ANNONS
Annons

Färghuvuden och "Variable Contrast Constant Exposure"

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Jag lyckas inte få klarhet i hurvida filter-skalorna på ett färghuvud är avstämda sinsemellan. Dvs, om jag exv ställer in {60Y,60M,60C}, är då den totala filterverkan "färgneutralt" (=Neutral Density)? Någon som kan ge svar på denna tekniska fråga?

Bakgrund: Jag vill kalibrera mitt färghuvud (Meopta Color 3) till ett visst svart-vitt VC-papper. Jag vill finna inställningar som gör att man inte behöver ändra exponering då man ändrar kontrast. Det finns guider och böcker som beskriver hur man finner en sådan kalibrering. I dessa guider nämns att man man "exponeringskompenserar" genom att lägga till "neutral density" med hjälp av ett lika tillägg på samtliga filter (exv {+15Y, +15M, (+15C)}). När jag tittar i min manual finns tabeller för "exposure factors". I denna tabell ger samma filtervärde helt olika exposure factors för de olika filtrerna, {60Y,60M,60C} ger t.ex {1.46, 1.60, 1.17}.....jag är förvirrad....

Det finns många olika tekniker publicerade för att åstadkomma detta. Min erfarenhet är tyvärr att många är väldigt tekniska och svåra att använda i praktiken. Bland de bästa som jag läst är nog boken "Why Beyond Monochrome" som du kan hitta på www.darkroomagic.com. Där finns även pdf filer med en del kapitel ur boken, bl.a. om kalibrering.

Det som de flesta metoder går ut på är att hitta en kombination av Yellow och Magenta för att skapa jämna iso steg mellan graderna. Om man sedan vill exponeringskalibrera dem så kan man lägga till Cyan eller ND filter. Att lägga till alla tre färgerna för exponeringskalibrering har jag inte sett någonstans, finns det något på webben om det?

Du har säkert också läst att det är viktigt att bestämma sig för vilken gråton som man skall kalibrera för. T.ex. är Ilfords filter kalibrerade för en mellangråton, likt ett gråkort. Ändrar man då kontrast så ändras ju både de ljusa och mörka tonerna i en bild medans bara de grå får samma exponering. Det rekommenderas ofta att kallibrera för en ljus ton, runt zon VIII. Då ändrar man bara de mörka tonerna när man byter kontrast.

Sedan gäller ju naturligtvis att värdena man får fram bara gäller för ett papper och en framkallare.

Jag höll på med att kalibrera ett tag men nu har jag nästan helt gått över till "split grade printing", då behöver man aldrig tänka på kontrast och man kan använda det papper och framkallare som man vill. Använder också en f-stop timer från www.rhdesigns.co.uk som gör det hela väldigt enkelt.

Ledsen om jag inte har kunnat ge ett kort och rakt svar men hoppas du kan ha någon nytta av detta iallafall.

Tack för ditt råd ang. split filtrering, jag är nyfiken på att testa tekniken lite mer ingående än vad jag gjort hitintills.

Jag har läst den artikel på www.darkroomagick.com som du refererar till och tycker att den är väldigt bra. Vad jag förstår så är det samma förfarande som även återges på http://www.butzi.net/articles/vcce.htm, även om de två herrarna i det praktiska arbetet gör på lite olika sätt.

I den senare artikeln nämns dock (och det är detta jag reagerar mot):
"However, two essential observations allow us to solve this problem. First, introducing neutral density (ND - that is, equal amounts of magenta and yellow) will change the print exposure without altering the contrast."

Min ursprungliga fråga är alltså: hur vet man att lika index på filterskalorna ger en "neutral" filtrering som inte påverkar kontrasten. Är det alltid så, eller råkar det exv. bara vara så bara på vissa lite "finare" färghuvuden?. Hoppas att jag lyckats göra mig lite tydligare.

/Henrik

PS:Du har nog rätt i att man aldrig använder cyan...

Teoretiskt sett borde det stämma.

Det borde ju vara rätt lätt att testa om du har en gråkil. Testa utan filter och lägg därefter till lika mängder gult och magenta och se om kontrasten ändras. Du får ju naturligtvis öka exponeringen också, men det viktiga är ju att antalet steg som syns från gråkilen är konstant.

På så sätt testar ju du även din apparat, filter kan ju åldras och blekas.

Tack för dina råd

Jo, det är nog ett eget test som är bästa metoden för att få ett definitivt svar på min fråga.

Du får gärna skriva i tråden om vilka resultat du kommer fram till. Och hur pass bra det sedan fungerar i praktiken.

Det är alltid intressant att ta del av andras erfarenheter, vi är ju inte så många som håller på med detta nuförtiden.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar