du nämner finns i PhotoshopCC där man behandlar RAW-formaten.

Varm tack för hjälpen och ha en bra kväll.

Margareta Sundström

Bra att du är nöjd med mitt svar men notera att det är långt ifrån uttömmande - färgrymder är en liten vetenskap i sig och jag är ingen expert. Men som sagt, fotar du i RAW behöver du inte bry dig om hur din kamera är inställd. Då hanterar du hela problematiken med färgrymder i Photoshop (eller liknande program).

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.