Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färghantering i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

chrsal

Medlem
Hej,

Har en del erfarenhet av redigering i PS. Har köpt ny skärm och i samband med detta har det uppstått ett oerhärt irriterande problem. När jag öppnar en RAW fil i PS och ändrar färtemp m.m för att tex få fotot varmare ser detta jättebra ut i PS. När jag sedan sparar ned RAWfilen i JPG format set det knappt ut som att jag gjort något alla vid bilden. Den behåller sin "orginalkyla" och verkar obearbetad? Vad gör jag för fel?

Har googlat forumet utan att hitta någon tråd som berör mitt problem.

Det låter skumt... Nu vet jag inte vilken Photoshop du använder och jag kan heller inte återskapa ditt problem. Men kolla din färgprofil på bilden t.ex.

Gör gärna några extrema ändringar i Raw och se om även det faller bort när du sparar?

Det är inte så att du har både en Raw + Jpeg från kameran, och att din redigerade Raw-bild råkar sparas på annan plats och du sen tittar på kamerans Jpeg? Bara en fundering...

Hej,

Jag kör PS CS3. OCh jag gjorde om en RAW fil till svartvit vilket även ändras i Jpg filen. Problemet är det att när jag korrigerar bilderna till hur jag vill ha dem, har de inte de inställningarna i andra fotoredigeringsprogram eller på webben. Kan det vara något med min skärm? När PS öppnas kommer det upp något om defekt driver Samsung, etc? Jag ska försöka få ordning på det och se om det blir ngn skillnad.

Ah, kolla om du har en färgprofil för din bildskärm. Högerklicka på bakgrunden i Windows, välj egenskaper och leta dig sen fram till Bildskärmsinställningar. Troligen finns det en knapp för Avancerade inställningar och sen Färghantering.

Där kan det finnas en färgprofil för just din bildskärm. Ta bort den! Det har jag också gjort efter att bilder visats på ett sätt som inte var önskat. Istället lade jag till en vanlig sRGB-profil

Det kanske löser problemet??

Ah, kolla om du har en färgprofil för din bildskärm. Högerklicka på bakgrunden i Windows, välj egenskaper och leta dig sen fram till Bildskärmsinställningar. Troligen finns det en knapp för Avancerade inställningar och sen Färghantering.

Där kan det finnas en färgprofil för just din bildskärm. Ta bort den! Det har jag också gjort efter att bilder visats på ett sätt som inte var önskat. Istället lade jag till en vanlig sRGB-profil

Det kanske löser problemet??

Du har alltid en färgprofil för din skärm, den skapas automatiskt när du ansluter skärmen till datorn. Och det låter verkligen som om du har en korrupt färgprofil till din skärm. Och naturligtvis slipper du den korrupta färgprofilen om du byter till sRGB, men det ger med största sannolikhet en felaktig färgåtergivning på skärmen.

Stefan
www.profiler.nu

OK,

Jo det låter rimligt att jag kanske har en korrupt färgprofil. Det finns en massa olika varianter att skifta mellan, hur skall jag veta vilken jag skall använda för att färgerna i PS stämmer överrens med de t.ex. ACDSEE färgtolkning och inte minst webbens tolkningar av jpg-filer?

Tack för de goda råden

Nu har jag gjort ett exempel på hur det kan se ut. Den vänstra bilden är inställd som jag vill. Jag har alltså ändrat lite nivåer i Rawfilen och sparar den sedan i JPG. Filen till vänster har sparats i JPG. Samma fil har jag sedan öppnat ACDSEE och den har jag till höger. Jag upplever det som stor skillnad i färtemperatur, jag ville få bilden lite varmare och det ordnade jag i PS, men tydligen vill inte ACDSEE eller webben visa dessa förändringar jag har gjort lika mkt.

Vad skall jag behöva ändra??

Se exempel:
http://galleri.cahula.com/#home

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar