** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Andante

Medlem
Har sökt och läst gamla diskussioner men får inte riktigt grepp om det.
Har kalibrerat min skärm, ställt in gamman osv.
Ville nu ladda ner Proprints färgprofil, men när jag ska välja den i PSP så stödjer inte den filen skärmen utan enbart skrivaren. Hjälper mig ju inte. Har en usel skrivare.
Om jag istället använder AdobeRGB1998 blir det helknasigt då?
Bättre att inte använda nån färgmatchning alls?
Det är en viktig bild och det har redan strulat en del *suck*
Tacksam för åsikter och hjälp.
MVH Anna

Du skall inte försöka använda den som arbetsrymd. Där använder du Adobe RGB. Det jobbar du i hela tiden, ända tills bilden är helt klar för leverans.

Det du skall använda proprintprofilen till är att konvertera din bild precis innan leverans. I Photoshop går du in i Bild > Läge > Konvertera till profil.

Hur lägga till profil?

Hur lägger man till en ny profil? Var nånstans?

Tacksam för hjälp!

/Marcus

Det är ingen skillnad.

Adobe RGB(1998) är det korrekta namnet men eftersom många levererar den profilen med sina bildläsare elller kameror heter den ofta bara Adobe RGB.

jimh skrev:
Det du skall använda proprintprofilen till är att konvertera din bild precis innan leverans. I Photoshop går du in i Bild > Läge > Konvertera till profil.

Testade att göra just det för att se om min skrivares profiler fanns där och minsann!! :)
Men där fanns hela 5 stycken: Canon i865 MP2, Canon i865 PR1, Canon i865 PR12, Canon i865 SP2 och Canon i865 SP4.

Hur får man reda på vad som skiljer dem åt och när vilken av dem är att föredra...?

Någon som vet?

mvh Janne

Det är olika papper. Kolla på papperskartongerna, det kanske står motsvarande beteckningar där?

Nu har jag kört XP så länge att jag glömt vilka möjligheter som finns i äldre operativsystem, men högerklicka på profilen och välj profilinformation så kan du på en skrivarprofil läsa vilket papper den är till för.
Vanligen, det är tillverkaren som skapar profilen som bestämmer vilken information som skal finnas med...

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    10.5 KB · Visningar: 318
Nu har jag inga skrivarprofiler utan bara en labbprofil att använda som exempelbild i inlägget ovan.

Men i programmet ICC Profile Inspector kan man läsa mer om profilens uppbyggnad. Programmet finns gratis på nätet, bara att söka.

Med det programmet går det att plocka fram ännu mer information än vad Windows får fram.

Se nedan:

Bilagor

• namnlöst-.gif
    namnlöst-.gif
    4.6 KB · Visningar: 312
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar