Annons

Färgfoton från 1909!

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Hittade en mycket intressant sida om en rysk fotograf som tog färgbilder redan 1909. Sammanlagt finns på sidan nedan ett hundratal färgbilder tagna mellan 1909-1915.

http://www.loc.gov/exhibits/empire/gorskii.html

Tekniken var en specialkamera, med vilken han tog tre bilder, var och en med var sitt filter. Bilderna var tydligen tänkta för projektion med tre projektorer med färgfilter, men nu har man skannat in varje negativ och lagt ihop dem till kompletta färgbilder.

Mycket vackra bilder, och de får historen att kännas mycket närmare än man annars känner den!
 
Wow! Vilken syn! Det känns onekligen mycket märkligt att titta på dem. De håller ju bra mycket bättre kvalitet än många av dagens foton!

Stort tack för att du delade med dig av "din" upptäckt!

Mvh.

Adrian
 
Tackar! En trevlig grej är att man kan ladda ned bilderna i olika filformat och storlek från sidan. Helt otroligt att de flesta bilderna är från FÖRE första världskriget!

Ja, kvaliteten är mycket hög på bilderna. Det beror mest på att de var tagna med storformat. Några av bilderna har lite färgförskjutning här och var, och det beror på att motivet rörde sig lite mellan de tre exponeringarna. Bra att de som arbetat med bilderna inte korrigerat detta, utan låtit det vara. Då är bilderna ju mer äkta och visar både fördelarna och nackdelarna med den tekniken som användes just då, jämfört med andra samtida tekniker.

Tänka sig att världen hade färger på den tiden också. Jag frågade retsamt min farmor en gång om allt var svartvitt när hon var ung. :)
 
Det där med olika val av filformat och dyl missade jag.. Får kika igen!

Och det där med svartvita tider! Haha, det känner nog de flesta som vuxit upp med färg-tv igen sig i. Jag var också helt övertygad om att världen var svartvit en gång i tiden =)
 
Adrian82 skrev:
Det där med olika val av filformat och dyl missade jag.. Får kika igen!

Och det där med svartvita tider! Haha, det känner nog de flesta som vuxit upp med färg-tv igen sig i. Jag var också helt övertygad om att världen var svartvit en gång i tiden =)

Jo, man går in på "Search the Collection" och sedan på Preview, antingen "All the Images" eller bara "Color Images".

Nu kan man säga åt dem som gör sina bilder oskarpa och bleka för att få en "gammaldags känsla" att de ska ta SKARPA FÄRGBILDER som de som togs 1909. :)
 
Vi har boken "Photgraphs for the tsar" med Prokudin Gorskii's bilder på biblioteket. Mycket sevärda bilder i bra tryck.
 
Jag funderar på om man restaurerat färgerna, är det verkligen möjligt att färgerna hållit i över 90 år? Antar att det är glasplåtar man skannat...

Häftigt är det i alla fall!

Att vara fotograf i fotografins barndom var enligt vad jag läst ett riktigt hundgöra. Läste om en fotograf i slutet av 1800-talet som med hjälp av åsnor släpade på hundratals kilo med utrustning genom USA.

Kameran var en sak men glasplåtarna & alla kemikalier + mörkrummet drog förstås upp vikten. Han använde någon av dom allra första teknikerna som innebar att glasplåtarna måste beläggas med fotografiskt material just innan fotograferingsögonblicket, efter fotograferingen var det bråttom in i mörkrumstältet för att framkalla, annars blev plåtarna förstörda.

Detta släpade han alltså som resande fotograf med sig genom USA! Tänk om sett en Ixusdigital....

Larsa
 
SUVERÄNT !

Jag var skeptisk till detta först , men det är ju sant !
Så himla cool !
Snacka om bevis för att världen hade färger före 1937 !

;-)
 
larsaz skrev:
Jag funderar på om man restaurerat färgerna, är det verkligen möjligt att färgerna hållit i över 90 år? Antar att det är glasplåtar man skannat...
Plåtarna är ju svartvita, det är först vid projicering genom filter färgerna uppstår.
 
J. Patric skrev:
Jo, man går in på "Search the Collection" och sedan på Preview, antingen "All the Images" eller bara "Color Images".

Nu kan man säga åt dem som gör sina bilder oskarpa och bleka för att få en "gammaldags känsla" att de ska ta SKARPA FÄRGBILDER som de som togs 1909. :)

Haha, ja. "och skippa sepian, du.." =)
 
Tack för länken! Jag satt här inte allt för glad (nyopererad) men de här bilderna lättade upp humöret. Jag jobbar med äldre bilder och ofta funderar man ju på hur det egentligen såg ut. Härom dan hittade jag en riktigt sorglig bild, från cirka 1910, på en likvaka för ett litet barn och man hade gärna velat se färg på blommor och dekorationer.
 
fjalstal, lycka till med återhämtningen efter operationen!

Några av bilderna kunde lika gärna varit tagna idag. Bl.a. den på pump/melonförsäljarensom påminner om de bilder från dagens marknader i de länderna. Historien känns närmare än man annars upplever den i böcker, bilder och filmer när det så gott som alltid är svartvitt.

laha, roligt att Gorskii's bilder även finns i bokform!
 
Om man får göra en liten teknisk anknytning, borde inte en kompositbild där varje del är tagen för sig ha ett större omfång av nyanser och dylikt kontra vanlig färgfilm. Speciellt om man skulle använda en riktigt modern film med stort omfång.

Det ät otroligt häftigt iaf. Jag är inte så gammal, men tillräckligt för att vi hade svartvit tv på landet i några år.
 
Det kan vara roligt att jämföra med andra samtidiga bilder. Prakudin Gorskijj har bland annat en bild från en järngruva, och om man jämför den med Borg Mesch samtida bilder från Kirunagruvan, där man redan då hade ångdrivna grävmaskiner, så ser man tydligt hur efterblivet tsarryssland var (även om man fotografiskt hade hunnit väldigt långt).
 
Fantastiskt!

Men det hade väl knappast lyckats om inte de svarvita plåtarna var någorlunda rödkänsliga. Någon som vet när pankromatisk film uppfanns?
 
laha skrev:
Det kan vara roligt att jämföra med andra samtidiga bilder. Prakudin Gorskijj har bland annat en bild från en järngruva, och om man jämför den med Borg Mesch samtida bilder från Kirunagruvan, där man redan då hade ångdrivna grävmaskiner, så ser man tydligt hur efterblivet tsarryssland var (även om man fotografiskt hade hunnit väldigt långt).

Kameran Gorskijj använde var tysk. ;-)

pery, troligtvis använde han pankromatiska plåtar, eftersom han använde färgade filter vid fotograferingen. Är inte säker på när pankromatisk emulsion uppfanns, men det diskuterades för ett tag sedan på Rollei Users Group-mailinglistan för ett tag sedan har jag för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.