Annons

Färgprickar i min 5d mII. Vad har hänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian83f

Avslutat medlemskap
Har kört med min Canon 5d mark II tillsammans med 24-70 2.8 L ett tag nu. När jag vart ute igår kväll och fotade med lång slutartid uppstod ett bekymmer jag inte stött på tidigare. När jag öppnade upp bilderna i Canon Digital Professional så hade prickar dykt upp lite här och var över bilden. Vissa var röda och andra vita och någon enstaka grönaktig. När jag studerade dessa i RAW-formatet lyste de som trasiga pixlar på en datorskärm. När de senare omvandlades till jpeg så mjukades de ner och syntes inte lika mycket.

Jag har lite damm på spegeln och/eller sensorn upptäckte jag men kunde inte förstå varför dessa typer av prickar uppstod. När jag fotograferar i dagsljus så syns inte dessa färgprickar alls. Min hemmasnickrade teori är att den långa slutartiden fångar upp mer ljus som återspeglas/fastnar i dammet på sensorn/spegeln. Men det kanske inte alls funkar så?

Alla tips mottages välkommet!
 
Har kört med min Canon 5d mark II tillsammans med 24-70 2.8 L ett tag nu. När jag vart ute igår kväll och fotade med lång slutartid uppstod ett bekymmer jag inte stött på tidigare. När jag öppnade upp bilderna i Canon Digital Professional så hade prickar dykt upp lite här och var över bilden. Vissa var röda och andra vita och någon enstaka grönaktig. När jag studerade dessa i RAW-formatet lyste de som trasiga pixlar på en datorskärm. När de senare omvandlades till jpeg så mjukades de ner och syntes inte lika mycket.

Jag har lite damm på spegeln och/eller sensorn upptäckte jag men kunde inte förstå varför dessa typer av prickar uppstod. När jag fotograferar i dagsljus så syns inte dessa färgprickar alls. Min hemmasnickrade teori är att den långa slutartiden fångar upp mer ljus som återspeglas/fastnar i dammet på sensorn/spegeln. Men det kanske inte alls funkar så?

Alla tips mottages välkommet!

Låter som du ska slå på "long exposure NR".

http://photonaturalist.net/how-to-reduce-noise-for-long-exposures/

Jag tycker ofta inte det behövs förrän bortåt 30s slutartid - men då plåtar jag på bas-ISO.

Ju högre ISO och längre slutartid desto värre blir problemet.
 
Låter som du ska slå på "long exposure NR".

http://photonaturalist.net/how-to-reduce-noise-for-long-exposures/

Jag tycker ofta inte det behövs förrän bortåt 30s slutartid - men då plåtar jag på bas-ISO.

Ju högre ISO och längre slutartid desto värre blir problemet.


Okej. Det ska jag prova. Jag kör dock ISO100 vid lång slutartid och inget annat "noise" framkommer. Dessa prickar är inte över hela bilden utan endast lite sporadiskt förekommande på vissa ställen och då inte i större mängd utan endast någon enstaka, likt trasiga pixlar.

Tack för tips!
 
Detta fenomen kallas på engelska "hot pixel" och förekommer i alla kameror med CMOS/CCD sensorer(sannolikheten att få en helt utan fenomenet är så liten att det inte borde vara möjligt).

Fenomenet beskrivs som att det oftast uppstår när sensorn blir varm på grund av att den är aktiv under långa exponeringar. (En av anledningen till att personer modifierar sina kameror med peltierkylare direkt bak på sensorerna när de fotograferar rymden, för att hålla nere temperaturen på sensorn under exponering).

Du kan prova att slå på funktionen "long exposure noise reduction" vilket brukar minska problemet en hel del, men tiden att ta en bild tar dubbelt så lång tid. Kameran tar helt enkelt en ny bild med samma exponeringstid fast att slutaren är stängd, och får då en svart bild med alla hot pixlar upplysta, som den sen drar bort från orginalbilden.
 
Detta fenomen kallas på engelska "hot pixel" och förekommer i alla kameror med CMOS/CCD sensorer(sannolikheten att få en helt utan fenomenet är så liten att det inte borde vara möjligt).

Fenomenet beskrivs som att det oftast uppstår när sensorn blir varm på grund av att den är aktiv under långa exponeringar. (En av anledningen till att personer modifierar sina kameror med peltierkylare direkt bak på sensorerna när de fotograferar rymden, för att hålla nere temperaturen på sensorn under exponering).

