ANNONS
Annons

Färglaserskrivare Brother MFC-9460CDN - lönt att köpa färgpatroner eller satsa på svart?

Produkter
(logga in för att koppla)

saragill

Aktiv medlem
Hej!
Jag vet att färglaserskrivare inte rekommenderas för utskrift av foton, men efter att haft problem med bläckstråleskrivare i flera år (de har brukat konstra och krångla på olika sätt) har jag nyss hittat en färglaserskrivare, på nätauktion, som jag köpt billigt! Det är en BROTHER MCF-9460CDN.
När jag nu hittade den så billigt som 200 kr tänkte jag höra om det är någon som har en sådan och som kan uttala sig om ifall det är värt det att köpa nya färgpatroner till den, eller om det är slöseri med pengar? Jag tänkte annars mest ha den till svartvita utskrifter men om den ger dugliga utskrifter i färg kan det ju vara värt en slant när nu själva skrivaren var så billig.
I nuläget måste alla patronerna bytas ut, både färg och svart, vilket ju blir lite dyrt, men om det är någon som har gott att säga om denna skrivare kanske jag köper alla färgerna med en gång!

Jag har en annan Brother i ungefär samma stil och det beror väl på vad du är ute efter. Som sagt är det inte riktigt en fotoskrivare, utan mer färgglada diagram. Klart att det går att få ut bilder och se vad det är, men man använder den kanske inte riktigt för att skriva ut snygga bilder...

Har grundinställt för svartvitt och väljer färg om det är något dokument som gör sig på det sättet, just eftersom det är betydligt dyrare att dra ut i färg än svartvitt. Det brukas finnas flera olika storlekar på toner till Brothers modeller av den här typen så att man kan köpa en svart för många sidor och snåla på de för färg, om man inte skriver ut så mycket i det senare.

Jag har en kusin som har en sådan, men han använder den som scanner/kopiator och för utskrift av fakturor och liknande i sitt företag.
Håller med ovanstående: Visst går det att skriva ut en bild och se vad det föreställer, men det är inget man sätter på väggen och är stolt över.

Hej!
Jag vet att färglaserskrivare inte rekommenderas för utskrift av foton, men efter att haft problem med bläckstråleskrivare i flera år (de har brukat konstra och krångla på olika sätt) har jag nyss hittat en färglaserskrivare, på nätauktion, som jag köpt billigt! Det är en BROTHER MCF-9460CDN.
När jag nu hittade den så billigt som 200 kr tänkte jag höra om det är någon som har en sådan och som kan uttala sig om ifall det är värt det att köpa nya färgpatroner till den, eller om det är slöseri med pengar? Jag tänkte annars mest ha den till svartvita utskrifter men om den ger dugliga utskrifter i färg kan det ju vara värt en slant när nu själva skrivaren var så billig.
I nuläget måste alla patronerna bytas ut, både färg och svart, vilket ju blir lite dyrt, men om det är någon som har gott att säga om denna skrivare kanske jag köper alla färgerna med en gång!

Troligen måste du köpa alla färger till den (alltså CMYK) då näst intill alla skrivare idag funkar på det sätt att de strejkar om det inte finns innehåll i samtliga förbrukningsbehållare.

Självklart kan du testa med enbart svart. Men jag är 99% säker på att du behöver alla kassetterna. Det du kan trösta dig med är att en laser aldrig kan "torka in".
Prova att ta ut kassetterna en och en, och skaka den därefter sätt tillbaka. Därefter testa om den kan göra testutskrift. Det kan finnas lite pulver i hörnen av en kassett om den stått länge.

Avseende fotoutskrifter - om du gillar att trixa med olika fotopapper är laser inget optimalt val. Endast dedikerat fotopapper för Laser ska användas. Inkjetpapper kan INTE användas.

Om du däremot brukar skriva ut även bilder på "vanligt skrivarpapper", alltså samma som du skriver ut textdokument på, DÅ är färglasern i många fall bättre än bläckstråleskrivare.

Troligen måste du köpa alla färger till den (alltså CMYK) då näst intill alla skrivare idag funkar på det sätt att de strejkar om det inte finns innehåll i samtliga förbrukningsbehållare.

Självklart kan du testa med enbart svart. Men jag är 99% säker på att du behöver alla kassetterna. Det du kan trösta dig med är att en laser aldrig kan "torka in".
Prova att ta ut kassetterna en och en, och skaka den därefter sätt tillbaka. Därefter testa om den kan göra testutskrift. Det kan finnas lite pulver i hörnen av en kassett om den stått länge.

Tack för alla svar! Det jag är ute efter är att ha en färgutskrifts-möjlighet som inte "krånglar" så som bläckstråleskrivare gör. Mest för att kunna se "ungefär" hur en bild kan ta sig ut i färg, och mest för eget behov. Så kan man hålla på och trixa lite hemma, och sen när/om jag vill ha en "riktig" färgutskrift så kan jag skicka till labb. Men så har man kanske iaf bildat sig en uppfattning.
Det som du "Buskär" skriver är väl det jag också befarar, dvs att skrivaren ska kräva att man byter ut alla patroner. Jag är så trött på det ofoget. Just nu blinkar lampan på den "nya" skrivaren att svart toner behöver bytas ut. Tydligen finns olika lägen, i det första läget varnar den om att det snart kommer att behövas bytas ut, sen varnar det igen att det är ännu snarare dags, och sen till slut säger den att nu är det verkligen dags. Det är i det läget den är i nu tydligen. Jag har testat att ta ut patronen och skaka om, men det hjälpte inte. Dock blinkar den inte angående de andra färgerna (än). Tycker den borde göra det om det var dags att byta dem också?

Min hittillsvarande lösning vad gäller skrivare här hemma har varit att jag har en Canon MG5350 som jag scannar och kopierar med, och en gammal HP LaserJet 1018 som jag skriver ut (svartvitt) med. Att skriva ut med Canon-apparaten går inte längre, trots bläckbyte, den strejkar och jag har gett upp om den. Det är dock rörigt att ha två skrivare som man försöker parera mellan och det driver mig till vansinne. Därför blev jag så glad och fick hopp när jag hittade den här Brother-färglasern billigt på en nätauktion.

Om man ska försöka lura igång en laserskrivare som har en "tom" patron, då ska man inte alltid skaka färgpatronen. Kolla hur färgen kommer ut. I en del är det bara i ett hål i ena änden. I så fall, skaka ner den färg som kan finnas så den är mittför hålet (håll för hålet när du skakar, om livet är dig kärt!) innan du sätter tillbaka patronen. Med lite tur finns det tillräckligt kvar för att det ska gå att få ut någon utskrift.
Att de vill ha färg i alla patroner är mycket bra. Annars kan man råka ut för utskrifter där en färg bleknar, utan att man märker det. En kompis har en skrivare som glatt tuggar vidare, trots att en patron är tom, och det blev inte bra...

Jag har för övrigt sex skrivare, även om två av dem inte är uppe och igång i vardaglig drift. Bara för högtidliga tillfällen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar