Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofiler - rätt hela vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

arne strömberg

Aktiv medlem
Adobe RGB (1998) är ju att föredra framför sRGB har jag förstått. Därför har jag gjort följande:

1) ändrat till adobe i kameran (EOS 20D)
2) ändrat till adobe i colorsettings i PS CS3
3) ändrat till adobe i colormanagement, både på "input" och på "output;monitor profile", i visningsprogrammet ACDSee PRO 2

4)Ändrat på bildskärmen (Sony 20" LCD SDM-S205F TCO-03) på följande vis:

Under färghantering/avancerat/enhetsprofil:
ändrat systemstandard(sRGB) till Adobe RGB.

Under färghantering/avancerat/profil för visningsförhållanden:
ändrat systemstandard(WCS-profil för sRGB-förhållanden) till "WCS-profil för ICC-visningsförhållanden"

Under färghantering/standardvärden/profil som är associerade med enheten(bildskärmen):
lagt till Adobe RGB.

Jag tycker det ser bra ut nu både i visningsprogrammet och photoshop.

Jag fick hjälp att kalibrera skärmen av en fotograf för en tid sedan men den profilen försvann då jag var tvungen att åteställa hela systemet (vista). Men jag märkte aldrig någon skillnad före och efter hans kalibrering.

Har jag missat något grundläggande, eller har jag gjort rätt? Jag brukar lämna in för utskrift hos Crimson och vill gärna att det skall stämma överens någotsånär rimligt med vad jag ser på skärmen.

Vore jättetacksam om någon kan bekräfta eller korrigera på en pedagogisk nivå.

Mvh

Arne
 
Senast ändrad:
Punkt ett och två verkar riktiga även om man skulle kunna tänka sig andra färgrymder under punkt två men det är i så fall undantag som man lämpligen ändrar vid behov.

Punkt tre vet jag däremot inte. Har inte programmet själv och vet inte vad input respektive output innebär.

Dock så är det normalt så att man använder en en profil för skärmen, den som nu har försvunnit för dig. Profilen syftar till att korrigera för "felaktigheter" i skärmens visning. Därav blir det fel att ange adobeRGB för skärmen. Inte ens en skärm som klarar av att visa hela adobeRGB skulle vara perfekt för det. Detta då även sådan skärm lär ha egenskaper som ligger utanför standard och därför behöver kompenseras för.

Kan inte din skärm specifikt men om jag utgår från att den inte kan visa hela adobeRGB utan kanske mera sRGB så kommer du inte se någon skillnad när du pekar om till adobeRGB. Detta eftersom adobeRGB omfattar hela sRGB och lite till, men skärmen klarar fortfarande bara av att visa sRGB. Skillnaden ser du istället när du profilierar din skärm i form av att kontrast och färgåtergivning skall bli mer exakt i förhållande till standard.

Vet inte om det hjälpte nått, men du bör nog få hjälp att kalibrera och profilera din skärm igen. Det måste göras från din dator dessutom om det ska bli bra.

Mvh
Maverick
 
arne strömberg skrev:
Tack båda för att ni tog er tid att läsa och svara. Får försöka ta tag i det där med kalibrering igen.
Arne

Tanken är att du har en profil för kameran. Om du arbetar med jpeg kommer kameran konvertera till Adobe RGB. Du ställer in ditt program på att arbeta med samma färgrymd. Sedan måste du ha en profil för din skärm. Den ska beskriva din skärms färgegenskaper.
Sedan kan du hämta en profil från Crimson. Högerklicka på den och välj Aktivera. Starta sedan Photoshop och välj Korrekturinställningar > Egen. Välj Crimsons profil och du kommer att se hur bilden kommer att se ut efter utskriften. (förutsätter en bra profil på din skärm).

Stefan

P.S Läs gärna mer om färghantering här, så hoppas jag att ett och annat blir klarare http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm
 
Tack för svar Stefan.
Jag kör ju nästan bara med raw, det hade jag förbisett. Lyckades efter viss möda få crimson-profilen i photoshop. Återtår alltså att kalibrera skärmen.
Tror jag förstår principerna i stora drag, men det är inte alltid så lätt att göra inställningarna på datorn rent praktiskt tycker jag.
Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.