Annons

Färglaserskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
Samsungs färg laser CLP - 315 kostade mig ny runt 1200:- inkl medföljande färgpatroner. Nu är patronerna slut, så jag behöver fyra nya. De kostar tillsammans runt 1800 - 2000:- Är det vettigt?
Ska man behöva slänga skrivaren i soptunnan och köpa en ny - varje gång patronerna tar slut?

Samsungs färg laser CLP - 315 kostade mig ny runt 1200:- inkl medföljande färgpatroner. Nu är patronerna slut, så jag behöver fyra nya. De kostar tillsammans runt 1800 - 2000:- Är det vettigt?
Ska man behöva slänga skrivaren i soptunnan och köpa en ny - varje gång patronerna tar slut?

Kasetterna som följer med vid köp av skrivare innehåller 10-20% färgpulver, resten är luft. Nya ersättningskasetter/patroner innehåller 100%. Man får vad man betalar för.

Jag har en lite mer påkostad A4-färglaser. Gick på runt 10000 kronor inklusive en extra omgång färgpatroner.
Förra året köpte jag toner för ungefär 7000 kronor för att hålla den igång.

Det är så det är. Driften kostar pengar. Skriver jag ut en orienteringskarta måste jag ta ut fem kronor per A4 bara för att få igen kostnaden.

Elektroniska apparater år väldigt prispressade och affärerna tjänar dåligt på dom, men på tillbehören så lägger dom på desto mer . Toner är nog det dom tjänar mest på av allt. jag hade säkert köpt en riktigt bra skrivare om inte det hade varit så förbannat dyrt med bläck .

Kasetterna som följer med vid köp av skrivare innehåller 10-20% färgpulver, resten är luft. Nya ersättningskasetter/patroner innehåller 100%.
Jasså, är det så de gör...så även om det står "samsung orginal" på patronerna är det inte exakt samma som medföljde vid köp - utan de är mer välfyllda. Ok

Beror ju på hur mycket man skriver ut.
Ska man skriva ut normala foton 10*15 på vanligt blankt eller matt fotopapper så är det klart billigare att beställa via nätet.

Nu skriver jag ut på akvarellpapper och tittar man på Crimsons priser så kostar en 20*30 cm 200 kr inkl moms och jag skriver ut för 27 kr (bläck, papper och inköp av skirvare med beräknad livslängd inkluderat)

Då är väl bläcket billigt?

/Stefan

Jasså, är det så de gör...så även om det står "samsung orginal" på patronerna är det inte exakt samma som medföljde vid köp - utan de är mer välfyllda. Ok

Naturligtvis är "profithunger" en stor del i varför man för på det sättet, men det finns en anledning till: Regler för transport och lagring av brandfarligt materiel.

Tonerpulver är ohyggligt brandfarligt, och det finns regler för hur mycket sådant som får finnas per volymenhet av gods för "blandad lagring".

(På ett tidigare jobb hade vi några tusen pallar toner på lagret, brandskyddet i den delen av fastigheten var alltid ett ämne för diskussion).

föresten... är inte lasertoner billigare än bläck räknat per utskrift?
Det är väl bara så att toner kommer i så större förpackningar.

/Stefan

föresten... är inte lasertoner billigare än bläck räknat per utskrift?
Det är väl bara så att toner kommer i så större förpackningar.

/Stefan

Som regel så är en laser en billigare teknik, men det finns undantag även här. Vissa små laserskrivare är egentligen löjligt dyra i drift eftersom man byter så mycket av dem varje gång man byter servicekassett.

(Eftersom rullar/tonermagasin/liknande ofta sitter som en allt-i-ett-enhet så är det lite skevt att säger "byta toner").

Fast för vanlig svart/vit-utskrift av normala dokument så är moderna bläcksprutor faktiskt förvånansvärt ekonomiska.

Viktigaste vid köp av laser är att kolla på tonerpriser och kr/utskrift som man lätt räknar ut själv. Ofta lönar det sig att köpa en dubbelt så stor/snabb/dyr skrivare med rymligare kasetter. Driftkostnaden blir lägre.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto