Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgframkallning av papper - Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tänkt börja framkalla färgpapper, men jag har absolut ingen aning hur man ska ställa in filterna.
Jag har en liten maskin som heter LPL Pro C7700 MX, det finns tre stycken reglage på den,
rött, blått och gult, jag har läst mig till att dessa ska användas, men hur ska de vara inställda?
hur mycket av vad? belysningstid? etc

det tog 8 månader för mig att få rätt kopior på svartvita papper (och oerhört mycket slöseri med resurser) så jag skulle uppskatta ifall ni förklarade hur det här går till, så jag inte gör samma misstag igen.

Mvh
Jesper Moldvik
 
Välkommen till helvetet!
Grundinställningen står (förhoppningsvis) på papperskartongen, den varierar från laddning till laddning. Olika filmer har dessutom olika färgåtergivning och olika färg på masken, så det får man också kompensera för.

Ställ in apparaten på de filtervärden som anges på kartongen och gör en serie provexponeringar på 1, 2, 4, 8, 16 sekunder. Då har du en grundläggande exponeringstid. Om du filtrerar med gult och magenta påverkar cyanfiltret bara exponeringstiden, cyanvärden kan lika gärna ställas in genom att minska gult och höja magenta och vice versa.

Färgpapper är gjorda för att exponeras mycket snabbt i framkallningsautomater, och färgbalansen förskjuts om du ändrar exponeringstiden. Om du får för mörkt eller ljust resultat är det naturligtvis lockande att ändra exponeringstiden precis som i svartvitt, men det kan kasta om färgbalansen så att du får filtrera på nytt. Alltså är det enklare att ändra ljusheten med bländaren eller cyanfiltret.

Med Ektar 100-film på Kodak Supra-papper, 24x30 cm, kör jag 25Y 45M i 30 sekunder med en Durst C35 med 130-stegsskala på filtren.
 
Hej!

Jag hade tänkt börja framkalla färgpapper, men jag har absolut ingen aning hur man ska ställa in filterna.
Jag har en liten maskin som heter LPL Pro C7700 MX, det finns tre stycken reglage på den,
rött, blått och gult, jag har läst mig till att dessa ska användas, men hur ska de vara inställda?
hur mycket av vad? belysningstid? etc

det tog 8 månader för mig att få rätt kopior på svartvita papper (och oerhört mycket slöseri med resurser) så jag skulle uppskatta ifall ni förklarade hur det här går till, så jag inte gör samma misstag igen.

Mvh
Jesper Moldvik

Hej Jesper,
utöver vad Iggy redan sagt så är det vanliga, i mitt fall, att man framkallar bilden i maskin tex en CAP 40 som jag ställt ned temperaturen något för att passa färgbilder. Normalt användes denna till Ilfochrom (dia bilder). Maskinen sköter framkallningen med rätt hastighet och temperatur. För diabilder har jag en ICP42 och tork IWD 42. Som du säkert vet så är det vid färgbildsframkallning -RA-4 kemi- två steg plus sköljning. Temperaturen skall vara läggst 35 grader. Och gäran inte någon avvikelse. Durst och Thermaphot maskinerna arbetar vid 45 grader.
Dia-bilder skriver jag inget om här då jag utgår ifrån att din fråga inte gäller det.
 
Jag stod och svor i en hög med testremsor igår, så jag kan bidra med några fler tips medan jag har dem i färskt minne.

Ny film, samma papper. Hade ett fint neg på Fuji Pro400H, och utgick från de exponeringsvärden jag använt för Fuji Superia 400. Det blev ett tjockt blåstick, nästan så att jag trodde att det var fel på kemin. Blått tas bort genom att minska gult och magenta, men med gult i botten fick jag ett starkt cyanstick. Stoppade därför in ett cyanfilter i filterlådan – jag vet att man inte "ska" använda cyanfilter med RA4, men om det funkar så kan man frångå teorin. Framför allt ville jag inte frångå min vanliga exponeringstid på 20 sek.
Med ett lätt cyanfilter fick jag ganska naturtrogna färger, men cyan snor en hel del ljus, så kopian blev underexponerad. Återigen samma sak, jag vill inte frångå exponeringstiden eftersom det också påverkar färgbalansen. Istället bländade jag upp från 11 till 8. Något överexponerat, men godtagbart resultat, förutom att magentasticket som inte syntes på den underexponerade bilden visade sig. Magentastick tas bort genom att öka magentafiltret, så jag vred upp magenta från 30 till 50 och fick – samma bild som innan jag lade i cyanfiltret!
Det vill säga: C0 Y0 M30 f/11 20s ger nästan exakt samma resultat som C0,15 Y0 M50 f/8 20s. Om du förstår det förstår du dig på färgkopiering, nu har jag iaf de bilderna att titta på nästa gång jag ska ta bort ett knepigt färgstick. Y och M är på Dursts 130-gradiga skala, medan C är på den skala Durst har på sina insticksfilter.

Två tips:
1. Du kan bedöma filtervärden snabbare om du lägger lösa filter direkt på pappret och exponerar. Jag använder antingen de cyanfilter som följde med apparaten eller Ilfords cibachromefilter i cellofan. Det finns även särskilda färgfilterkartor som man lägger på pappret för att få filtervärden, ungefär som den gråa exponeringsskala som man kan använda vid svartvit kopiering.
2. Använd en svamp eller wettexduk för att torka av kopiorna så torkar de på några minuter.
3. Blekfixkoncentrat kristalliseras och skiktar sig gärna, så skaka om flaskan ordentligt innan du blandar brukslösning. Kanske är det bättre med separat blekmedel och fix.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar