arne strömberg
Aktiv medlem
Adobe RGB (1998) är ju att föredra framför sRGB har jag förstått. Därför har jag gjort följande:
1) ändrat till adobe i kameran (EOS 20D)
2) ändrat till adobe i colorsettings i PS CS3
3) ändrat till adobe i colormanagement, både på "input" och på "output;monitor profile", i visningsprogrammet ACDSee PRO 2
4)Ändrat på bildskärmen (Sony 20" LCD SDM-S205F TCO-03) på följande vis:
Under färghantering/avancerat/enhetsprofil:
ändrat systemstandard(sRGB) till Adobe RGB.
Under färghantering/avancerat/profil för visningsförhållanden:
ändrat systemstandard(WCS-profil för sRGB-förhållanden) till "WCS-profil för ICC-visningsförhållanden"
Under färghantering/standardvärden/profil som är associerade med enheten(bildskärmen):
lagt till Adobe RGB.
Jag tycker det ser bra ut nu både i visningsprogrammet och photoshop.
Jag fick hjälp att kalibrera skärmen av en fotograf för en tid sedan men den profilen försvann då jag var tvungen att åteställa hela systemet (vista). Men jag märkte aldrig någon skillnad före och efter hans kalibrering.
Har jag missat något grundläggande, eller har jag gjort rätt? Jag brukar lämna in för utskrift hos Crimson och vill gärna att det skall stämma överens någotsånär rimligt med vad jag ser på skärmen.
Vore jättetacksam om någon kan bekräfta eller korrigera på en pedagogisk nivå.
Mvh
Arne
1) ändrat till adobe i kameran (EOS 20D)
2) ändrat till adobe i colorsettings i PS CS3
3) ändrat till adobe i colormanagement, både på "input" och på "output;monitor profile", i visningsprogrammet ACDSee PRO 2
4)Ändrat på bildskärmen (Sony 20" LCD SDM-S205F TCO-03) på följande vis:
Under färghantering/avancerat/enhetsprofil:
ändrat systemstandard(sRGB) till Adobe RGB.
Under färghantering/avancerat/profil för visningsförhållanden:
ändrat systemstandard(WCS-profil för sRGB-förhållanden) till "WCS-profil för ICC-visningsförhållanden"
Under färghantering/standardvärden/profil som är associerade med enheten(bildskärmen):
lagt till Adobe RGB.
Jag tycker det ser bra ut nu både i visningsprogrammet och photoshop.
Jag fick hjälp att kalibrera skärmen av en fotograf för en tid sedan men den profilen försvann då jag var tvungen att åteställa hela systemet (vista). Men jag märkte aldrig någon skillnad före och efter hans kalibrering.
Har jag missat något grundläggande, eller har jag gjort rätt? Jag brukar lämna in för utskrift hos Crimson och vill gärna att det skall stämma överens någotsånär rimligt med vad jag ser på skärmen.
Vore jättetacksam om någon kan bekräfta eller korrigera på en pedagogisk nivå.
Mvh
Arne
Senast ändrad: