Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgrymd i histogram

Produkter
(logga in för att koppla)

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Du behöver installera Magic Lantern i din kamera för att få den funktionen. Till skillnad från det vanliga histogrammet avläses råfilen och inte jpg-filen.
På min 6D behöver jag trycka på lampknappen för att få fram det varje gång. På min 7D finns det redan där.

intressant men raw filen måste också översättas mot en vedertagen färgrymd.
enklare vore att kameratillverkaren la till prophoto RGB till adobe och s-rgb

Nja, om vad du är ute efter är att veta om du överexponerat sensorn (för ETTR och därtill hörande efterbehandling) är faktiskt hänsyn till färgrymder direkt kontraproduktivt.

är det, berätta varför,klippning är klippning någon gång måste du översätta din exponering till en vedertagen färgrymd och där är väl den största förstahandsval

I profoto är röd och blå primär imaginära färger och kommer således aldrig kunna klippa (de är fysiskt omöjliga att framställa, än värre att uppfatta). Med ett profoto-histogram är det därför (och nu förenklar jag en smula, färgfiltren på dagens digitalkameror har inte oändligt smal respons, det skulle ge sämre färgåtergivning, sämre ljuskänslighet och förmodligen vara dyrare att tillverka) nödvändigt att veta var på skalan sensorn egentligen klipper. I färgrymder som sRGB eller AdobeRGB som är mindre än kamerans egna kommer histogrammet på motsvarande sätt klippa innan sensorn gör det. Det enda sättet att veta hur mycket höjd du har kvar till taket är att visa vad sensorn ser men eftersom detta inte direkt motsvarar färger i slutprodukten (till exempel på grund av vitbalans, vald färgrymds primärer, gammakurvor) görs inte detta. Jag tycker det är synd.

Men man kan ju om man vill justera in vitbalansen till UNI-WB och få histogram som blir mer pålitliga även om färgen på jpeg-bilden blir spygrön och folk liknar hulken.

I profoto är röd och blå primär imaginära färger och kommer således aldrig kunna klippa (de är fysiskt omöjliga att framställa, än värre att uppfatta). Med ett profoto-histogram är det därför (och nu förenklar jag en smula, färgfiltren på dagens digitalkameror har inte oändligt smal respons, det skulle ge sämre färgåtergivning, sämre ljuskänslighet och förmodligen vara dyrare att tillverka) nödvändigt att veta var på skalan sensorn egentligen klipper. I färgrymder som sRGB eller AdobeRGB som är mindre än kamerans egna kommer histogrammet på motsvarande sätt klippa innan sensorn gör det. Det enda sättet att veta hur mycket höjd du har kvar till taket är att visa vad sensorn ser men eftersom detta inte direkt motsvarar färger i slutprodukten (till exempel på grund av vitbalans, vald färgrymds primärer, gammakurvor) görs inte detta. Jag tycker det är synd.

sensor ser ingenting, sensor samlar fotoner/elektroner till en signal, exponeringen kan vara så riklig att en överladdning / klippning sker i en eller flera kanaler, allt annat är sedan en efterkonstruktion, tex vitbalans, färgrymd, kontrastkurva etc

Jag undrar om det kanske kan vara mer fruktsamt att undvika att se rå-kanalerna som färger innan bilden har försetts med färginformation. Färgrymden innehåller ju en massa blandfärger, som också har antytts kunna vara imaginära. Innan man avmosaikerar färgfiltermönstret har man ju inte någon egentlig färguppfattning i de enskilda ljusbrunnarna - rådatats tre filtrerade kanaler. Var och en av de kanalerna innehåller ju teoretiskt sett bara en enda "färg", vilket i verkligheten inte är skarpt avgränsat utan överlappande. När man arbetar med UNI-WB strävar man ju efter att se hur stor mättnad man har i de tre rå-kanalerna, som så småningom ska blandas till tri-stimulus av råomvandlaren.

Antar att jag närmar mig att öppna samma maskburk som i diskussionen kring RAW...

sensor ser ingenting, sensor samlar fotoner/elektroner till en signal, exponeringen kan vara så riklig att en överladdning / klippning sker i en eller flera kanaler, allt annat är sedan en efterkonstruktion, tex vitbalans, färgrymd, kontrastkurva etc
Tack. Precis det jag menade. Minst brus i skuggorna får man när högdagrar nästan klipper och att då bara få se den efterhandskonstruktion som en konvertering till en arbetsfärgrymd innebär gör det svårare att veta hur många fler fotoner sensorn hade klarat att räkna. Jag är medveten om att arbetssättet är fullkomligt irrelevant för många typer av fotografering, men i de fallen är förmodligen histogramvisning över huvud taget irrelevant. Vill nån diskutera det här mer med mig, skicka ett privat meddelande. Jag ska sluta hijacka tråden nu.

Histogrammet ger dig en vägledning , beroende på vilken färgrymd som används så återges histogrammets varningar olika, se histogrammet som vägledning och ingenting absolut,
testa din egen kamera och raw program och fotografera tex av en www.qpcard.com färgkarta, överexponera kartan upp till flera steg och se efter hur stor överexponering du kan använda och samtidigt kunna backa in all färginformation

Histogrammet ger dig en vägledning , beroende på vilken färgrymd som används så återges histogrammets varningar olika, se histogrammet som vägledning och ingenting absolut,
testa din egen kamera och raw program och fotografera tex av en www.qpcard.com färgkarta, överexponera kartan upp till flera steg och se efter hur stor överexponering du kan använda och samtidigt kunna backa in all färginformation

Jag ser det som lite vådligt med så luddigt sätt att se på exponering. Vad är överexponering, och hur gör man när man överexponerar? Eller framför allt, hur vet man att man just "överexponerar"? Vad är själva normen för "rätt exponering"?

Hittills har jag inte sett något mer fruktbart sätt att kunna använda histogrammen (alla tre) för att bedöma mättnaden av de respektive kanalerna än att ställa in UNI-WB, men det är klart att färgrymden vid kamerans omvandling kan inverka. Jag gissar att de som använder metoden mestadels använder rymden sRGB, eftersom rätt få kameror har många att välja på. Min har bara sRGB och aRGB. Men själva vitsen med att ställa vitbalansen till UNI är att kunna se på histogrammen när någon av rådatats kanaler slår i taket, vilket inte är möjligt när man har ställt in en "korrrekt" vitbalans, oavsett färgrymd.

Och en ljusmätare ser en starkt mättad färg, när den slår i taket, som en full färg och två svarta.

Hur mäter vi ljus?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto