Annons

Färgkorrigering av bildserie

Produkter
(logga in för att koppla)

kejo

Aktiv medlem
Hej alla hjälpsamma PS kunniga!

Eftersom jag är så kass på PS så har jag några frågor som jag skulle bli tacksam om någon kunde hjälpa mig med.

Bakgrund:
Jag har tagit en serie bilder på en mindre grupp människor (4pers). Bilderna blev väldigt röda och har hög kontrast. Kontrasten kan jag leva med (de blir användbara mha shadow/highlight) men inte färgsticket (rött). Jag fotade på frihand och skillnaden i vinklar mellan bilderna gör att de diffar något (mängden färgstick) mellan varandra, dock drar de alla åt samma håll, men "olika mycket" (som sagt, små skillnader).

Syfte:
Förenkla korrigering av alla bilderna i serien, tagna vid samma tillfälle, på samma människor i samma kläder under samma ljusförhållande. Jag vill få ett så likartat resultat som möjligt på alla bilderna och framförallt vill jag få den grå bakgrundsväggen att vara samma/lika grå på alla bilder...


1. Jag har gjort en korigering mha "färgblandning" som jag blev nöjd med. Nu undrar jag hur jag går till väga för att lägga på detta på alla bilderna? (Jag inser att "macro" borde vara svaret, men inte HUR jag använder det)

2. Mitt arma nöt sparade inte korrigeringarna (dvs mängderna av blandningseffekten i ps), vilket gör att jag inte har någon färdig "preset" att använda. Vad göra? Jag har den korrigerade bilden (som jag är nöjd med) och orginalet. Går det att jämföra dessa med varandra på något sätt och få ut "färgskillnaden" sas...? (bägge är som tur är obeskruna och obehandlade iövrigt)

Följdfråga: Går det isf att använda denna "skillnad" som en korrigering på övriga bilder på något sätt...? Typ skapa ett "filter" eller nåt...? (för att återanvändas på övriga bilder ienlighet med fråga 1)


3. Hur intelligenta funktioner finns det i ps, går det tex att använda en bild som "referens" för hur jag vill att övriga bilder skall se ut...(efter korrigering) och "auto-korrigera" mot denna?
Det jag är ute efter är en funktion, om det finns någon (alt. kan skapas?), som jämför "referensebilden" med den som skall korrigeras och sedan lägger på lämplig mängd korrigering...??


Förhoppningsvis finns det någon annan som upplevt dessa problem tidigare och har hittat någon bra lösning.



Tacksam för alla tips & råd.
Kjelle
 
smartast att korrigera bilder i photoshop är att lägga till ett justeringslager till bilden. Detta gör man i lagerpaletten genom att trycka på knappen "create a new fill or adjustment layer".

Om du exempelvis lägger till ett justeringslager för levels, och där justerar nivån för exempelvis grönt, kommer denna justering bli ett eget lager. Detta lager kan man sen dubbelklicka på och få upp den exakta justerigen och korrigera om man inte tycker att det blev bra nog. Man kan dessutom spara justeringen genom att i "levels-dialogrutan" välja "spara". När man sparar skapas en "justeringsfil". På motsvarande sätt kan man hämta upp tidigare sparade justeringsfiler och läsa in dem i de andra bilderna i serien som ska ha samma justering.

Vill man skapa ett macro, eller action som photoshop kallar det väljer man "action-paletten" (menyn windows - actions). Man trycker Ny, ger actionet ett namn, och utför alla handlingar som ska sparas i sin action. När man är klar trycker man på knappen "stop playing/recording" som finns i actionpaletten.

När man vill använda sin action, letar man upp sin skapade action i actionpaletten, markerar det och trycker på "play". Då utförs alla de steg som man tidigare spelade in. På så sätt kan du ju snabbt lägga till lämpliga justeringslager till din bildserie. Sen om du vill justera varje bild lite individuellt utifrån "grundjusteringen" har du ju de skapade justeringslagren som du kan dubbelklicka på och småjustera i.

Lite överkurs, är att man kan skapa en sk "droplet" som kan utföra en action på en massa bilder samtidigt genom att du markerar alla bilder som ska omfattas av actionen och drar dem till dropleten. Sen "kör" dropleten actionen på samtliga filer. Vill du veta hur man gör, så sök bara på droplet i forumen så lär du nog hitta utförliga beskrivningar, annars hör av dig.

Hoppas att det blev tillräckligt tydligt för att du ska lyckas.

PN
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.