Du kan prova att slå på funktionen "long exposure noise reduction" vilket brukar minska problemet en hel del, men tiden att ta en bild tar dubbelt så lång tid. Kameran tar helt enkelt en ny bild med samma exponeringstid fast att slutaren är stängd, och får då en svart bild med alla hot pixlar upplysta, som den sen drar bort från orginalbilden.


Å fasen. Det hade jag ingen aning om. Man lär sig något nytt varje dag. :) Då låter det som att jag jag får börja använda den funktionen. Stort tack för uttömmande svar!
 
Om jag kommer ihåg rätt så kan man betala märkesverkstaden att släcka dessa pixlar.

Dessa pixlar lyser bara upp vid långa exponeringar, de kan mycket väl funka ok till vardags.

Kör LENR (long exposure noise reduction) som beskrevs ovan, då tar kameran en bild till direkt efter och då bör samma brus / pixlar lysa upp vilka då kan kan automatiskt användas för att subtrahera brus/pixlar från orginalbilden.

Samma funktion plockar bort bandning och andra utläsningsfel.
 
Vore ju ganska skönt att kunna göra. Någon som vet mer om det?

Man kan släcka dessa på verkstan om de stör även dagtid, men långa kvällsbilder kommer fortfarande att visa en del prickar. Fotar du i RAW så kan du i PhotoShop välja att brusreducera färgerna lite hårdare och då brukar de röda/gröna/blå prickarna försvinna utan att man smetar ut bilden för mycket. Vill du ha bort de vita så kör "vanlig" brusreducering i PS men då smetar det en del + att då försvinner lätt alla mysiga stjärnor också.
Att köra en "black frame" som nämnts tidigare är bra. Bra är också att inte ta en massa testbilder innan då sensorn blir onödigt varm.
 
Man kan mappa om pixlarna istället.
Gå in i menyn och välj sensorrengöring och välj manuell rengöring.

/Stefan
 
Fast då försvinner de ju på dagen också när de antagligen funkar.

Problemet verkar bara vara när han fotar på natten med lång slutartid, dvs det är temporära "heta" pixla.

Jo, men om han funderar att gå till märkesverkstad är det ganska bortkastade pengar. Är det bara på natten så är det absolut bäst att ha LENR aktiverad som du rekommenderade. Är det enstaka så hade jag inte brytt mig om dom.

/Stefan
 
Det blir till att prova med LENR aktiverad ikväll när jag fotar. Annars får jag kontakta en verkstad som får pilla bort pixlarna. Testade att fota lite mer i dagsljus idag och någon enstaka syns om man studerar bilden i 100% upplösning. Annars inte.

Stort tack till alla som tagit sig tid att svara!
 
Det blir till att prova med LENR aktiverad ikväll när jag fotar. Annars får jag kontakta en verkstad som får pilla bort pixlarna. Testade att fota lite mer i dagsljus idag och någon enstaka syns om man studerar bilden i 100% upplösning. Annars inte.

Stort tack till alla som tagit sig tid att svara!

Följ rommels råd, gör det själv och spara pengarna om pixlarna lyser även på dagen.

Sen kan du med hjälp av en referensbild ta bort dem i LR eller din rawkonverterare också. Försutsätter förstås att de inte rör på sig eller ändrar sig över tiden :)
 
Jo, men om han funderar att gå till märkesverkstad är det ganska bortkastade pengar. Är det bara på natten så är det absolut bäst att ha LENR aktiverad som du rekommenderade. Är det enstaka så hade jag inte brytt mig om dom.

/Stefan

Har du haft någon möjlighet att prova D800-LENR? Jag tycker den är grym.
 
Följ rommels råd, gör det själv och spara pengarna om pixlarna lyser även på dagen.

Sen kan du med hjälp av en referensbild ta bort dem i LR eller din rawkonverterare också. Försutsätter förstås att de inte rör på sig eller ändrar sig över tiden :)

Spara pengar är alltid ett bra alternativ. :) Ska göra ett försök med det om det skulle bli värre.
 
Har du haft någon möjlighet att prova D800-LENR? Jag tycker den är grym.

Nej inte än, har inte fått d800 ännu. dock ska jag ge 5d en chans till angående dark frame på plats. Trist att ett foto helt plötsligt tar dubbelt så lång tid. Det är nu jag uppskattar att jag skaffat en extrakamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.