Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgmatchning, stort antal bilder, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomik

Medlem
Hej! Jag har fått i uppdrag att redigera bilder till en bok om sydsamisk vävkonst. Kvalitén på bilderna är minst sagt varierande men den gemensamma nämnaren är att alla bilder behöver en ganska rejäl genomgång.

Eftersom det rör sig om ett hundratal bilder och deadlinen är ganska tight, skulle jag behöva hjälp med att optimera arbetsflödet.

Här är en liten sammanfattning av kriterierna:
1. I princip alla bilder måste skärpas.
2. Städa bilder: bort med damm, räta upp och i vissa fall frilägga.
3. Bilderna måste färgmatchas.

Det jag har störst problem med är att städningen måste göras först, eftersom färgjustering och kalibrering kommer att göras efter provtryck. Min erfarenhet säger mig att det är bäst att justera färgerna först och redigera sedan för att undvika att redigeringsartefakter dyker upp (som att kanter runt friläggningar blir fula när färgbalansen ändras).

Det jag undrar över och vill ha svar på är:
a) Hur ska jag arbeta för att undvika att färginformation går förlorad om bilder måste färgjusteras i flera steg?
b) Vilket är snabbaste sättet att få en enhetlig färgbalans i ett stort bildmaterial?

Hoppas det finns någon där ute som har gjort något liknande :)

Tacksam för svar
J.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar