Christian83f
Avslutat medlemskap
Har kört med min Canon 5d mark II tillsammans med 24-70 2.8 L ett tag nu. När jag vart ute igår kväll och fotade med lång slutartid uppstod ett bekymmer jag inte stött på tidigare. När jag öppnade upp bilderna i Canon Digital Professional så hade prickar dykt upp lite här och var över bilden. Vissa var röda och andra vita och någon enstaka grönaktig. När jag studerade dessa i RAW-formatet lyste de som trasiga pixlar på en datorskärm. När de senare omvandlades till jpeg så mjukades de ner och syntes inte lika mycket.
Jag har lite damm på spegeln och/eller sensorn upptäckte jag men kunde inte förstå varför dessa typer av prickar uppstod. När jag fotograferar i dagsljus så syns inte dessa färgprickar alls. Min hemmasnickrade teori är att den långa slutartiden fångar upp mer ljus som återspeglas/fastnar i dammet på sensorn/spegeln. Men det kanske inte alls funkar så?
Alla tips mottages välkommet!
Jag har lite damm på spegeln och/eller sensorn upptäckte jag men kunde inte förstå varför dessa typer av prickar uppstod. När jag fotograferar i dagsljus så syns inte dessa färgprickar alls. Min hemmasnickrade teori är att den långa slutartiden fångar upp mer ljus som återspeglas/fastnar i dammet på sensorn/spegeln. Men det kanske inte alls funkar så?
Alla tips mottages välkommet!