Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgrepresentation okalibrerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

ja-foto

Aktiv medlem
Jag måste krypa till korset och be om hjälp. . .
Har för avsikt att beställa några förstoringar av mina bilder.
Fotar i RAW, grundjusterar i Lightroom och exporterar filen till PS i adobeRGB1998 (TIFF), fine!
Slutjusterar bilden i ps som använder arbetsfärgrymd adobeRGB1998, bevara inbäddade profiler.
Sparar bilden som TIFF, bockar för rutan ICC-profil: adobeRGB1998.

Högerklickar sedan på bilden/egenskaper och får fram under färgrepresentation=okalibrerad.

Varför blir det så, borde det inte stå adobeRGB1998 där?

Tacksam för svar!

Intressant. Testade här och fick samma resultat på min windows maskin, men macen däremot hittar profilen.

Jag tror inte du behöver fundera så mycket på det när det gäller själva framkallningen, det tycks vara någon windows bug vid TIFF filer. Skumt...

Ok, då är det väl lite som jag trodde, då jag ser en liten skillnad på färgerna mellan att jag sparar bilden i srgb eller argb.
Funderar på om det kan finnas något litet program (för skojs skull) som kan läsa rätt data i bilden?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto