Annons

Färginställningar i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

blixa

Aktiv medlem
Jag vet att liknande frågor har varit uppe förrut... men jag hittar inte svaret i dessa trådar så förlåt om jag frågar igen!

Går det "baka in" Photoshop:s (7.0) färginställningar i filen så att om jag öppnar den i ett annat program (tex Internet Explorer) så visas bilden på det sätt jag tänkt?

Alltså, bilden är precis som jag vill ha den i Photoshop, men väljer jag Edit => Color Settings => Color Management Off så ser den ut som den inte ska göra och precis som tex IE tolkar den.

Ska detta inte följa med om jag tex bockar i ICC Profile när jag gör en "spara som"? Fattar inte riktigt Photoshop:s hjälpfil:

"Select ICC Profile to preserve the ICC profile of the artwork with the file. ICC profiles are used by some browsers for color correction."

Tack på förhand!

Du kan inte baka in färginställningen mer än du gjort. Det är bara det att de andra programmen inte hanterar annat än en färginställning.

Lösningen är dock enkel: konvertera till sRGB.

Hej Anders!

När jag kollar under Image => Mode => Convert to Profile (för visst är det där jag gör det?) så står det att Source Space redan är sRGB IEC61966-2.1, hur gör jag då?

Hmm.. nu blev det snurrigt!

Om jag först gick in och valde Image => Mode => Assign Profile (där för övrigt Don't Color Manage this document var valt!) och satte den på Profile: Adobe RGB (1998)... och sedan väljer att konvertera till sRGB.. och därefter sparar ner bilden till jpeg så blev färgerna rätt!

Då uppkommer ju en ny fråga:

Hur ställer jag in Photoshop så jag "startar i rätt läge"?

Bör jag gå in under Edit => Color Settings (där jag nu är inne under Web Graphics Defaults) och byta ut RGB: sRGB till Adobe RGB (1998) och sedan jobba med den och i slutändan konvertera den till sRGB? Det känns inte helt rätt att behöva göra det den vägen...

Visst är det så att Color Settings sätts för "hela Photoshop" och inte per bild - alltså en förändring där kvarstår även om jag startar upp en ny bild?

Glöm inte att kallibrera din skärm

Utan att kalibrera skärmen är det värdelöst att skicka med färgprofilen i filerna.

Kallibrera din skärm med photoshop gamma eller, ännu bättre, med färgkort (följer med vissa skärmar och grafikkort). När skärmen sedan är kalibrerad kan du sedan använda Color Proofing i Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar