Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej tänkte investera i ett set med färgfilter, sitter o funderar på om det skall vara helt färgad eller med toning från färg till klar. Har ej använt sådant tidigare så tacksam för råd.

Vad ska du använda dem till? Fotograferar du analogt? Till digitalkamera har man inte mycket nytta av färgfilter.

Som sagt, fotar du digitalt, vilka effekter är du ute efter som du inte kan få till i efterbehandlingen?

Om det är för analogt foto (hoppas du inte tar illa upp av ovanstående antagande) är det en annan sak. Säg till i så fall så kan du få många fler tips.

Jag fotograferar digitalt, så nä kanske har jag ingen nytta av det utan istället justera det i PS

De enda färgfilter som jag har använt till digitalkamera är IR-filter och FLD-filter. IR-filter för att få effektfulla färger som är långt ifrån naturtrogna och FLD-filter eftersom det ger bättre färgbalans i ljusrörsljus än vad kameran kan åstadkomma på egen hand. Neodymiumfilter är jag nyfiken på att prova, men har inte haft möjlighet till det än. Jag har också provat ett tonat blått filter som skulle ge blåare himmel. Det gjorde den, men resten av bilden blev i stället väldigt grön. Ett tonat ND-filter ger samma effekt men utan att göra kamerans vitbalans vansinnig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar